DTM Zolder: VR Racing by Qvick Motors blikt tevreden terug
Er werd tijdens de winterperiode dus flink geïnvesteerd in trainingen, onder meer op de Portugese omloop van Portimão, terwijl de Creventic12H Spa moest dienen als generale repetitie omdat deze race, net als de Belcar-manches, verplicht wordt verreden op rubbers van Hankook. Maar het team verliet Spa met gemengde gevoelens. Enerzijds waren de chrono’s bevredigend, maar anderzijds draaide de V8 krachtbron in de poeier door een technisch defect. Het euvel werd snel ontdekt en tuner European Luigi Racing bouwde een nieuw exemplaar. En met succes, want het trio Erik Qvick / Tom Van Rompuy / John Rasse reed zich tijdens de twee manches van een uur op Circuit Zolder telkens in de kijker met twee podia en twee top 10 plaatsen als resultaat. Zowel in droge en als in natte weersomstandigheden reed het trio voortreffelijke wedstrijden. VR Racing by Qvick Motors heeft dus zijn huiswerk goed gemaakt.
Met Erik Qvick, Tom Van Rompuy en John Rasse zagen we de voltallige bemanning aan het werk tijdens de twee races over telkens een uur in de Belcar. Ook Dirk Van Rompuy was op de afspraak, maar hij concentreerde zich op de Tourenwagen Classics met zijn BMW E30 M3.
Sterke Dirk Van Rompuy in Tourenwagen Classics
Na afloop was iedereen binnen het team bijzonder tevreden. Dirk Van Rompuy reed tijdens de kwalificaties zijn beste chrono ooit in de BMW E30 M3 en parkeerde via een 1’46”508 zijn Youngtimer-BMW op de tweede startrij. Hij werd hierbij alleen vooraf gegaan door een ex-Winkelhock DTM Opel Astra, de BMW E30 van zijn grote rivaal in de Belcar Yountimer Cup, Evertjan Alders, en een ex-WTCC BMW E46. Dit in een veld van 24 wagens waarin ook vedetten als Eric van de Poele, Harald Grohs, Armin Hahne en Kris Nissen paraat tekenden. Ook de Mercedes 190 evo2 van latere winnaar, Gentlemen Fair, en de Sierra Cosworth RS500 van Van Elderen stonden op de startgrid achter de VR-rijder.Dirk Van Rompuy: “Ik won tijdens het DTM weekend opnieuw 6 tiende tegenover de eerste wedstrijd van het seizoen binnen de Belcar Youngtimer Cup. Ik ben dus zeer tevreden over de chrono’s. Tijdens de race zelf was het minder. Een ware zondvloed trok over Zolder, terwijl we op slicks op de startgrid stonden. We moesten terug naar de paddock om te wisselen van banden. Eenmaal gestart waren het apocalyptische toestanden met veel aquaplaning en aangedampte ruiten. Ik reed een eigen tempo om de wagen heelhuids aan de meet te brengen en pakte alsnog een derde plaats in de klasse. Ik ben tevreden met de opgedane ervaring en sta opnieuw sterker in mijn schoenen vppr het vervolg van de Belcar Youngtimer Cup.”
Twee podia voor debuterende Ford MARC Car 2 Mustang
In de schaduw van de DTM reed het Belcar Endurance Championship zijn eerste wedstrijden met twee sprints over telkens een uur. Erik Qvick was samen met John Rasse in race 1 actief, terwijl Tom Van Rompuy de tweede wedstrijd voor zijn rekening nam. Met een tweede en een derde plaats in de klasse 3 staat de knappe bolide van VR Racing by Qvick Motors voorlopig als vreemde eend in de bijt derde de klasse-rangschikking, geprangd tussen vier Lamborghini’s. In de algemene tussenstand staat het trio op een 10de plaats.“We reden een foutloze en snelle race”, aldus de tovenaar uit Oostende. “We vonden snel een goede set-up voor de Hankook banden. Vooral in de regen was het voor iedereen gokken en we maakten een goede keuze. Ik had wel iets meer verwacht van de Lamborghini’s. We werden tweemaal geklopt door een Lamborghini, maar ik had wel verwacht dat ze sneller zouden zijn. Door het feit dat zij met een centrale motor zitten en wij met een krachtbron voorin zou het voor ons moeilijker moeten zijn om bij het uitaccelereren na een korte bocht de vele pk’s op het asfalt te zetten. Ik verwacht dus meer van de derde manche in Spa. De Mustang is niet krachtiger dan de MARC Car 1 BMW M2 van vorig seizoen, maar de wielbasis is langer en breder, terwijl ook de aerodynamica en de remmen beter zijn. We kunnen de Lamborghini’s van antwoord dienen. Deze twee podia met een tweede en derde plaats waren onverhoopt, maar deze punten pakken ze ons niet meer af en voor ons is het seizoen in ieder geval goed begonnen. Net als de concurrentie met Lamborghini zit er ook voor ons echter nog een groeimarge in. Waar ik wel mee in mijn maag zit, is het feit dat de Porsches op Michelin mogen rijden. Hankook levert de banden voor ieder team binnen de Belcar, behalve voor de Porsches. Ik heb het daar zeer moeilijk mee, want ook onze wagen is meer dan waarschijnlijk sneller op Michelin. Ik veronderstel dat ze tijdens de langere wedstrijden nog meer in het voordeel zullen zijn.”
Foto's: Marnik Mouchaers, Niels Vaeck & Arne Simons
Tweet