Duivelsbergcircuit opnieuw open voor VAS en BK tot 2030.
In de RX3-reeks zijn alle ogen gericht op tweevoudig winnaar Yenthe Putzeys. De Opel Corsa-rijder betrad het hoogste schavotje zowel in Mettet als in Valkenswaard. Circuits waarop beroep gedaan werd na afgelasting van het BK in Arendonk (vanwege aanhoudende regen). Door een tweede BK op het Eurocircuit te kunnen inlassen werd de kalender van 2024 grondig gewijzigd. Bijgevolg zullen er nu op elk circuit van Mettet – Arendonk – Valkenswaard en Maasmechelen telkens 2 BK-wedstrijden plaatsvinden met inachtneming van 2 schrapresultaten en een eindstand. De Nederlandse Renault Mégane 3-rijder Marcel Snoeijers staat in de ranking na 2 proeven op plaats twee, gevolgd door Nick Vanalken (VW Polo) en de Citroën DS3 van regerend kampioen Davy Van Den Branden. Deze 2 laatstgenoemden delen met gelijke punten plaats drie. Danny Luyten (Toyota Yaris) is momenteel de vijfde rijder die aan de twee wedstrijden heeft deelgenomen. De overige rijders zoals: Yves Teelen en het Nederlandse trio Willen Veltman, Chris van Hulst en Denis van Rijn (opnieuw present na lange tijd afwezigheid) hebben maar één resultaat achter hun naam staan.
Bij de SuperNationals -2000cc klasse is het Nieuwerkerkenaar Steve Volders die met zijn Volvo C30 het veld aanvoert vóór de Nederlandse Amazone Mandy Kasse (Ford Fiesta). Samen met Joel Strackx is dit het enige trio dat 2 resultaten wist te noteren, al staat de Honda Civic-rijder slechts op plaats vijf. Martijn Vanhove (BMW 1M) - recentste winnaar op het Nederlandse Eurocircuit - en Ivo Van Den Brandt (Mitsubishi Colt) - tweede na Volders in Mettet – schrijven plaats drie en vier op hun naam. Met Jordy Putzeys (Opel Corsa), Kimi Vermeulen ( Ford Sierra), Ben Desender (Honda Civic), Jorri van Dasselaar (VW Polo) en Louis De Haas (Opel Corsa) is de top 10 van deze SN -2 liter klasse gekend.
Met twee handen vol deelnemers is deze SuperNationals + 2000cc dé klasse die het grootste aantal deelnemers mocht noteren in de voorbije 2 races. Enkel Kristof Bex en Yenthe Putzeys (RX3) scoorden het maximum aantal punten en pronken zo dan ook aan de top in de ranking. De Volvo S40-rijder uit Zonhoven doet dan ook wederom een gooi naar de Belgische titel, al krijgt hij duchtig weerstand te verwerken van merkgenoot Yorick Maeyninckx (Volvo 242), die twee maal tweede eindigde. De Nederlander Bart Bell reed zijn gloednieuwe BMW M3 telkens naar een podiumplaats. Maar de “Cameraland”-eigenaar wil graag meer en hunkert naar een overwinning in de komende wedstrijden. De Mitsubishi Lancer-rijder Tom Meeusen bezet plaats vier maar een horde BMW-rijders zoals Amazone Ariane Vanlommel, Ludo Triekels, Roel Verhoeven, Helmut Antonissen, Davy Leysen en Ivan Aerden zitten hem op de hielen.
Omwille van de zeer slechte weersomstandigheden op en rond het Glossocircuit te Arendonk zijn de VAS-piloten op het Duivelsbergcircuit slechts toe aan hun tweede uitdaging van het seizoen. In de klasse A tot 1600cc is Mitch Moonen (Ford Fiesta) de huidige leider, gevolgd door Mitch Buekenhout (Citroen Saxo) en Danny Kunnen (Toyota Corolla).
In de klasse B (1600-2100cc) is Opel de heerser met Bob Wilms (Opel Corsa) als aanvoerder vóór Kristof Debacker (Opel Astra) en Wouter Nijssen (Opel Corsa).
Jef De Busser en zijn BMW Compact staan aan de leiding in klasse C, gevolgd door Stijn Severeyns (Opel Ascona ) en Maarten Verstraeten (BMW E36). In de zeer magere Klasse D is debutant Tommy Van Bruyssel in zijn Mitsubishi Colt de leider gevolgd door Senne Vanlommel (BMW E30).
De kampioenen van 2023 zijn bij deze gewaarschuwd voor heel wat tegenstand.
Foto's: Press Duivelsberg / Johnny Loix
Tweet