van der Horst

Duitsland: Nabeschouwing van Sébastien Bedoret

Aan het stuur van hun ŠKODA FABIA R5 hebben Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq het einde van hun allereerste wedstrijd in het wereldkampioenschap rally niet gehaald. Het jonge duo van ŠKODA België betaalde een hoge prijs voor een kleine schuiver, op het moment dat ze 29ste lagen in de tussenstand van de Deutschland Rally. Nochtans hebben ze heel wat redenen om tevreden te zijn!
  • De Swert Opticiens
Voor pure sportmannen als Sébastien en Thomas is een opgave ten gevolge van een stuurfout – hoe klein ook – altijd frustrerend. Maar na afloop van het WRC-debuut van zijn poulains onthield Freddy Loix enkel het positieve. “Ik ben echt heel tevreden over wat ze hebben laten zien”, bevestigt de viervoudige Belgische rallykampioen, consultant voor ŠKODA België en coach van het duo. “Een wedstrijd als de Deutschland Rally is altijd een enorme uitdaging! Ja, onze twee jonge kerels hebben zich door één van de traditionele valstrikken van de proef van Panzerplatte laten vangen… Een klein foutje, dat ze duur hebben betaald. Maar zo leer je het vak! Tot dan hadden ze bij hun eerste ervaring op dit niveau een mooie prestatie neergezet. Ondanks een ongunstige startpositie en de daarbijhorende slechte wegomstandigheden bedroeg het verschil met de toppers in WRC dikwijls slechts anderhalve seconde per kilometer. Ik herinner me dat ik bij mijn eerste WK-rally in Finland op drie seconden per kilometer van de referenties in mijn klasse zat! Je mag niet vergeten dat er hier een tiental professionele rijders aan het stuur van een R5 aanwezig waren, dikwijls gesteund door een constructeur, en allemaal met ervaring die niet te vergelijken valt met die van Sébastien en Thomas. Met wat ik dit weekend heb gezien ben ik er meer en meer van overtuigd dat onze rijder voor de toekomst over een heel interessant potentieel beschikt.”

Ondanks een begrijpbare ontgoocheling beseft Sébastien dat hij tijdens zijn eerste wedstrijd in het wereldkampioenschap is gegroeid. “Dit was een ongelooflijke ervaring", stelt de jongeman van 22. “Ik had me er aan verwacht dat het moeilijk zou zijn… en dat was ook het geval! De wegomstandigheden waren heel lastig, de grip veranderde voortdurend. De visuele referentiepunten zijn heel verschillend van die in België, er zijn heel wat bochten die blind genomen moeten worden en als je na twee verkenningspassages 100 procent op de nota's moet rijden, dan zit daar uiteraard af en toe een aarzeling tussen. Ik had me tot doel gesteld op minder dan twee seconden per kilometer van de besten te draaien. We konden vaststellen dat we daar dikwijls ruim onder zaten. In de chronorit van Wadern-Weiskirchen, de laatste van de vrijdaglus, zaten we zelfs onder de seconde. Ik moet toegeven dat het parcours van die proef het meeste op dat van een Belgische KP leek…”

Jammer genoeg was er dat kleine foutje tijdens de dertiende klassementsrit, de beruchte Panzerplatte-proef op het militaire domein van Baumholder. “Ik had besloten om tijdens de tweede doortocht iets meer aan te vallen”, legt de rijder uit. "In een blinde rechtse bocht kwam ik bij het aansnijden iets buiten de 'rails' terecht en de wagen begon te schuiven op de kiezel. Ik moest mijn rijlijn iets openen, waardoor ik gedurende een tiental centimeter een boordsteen raakte. Twee velgen stuk, en we hadden maar één reservewiel in de auto… Jammer, want na 31 kilometer waren we 40 seconden sneller dan bij de eerste doortocht. Voordien waren we bij het zoeken naar de juiste rempunten een paar keer rechtdoor geschoven, maar echt in de problemen waren we nog nooit gekomen... We hebben onze eerste echte fout duur betaald, maar dat hoort bij de sport.”

Ondanks alles kon ook Thomas, 23 sinds afgelopen donderdag, nog glimlachen. “Ongelooflijk hoeveel we hier hebben bijgeleerd!” stelde de corijder. “Bij de eerste doortocht op Panzerplatte had Sébastien het soms moeilijk om alle informatie die ik hem verstrekte te verwerken. We begrepen snel waarom, ik veranderde de manier waarop ik de nota’s las, en bij de tweede doortocht ging het al pakken beter! Jammer dat we door die kleine schuiver niet aan het eind zijn geraakt, maar voor het overige was dit een heel positieve ervaring.”

Na de wagen grondig te hebben nagekeken besloten ŠKODA België, Freddy Loix, het team van Pevatec en de rijders om op zondag niet opnieuw te vertrekken. "We zijn er niet zeker van dat het differentieel niet werd geraakt en we verkiezen eerst alles grondig na te kijken. We willen niet het risico lopen onze FABIA R5 nog meer te beschadigen, met het oog op onze volgende wedstrijd, de Omloop van Vlaanderen”, aldus Peter Vandenbroucke, baas van het Pevatec-team. “We trekken vol vertrouwen richting Roeselare: ik ben er zeker van dat Sébastien en Thomas er met hun ervaringen uit Duitsland op zak één en ander zullen kunnen laten zien!” Afspraak dus op 31 augustus en 1 september, voor de zevende manche van het Belgische rallykampioenschap.

Persbericht Sébastien Bedoret



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rally Championship op zondag 19 augustus 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Duitsland.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons