van der Horst

Dubbelinterview Luc De Cock-Sam Dejonghe

Luc De Cock - Sam Dejonghe
Luc De Cock - Sam Dejonghe
Deldiche Racing heeft een schitterend seizoen achter de rug dat werd bezegeld met de titel in de Supercar Challenge bij de Superlights. Daarnaast was het team uit Ternat ook actief in de Belcar Trophy waar het met de Norma M20FC, op de 24 Hours of Zolder na, telkens op het podium eindigde. Hiervoor deed het team beroep op Sam Dejonghe om Luc De Cock te vergezellen. Samen tellen ze 86 lentes en louter theoretisch zou Luc de grootvader kunnen zijn van Sam, maar dat is er in de praktijk niet aan te zien. Beiden vulden elkaar prima aan, vormden een razendsnel duo en de eindbalans is dan ook zeer positief. Ook in 2016 wil het team van Jim De Cock, Deldicheracing by JDC Events, een vervolg breien met mogelijkheden tot uitbreiding richting VdeV.
Deldiche Racing - Norma M20 FC - Luc De Cock - Jim De Cock - Sam Dejonghe
Deldiche Racing - Norma M20 FC - Luc De Cock - Jim De Cock - Sam Dejonghe
Na meer dan 40 jaren autosport is de vlam bij de 62-jarige Luc De Cock nog steeds niet gedoofd. De in Sint-Niklaas residerende zakenman die zich in zijn beginperiode vooral in de kijker reed met Formule Vée, Super Vée, Formule Ford en in 1978 zelfs de eer had om ploeg te vormen met Ickx/Redman in de 24H Spa, weet niet van ophouden en is intrinsiek nog zeer snel.

“De carrosserie kraakt soms, maar de geest is helder, de snelheid is er nog steeds en de motivatie onuitputbaar”, opent Luc De Cock lachend het gesprek.

Een overzicht van zijn rijk gevulde carrière als een van de snelste Vlaamse rijders van zijn generatie zou ons te ver leiden, maar aan zijn periode met de Lotus 2-Eleven in de Supercar Challenge houdt hij zeer goede herinneringen over. Tijdens een periode van vijf jaar werd de Lotus steeds zelf verder ontwikkeld tot een wagen om vooraan mee te rijden in de Divisie Supersport.

Luc De Cock - Lotus
Luc De Cock - Lotus
Luc De Cock: “Het was eind 2014 tijd voor iets anders, maar dan wel binnen een Belgisch of een Benelux kampioenschap. En met de Superlights binnen de Supercar Challenge en de proto’s binnen de Belcar Trophy was 2015 het uitgelezen moment”.

“Vorig seizoen leerde ik Sam Dejonghe kennen en voor ons betekende hij een grote meerwaarde. Hij is niet alleen supergetalenteerd, maar is ook vertrouwd met wagens van de laatste generatie. Sam komt uit de F3 en Auto GP en heeft dus veel ervaring met onder meer downforce. Voor mij een grote aanpassing, want je moet sneller door de bocht dan wat het verstand zegt. Voor ons was de druk hoog, want met een dergelijke wagen en dito piloten moesten we de titel behalen in de Supercar Challenge. We zijn gegroeid tijdens het seizoen, want veel trainen zat er gezien ons budget niet in. De Lotus was ook reeds snel, maar beide wagens zijn totaal niet te vergelijken. We maakten met de Norma M20FC de goede, maar niet de gemakkelijkste keuze. In Spa ben ik de eerste maal vol in zesde versnelling door Eau Rouge gegaan. Ik wist dat het kon nadat Sam het eerder bewees. Drie jaar geleden heb ik Jérôme d’Ambrosio ook eens met de Lotus 2-Eleven laten testen in Spa. Hij draaide vier seconden sneller dan ik door het vertrouwen in de wagen. Nadien ben ik via zijn data ook deze tijden gaan draaien.  Eens het vertrouwen kan ik ook de chrono’s van de jonge snaken benaderen. In ieder geval zijn we geslaagd in onze opzet. We pakten de titel in de Supercar Challenge en alleen tijdens de 24 Hours of Zolder sloeg de pechduivel toe. Ook die hadden we kunnen winnen als nieuw en onervaren team in dergelijke lange races”.

Ondanks de jarenlange aanwezigheid van Deldiche Racing in verschillende kampioenschappen heeft het team afgelopen seizoen zichzelf op de kaart gezet en kreeg meer naamsbekendheid bij de brede publiek. De hamvraag is nu wat de toekomst zal brengen en waar en met wie we Deldiche Racing volgend seizoen zullen terug zien.

Sam Dejonghe/Luc de Cock - Norma 20FC
Sam Dejonghe/Luc de Cock - Norma 20FC
Luc De Cock: “We hebben met de Norma een investering gedaan en ons een doel voorop gesteld. Daar zijn we in geslaagd en het aantrekken van Sam Dejonghe heeft ons geen windeieren opgeleverd. Door zijn analyses tot in de details en het zoeken naar tienden of duizendsten van een seconde heeft een grote indruk nagelaten. We moesten het onder meer opnemen tegen een man als Bellarosa die met zijn Wolf over een wagen beschikt die sneller is dan de onze. Desondanks waren de verschillen tussen Bellarosa en Sam miniem. De strijd voor de pole tijdens de 24 Hours of Zolder was in het voordeel van de Italiaan met een verschil van amper 28/1000 van een seconde. Mijn inziens is de meer geëvolueerde fabrieks-Wolf van Bellarosa twee seconden sneller dan onze Norma. Daar onder meer heeft Sam zijn uitzonderlijk talent nog maar eens geëtaleerd. Onze samenwerking was een win-win situatie en indien Sam zich volgend seizoen kan verbeteren inzake zijn professionele carrière zijn wij de laatsten om hem tegen te houden. Sam moet voor zijn carrière kiezen en er verder aan timmeren, maar als er openingen zijn in zijn kalender, is hij uiteraard altijd welkom”.

“We gaan met Deldiche Racing en de Norma verder in de Supercar Challenge en onze titel verdedigen bij de Superlights. Verder zullen we ook de Belcar Trophy afwerken, maar in beide kampioenschappen is er momenteel een beetje te weinig concurrentie. Vandaar dat we mogelijk ook enkele wedstrijden zullen rijden in de VdeV. Daar ligt de lat gevoelig hoger. In ieder geval gaan we door en blijven de lage landen onze voorkeur genieten.”

Sam Dejonghe: Formule niet langer prioritair

Sam Dejonghe - Team West-Tec
Sam Dejonghe - Team West-Tec
Sam Dejonghe was in 2015 aan zijn zesde seizoen toe. Hij debuteerde in 2010 in de Formule Renault 2.0 NEC met een vijfde plaats, om nadien twee jaar aan de slag te gaan in de Euro F3 Open met Team WestTec waar hij vice-kampioen werd. In 2013 werd het even stil rond de Kempenzoon, maar kon hij toch nog aan de slag voor vier weekends in het Indische F3 kampioenschap waar hij derde werd voor kleppers als Pic (GP2) en Tincknell (LMP1 Nissan). Nadien zagen we hem met succes aan het werk in de supersnelle Auto GP waar hij het ronderecord neerzette in Valencia en podiumplaatsen verzamelde. Tot hij opeens opdook bij Deldiche Racing in de Norma M20FC.

Sam Dejonghe - Virtuosi UK
Sam Dejonghe - Virtuosi UK
Het is geen geheim dat Sam gedurende zijn nog jonge carrière constant te kampen had met budgettaire beperkingen. Steeds moest er geharkt worden om de nodige fondsen te verzamelen om een zo competitief mogelijk zitje te bemachtigen. Zo was de Euro F3 Open de meest betaalbare formule, maar ook de minst goede inzake het opbouwen van referenties. Maar Sam is een doorzetter, en waar anderen er reeds de brui aan zouden aan geven, bleef hij in zichzelf geloven en verder bouwen aan zijn toekomst. Hij versierde onder meer een test in een Signatech Alpine LMP2 en kwam ook in beeld in het junior team bij Marc VDS Racing. Verder zit Dejonghe op het moment van dit schrijven bij de acht overgebleven piloten die aanspraak maken op het RACB stuurwiel met een door WRT gerunde Seat binnen de TCR Benelux 2016. 2015 was een keerpunt en Sam Dejonghe maakte indruk in eigen land met onder meer Deldiche Racing.

Sam Dejonghe - Signatech Alpine LMP2
Sam Dejonghe - Signatech Alpine LMP2
Sam Dejonghe: “Tot voor kort lag mijn ambitie nog steeds in de formule racerij, maar dit blijkt geen haalbare kaart meer. Ik heb me moeten herbronnen en een zitje richting LMP2 en Blancpain is nu een van mijn doelstellingen op middellange termijn. Sinds ik voet aan wal zette in de Belgische racerij is alles een beetje in een stroomversnelling gekomen. In 2014 reed ik samen met Dirk Vermeersch, Luc De Cock en Naomi Schiff de 25H Fun Cup en nadien werd ik door Luc nog eens uitgenodigd om met de Lotus te racen in Brands Hatch. Zo is de link met Deldiche Racing ontstaan en waarbij ik Dirk Vermeersch van LePlan GT Wines enorm dankbaar ben. Hij bood me het zitje aan in de VW Fun Cup dat de poort opende richting Deldiche Racing. Naast de Supercar Challenge en de Belcar Trophy kon ik ondertussen ook aan de bak als instructeur-coach bij Curbstone Track Events en enkele merken tijdens presentaties van nieuwe modellen. Verder kwam ik ook reeds enkele malen in beeld als co commentator tijdens F1 wedstrijden op Play Sports van Telenet. Allemaal manieren om verder te kunnen netwerken”.

Deldiche Racing - Norma M20 FC vs. Avelon Formula - Wolf GB08
Deldiche Racing - Norma M20 FC vs. Avelon Formula - Wolf GB08
“Een carrière opbouwen in autosport gaat uiteraard altijd gepaard met vallen en opstaan. Zo was het opdoeken van de autosportafdeling binnen de structuur van Marc VDS een tegenslag. Het was de eerste maal dat ik kon fungeren binnen een gevestigd team dat gekoppeld was aan BMW Motorsport. Verder kwamen we ook tijdens de 24 Hours of Zolder met Deldiche Racing in aanmerking voor de zege, maar kregen af te rekenen met technische tegenslag. Maar anderzijds was 2015 een zeer vruchtbaar jaar, ik kreeg wat meer naamsbekendheid in de Belgische autosportwereld. Het feit dat ik deel mocht uitmaken van Deldiche Racing was een eerste stap in de goede richting. Ik ben de mensen van Deldiche Racing enorm erkentelijk voor de geboden kans en wat mij betreft is het zeker voor herhaling vatbaar. Ik denk dat ik mijn steentje heb kunnen bijdragen om het team naar een hoger niveau te brengen, en dat wil ik graag blijven doen. Maar nu doe ik mijn uiterste best om 1 van de 2 laureaten te worden in het TCR project en dus het stuurwiel te pakken! Als actieve piloot van het RACB National Team met een Seat Leon Cup Racer kunnen werken in de superprofessionele structuur van WRT – toch een van dé referenties in de Blancpain Series - , zou voor mij opnieuw een cruciale stap in de juiste richting zijn! Dit is nu voor 100% mijn focus en ambitie", besluit een supergemotiveerde Sam Dejonghe.

Foto's: Martijn Wouters, Georges De Coster, Niels Vaeck & Supercar Challenge



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Varia op woensdag 4 november 2015.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons