van der Horst

Dubbele winst voor VR Racing met Tom Van Rompuy & Erik Qvick

Start Spa Summer Classic 2025
Start Spa Summer Classic 2025
In het kader van de Spa Summer Classic tekenden 57 wagens van de Belcar Historic Cup paraat voor het eerste raceweekend van het seizoen 2025. De kwalificatie verliep vrij chaotisch. Nogal wat piloten kregen af te rekenen met technische averij terwijl er ook een pak bestraffingen werden uitgedeeld door de koersdirectie. In het new look kampioenschap en via de nieuwe regelementen kregen we met Tom van Rompuy en Erik Qvick twee algemene winnaars op de BMW E36 3.2 GTR van VR Racing by Qvick Motors. De zeges in de verschillende Belgische kampioenschappen gingen naar Dieter Kuijl, Bas Van Elderen, Wim Kuijl, Luc Branckaerts, Vannieuwenborgh, Bouillon, Luc Moortgat, Erik Qvick & Tom Van Rompuy.
  • Hamofa Performance
Snelste Chrono ooit in de Belcar Historic Cup voor Tom Van Rompuy

Nick Salewsky/Edgar Salewsky - Porsche 911
Nick Salewsky/Edgar Salewsky - Porsche 911
De Porsche 911 RSR van de Duitse broers Salewsky was lange tijd de snelste wagen op de piste, maar dat was zonder Tom Van Rompuy gerekend die in het slot van de kwalificatie via een schitterende 2’33”560 de BMW E36 GTR op de pole paekeerde en anderhalve seconde sneller was dan de Porsche. Tim Kuijl reed zijn BMW E36 2.5 naar de derde chrono, maar werd nadien vijf plaatsen achteruit gezet door de koersdirectie. Luc Branckaerts mocht zodoende met Luc Moortgat de tweede startrij delen met zijn Corvette C4 ZR1. De Corvette had wat af te rekenen met elektronische problemen maar was wel nipt de betere van de Porsche 911 RS 3.8 van Luc Moortgat die afgelopen winter via andere banden en betere afstelling zijn bolide sneller maakte.

VR Racing - BMW E36 3.2 GTR
VR Racing - BMW E36 3.2 GTR
Een zesde chrono was er voor Erik Bruynoghe die zijn debuut maakte met de Porsche 964 Carrera 2 voor de Mercedes 190 16V Evo van Ko Koppejan, de BMW’s van Guy Fastres en Laloux en de Audi 80 Quattro Competition van François Bouillon. Deze laatste werd ook bestraft met tien plaatsen op de startgrid waardoor de BMW E36 2.5 van Alders/Theunissen de tiende plaats erfde. Ook Eric Nulens kreeg strafplaatsen en verhuisde met zijn Porsche 964 RS naar de achterste gelederen. In de onderlinge klassen gingen de poles naar Van Rompuy/Qvick (6), Salewsky (7), Bouillon (5), Branckaerts (4), Vannieuwenborgh (2) en Jan Van Elderen (1).

Ilaria Stalliviere - Renault Clio
Ilaria Stalliviere - Renault Clio
De pechvogels moesten vooral worden gezocht onder de tent van St. Paul Raceteam met mechanische problemen voor de twee Capri’s van Dieter en Wim Kuijl (oliepomp en koppeling) en de Mercedes van Samuel Verheggen (afgebroken wiel). Ook pech was er voor Verbelen (ontsteking), Holvoet (koppeling), Stalliviere (cardan), Geert Dierckx, de familie Mahieu, Bruneel en Kaufmann. Deze moesten allen achteraan aansluiten op de startgrid.

Tom Van Rompuy ongenaakbaar tijdens race 1  

De koplopers tijdens race 1
De koplopers tijdens race 1
Tijdens de start van de eerste race lag er geen maat op de BMW E36 3.2 GTR van Tom Van Rompuy die onmiddellijk een gat trok en een start-finish race realiseerde. Achter de man die onder meer actief is in het wereldkampioenschap uithouding (WEC) kwam het tot een mooie strijd voor de tweede plaats tussen de BMW E36 2.5 van Tim Kuijl die een knappe start lukte, de Porsche van Luc Moortgat en de Corvette van Luc Branckaerts. Het trio speelde geregeld haasje over. Op het einde van de wedstrijd was het toch de Corvette van Branckaerts die verlost was van de problemen tijdens de kwalificatie en het best uit de verf kwam voor de BMW van Tim Kuijl en de Porsche van Moortgat.
  
Guy Fastres - BMW M3
Guy Fastres - BMW M3
Achter dit kwartet was het Erik Bruynoghe die met zijn Porsche 964 de maat nam van de pijlsnelle Porsche 911 RSR van Salewski, de BMW’s van Fastres en Laloux en de Mercedes van Coppejan. Ook Vannieuwenborgh zette zijn BMW 635Csi vooraan, net als merkgenoot Theunissen in de E46 2.5l. Erik Bruynoghe moest evenwel zijn Porsche vroegtijdig aan de kant zetten na een breuk aan een veerpoot. Hierdoor konden Coppejan en Salewsky na een mooi gevecht met Bruynoghe hun Mercedes en Porsche op een respectievelijke vijfde en zesde plaats parkeren.

François Bouillon - Audi 80 Quattro Competition STW
François Bouillon - Audi 80 Quattro Competition STW
François Bouillon is met zijn historische Audi 80 Quattro STW voorlopig de enige FIA wagen in klasse 5 en wil zo ver mogelijk vooraan meerijden. Na zijn straf van tien startplaatsen reed hij een knappe race richting de kop van de race, maar werd van de baan getikt en moest de pitlane opzoeken voor een interventie aan de wagen.



Wim Kuijl - Ford Capri 2600 RS Weslake
Wim Kuijl - Ford Capri 2600 RS Weslake
Ondertussen kwamen enkele zwaargewichten terug vanuit de achterste gelederen. Wim Kuijl met de voor hem ongewone Ford Capri 2600 RS Weslake. Hij ging naar de leiding in klasse 2, maar verloor nadien tijd door benzineproblemen en moest de zege aan Vannieuwenborgh laten. Ook Samuel Verheggen was bijzonder goed op dreef en kwam van helemaal achteraan terug tot de 7de plaats algemeen een knap podium in klasse 4 na Branckaerts en Moortgat.

Dieter Kuijl won de Klasse 1 voor vader en zoon Van Elderen. Jan Van Elderen sukkelt nog een beetje met de afstelling van zijn prachtige Porsche 911 IROC.

Dominique Holvoet - Toyota Celica
Dominique Holvoet - Toyota Celica
Ook Dominique Holvoet reed een knappe race en loodste zijn Toyota Celica voorbij 25 concurrenten richting 22ste eindplaats en miste op een haar het podium in klasse 2. Patrick Verbelen zijn Nissan kon nog niet overtuigen. Na problemen tijdens de kwalificatie aan de ontsteking ging tijdens de race de darm van de turbo een eigen leven leiden.

De winnaars van de onderlinge klassen en dus de eerste leiders in het kampioenschap waren Van Rompuy/Qvick, Branckaerts, Vannieuwenborgh, Dieter Kuijl en Bouillon. 

Dieter Kuijl versus Jan Van Elderen in klasse 1
Dieter Kuijl versus Jan Van Elderen in klasse 1
De startopstelling van de tweede race is zoals steeds volgens de uitslag van de eerste. Dus kregen we de BMW GTR van Erik Qvick op de pole, geflankeerd door de Corvette C4 ZR1 van Branckaerts. Tim Kuijl en Luc Moortgat bezetten de tweede startrij voor de Mercedes van Koppejan en de Porsche RSR van Salewsky. De Mercedes van Verheggen en de BMW's van Alders, Laloux en Vannieuwenborgh vervolledigden de eerste vijf startrijen.
   
Erik Bruynoghe versus Geert Dierckx
Erik Bruynoghe versus Geert Dierckx
Opnieuw moesten enkele snelle wagens achteraan aansluiten waaronder Bouillon en Bruynoghe die problemen kenden tijdens de eerste race en Dieter Kuijl (Ford Capri RS 3100 Cosworth) die samen met Guy Fastres (BMW E30 M3) werden afgevlagd in de pitlane. Maar daarover later meer...
  

Erik Qvick domineert race 2 na zinderende finale voor de ereplaatsen

Samuel Verheggen - Mercedes 190e 2.5-16V
Samuel Verheggen - Mercedes 190e 2.5-16V
Juri Vannieuwenborgh - BMW 635 CSi 24v
Juri Vannieuwenborgh - BMW 635 CSi 24v
Erik Qvick trok vanop de pole met zijn BMW E36 GTR de meute op gang tijdens de start van de tweede race voor de Porsche 911 RSR van de broers Salewsky die ditmaal werd bemand door de snelste van het broederpaar. Tim Kuijl moest na een schitterende start de tweede plaats aan de Duitse Porsche-rijder laten. Maar hij bleef wel de meerdere van Branckaerts, Koppejan, Verheggen, Moortgat, Vannieuwnborgh, Wim Kuijl en de rest van het veld. Moortgat kon reeds snel voorbij de twee Mercedes 190 van Koppejan en Verheggen die nadien een mooi duel zouden uitvechten.

In de derde ronde ging de BMW Z3 Coupé van Mennen in de fout op de Raidillon en werd voor het eerst een 'full course yellow' gegeven. Hierdoor werd door omstandigheden de afstand tussen de twee koplopers bijna een halve minuut op het achterop komend verkeer met Tim Kuijl, Luc Branckaerts, Luc Moortgat, Koppejan, Verheggen en Wim Kuijl op een zakdoek. 

Luc Moortgat - Porsche 964
Luc Moortgat - Porsche 964
Met nog 19 minuten op de teller kregen de deelnemers opnieuw groen licht en kon de eindsprint worden ingezet. Even pakte Salewski de koppositie tijdens de herstart, maar Erik Qvick zette vrij vlug terug orde op zaken en gaf de leiding niet meer uit handen. Salewski bleef wel in de buurt terwijl Branckaerts zich los rukte van Tim Kuijl, Luc Moortgat, Samuel Verheggen, Ko Koppejan en Wim Kuijl. Achter dit vijftal waren Guy Fastres en Erik Bruynoghe bezig aan een waanzinnige inhaalrace richting podium in hun klasse. Ook Dieter Kuijl moest terug vechten vanuit de achterste gelederen, maar de St. Paul-rijder werd geveld door technische averij en moest naar de kant.

Vader en zoon Van Elderen op het podium in klasse 1
Vader en zoon Van Elderen op het podium in klasse 1
Podium Race 1 in klasse 6 met Tom Van Rompuy en Tim Kuijl
Podium Race 1 in klasse 6 met Tom Van Rompuy en Tim Kuijl
Samuel Verheggen vocht met Mercedes-merkgenoot Koppejan een zwaar gevecht uit dat in het voordeel van de St. Paul-rijder leek uit te draaien. Tot de versnellingsbak van Verheggen er anders over besliste en hij de rol moest lossen. Suspens nog in de laatste ronde toen Branckaerts in Combes de schakelbak aan diggelen reed en alle olie op de piste kwam. Te laat nog om de wedstrijd te neutraliseren, maar hierdoor verloor hij zijn leidersplaats in klasse 4 aan Luc Moortgat. Winst dus algemeen voor Erik Qvick die de BMW E36 GT3 samen met Tom Van Rompuy tweemaal op het hoogste ereschavot parkeerde voor de Porsche 911 RSR van de broers Salewski en de BMW E36 2.5 van Tim Kuijl. In de respectievelijke klassen gingen de grootste bekers naar Erik Qvick (klasse 6), Salewski (gastklasse), François Bouillon (klasse 5), Luc Moortgat (klasse 4), Wim Kuijl (klasse 2) en Bas Van Elderen (klasse 2). 

Mario Potters - Peugeot 205
Mario Potters - Peugeot 205
Porsche duel met Van Elderen en Nulens
Porsche duel met Van Elderen en Nulens
Enkele opmerkelijke uitschieters kwamen onder meer van Geert Dierckx die zijn M3 naar het podium reed in klasse 6 tijdens race 2. Wim Kuijl kon ondanks zijn problemen met de Capri Cosworth toch twee zeges pakken in klasse 2 met de minder krachtige Capri Weslake. Gust Van Haelst wist zich na een pechvolle eerste race door een defecte cardan mooi te herpakken en pakte een podiumplaats in klasse 2 tijdens race 2. François Bouillon maakte met de Audi 80 Quattro Competition 28 plaatsen goed in race 2. Ook Stalliviere wist met de kleine Clio na een pech in de eerste race mooi op te klimmen in race 2 en pakte een derde plaats in 4B. Luc Moortgat die in tegenstelling tot vorig seizoen veel sneller kan aansluiten bij de kop van het startveld. Guy Nulens moest na een goed weekend tijdens de tweede race richting pitlane nadat hij door zijn remmen trapte. 

De volgende wedstrijd wordt verreden in het kader van het New Race Festival Zolder op 16 – 18 mei

Foto's: Niels Vaeck / Dave Docx - Gilles Bruekers voor BRAVO / Belcar Historic Cup



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op dinsdag 29 april 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Summer Classic.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons