van der Horst

Duval (Audi): "Nürburgring cruciaal voor rest van seizoen"

Audi R18
Audi R18
Audi heeft Le Mans definitief achter zich gelaten met een overtuigende 1-2 in de kwalificaties voor de 6H of Nürburgring. In een gesprek met Autosport.be verklaarde Loïc Duval dan ook dat de focus resoluut op de resterend manches ligt, waar de wagen in principe beter tot zijn recht zou moeten komen. Net als Porsche en Toyota bracht de constructeur dit weekend zijn derde en laatste aero pakket naar de Nürburgring, iets waar de constructeur uit Ingolstadt veel tijd en energie heeft in gestoken.
Loïc Duval
Loïc Duval
Audi wist in Le Mans dankzij het late uitvallen van de leidende Toyota in extremis nog op het podium te finishen met de R18 #8 van Loïc Duval, Lucas Di Grassi en Oliver Jarvis. "Dat podium was een kwestie van geluk, eerlijk gezegd verdienden we het niet echt," zei Duval, die maar al te goed besefte dat Audi gewoon niet op de afspraak was. "We misten gewoon wat snelheid in Le Mans, we hadden dat nochtans niet verwacht. We kwamen enkele tienden van een seconde tekort, afhankelijk van het moment van de dag. Vooral in de nachtelijke uren hinkten we achterop."

Niet alleen een gebrek aan snelheid speelde een rol, ook de betrouwbaarheid was soms afwezig. "Als je de extra tijd die we in de pits doorbrachten niet meerekent dan zaten we eigenlijk niet zo ver achter. Het was een Le Mans om snel te vergeten." De derde plaats bezorgde de Audi #8 alsnog een goede puntenbuit, waardoor Duval, Di Grassi en Jarvis nu tweede staan in het kampioenschap, weliswaar op 39 punten van Romain Dumas, Neel Jani en Marc Lieb in de Porsche #2. 

Audi R18
Audi R18
Audi heeft er dus alle baat bij om niet bij de pakken te blijven zitten en ging net als Porsche meteen weer testen na de Franse etmaalrace. Het LMP1 team trok voor het eerst naar Valencia om er de windtunneldata van het derde high downforce pakket te valideren en de setup verder te verfijnen. "We zijn heel tevreden met de test," ging Duval verder. "We hebben heel wat werk verzet en data verzameld die we hier meteen kunnen toepassen. De wagen ziet er op het eerste zicht niet meteen anders uit in vergelijking met Silverstone, maar hij werd wel degelijk substantieel onder handen genomen." Een aerodynamicus van Porsche sprak zelfs van een pakket dat voor 80% nieuw is.

Van alle resterende circuits op de kalender is de Nürburgring het circuit dat het meeste downforce vraagt van de wagen. "Als we dit weekend competitief zijn, dan zou dat ook het geval moeten zijn voor de rest van het seizoen," aldus Duval. "In Austin zijn we tot dusver altijd goed voor de dag gekomen, maar Shanghai en Fuji lagen wat moeilijker in het verleden." 

Audi R18
Audi R18
Een achterstand van 39 punten is natuurlijk niet niks en er mag dan ook weinig mislopen in de komende manches. Audi heeft er dan ook alle belang bij dat ook Toyota zich in de debatten zal mengen om zo te voorkomen dat Porsche al te veel punten zou kunnen opslokken. Maar ook intern kan er natuurlijk met teamorders gewerkt worden, iets wat in het WEC voortdurend voorvalt. De zusterwagen van Marcel Fässler en André Lotterer ligt al 20 punten achter op de #8. Volgens Duval is het echter nog te vroeg om over dit soort ingrepen te praten. "Vorig jaar hebben wij de #7 gesteund en ik ben er zeker van dat als het nodig is zij hetzelfde zullen doen."

Foto's: Arne Simons



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Endurance Championship op zaterdag 23 juli 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Nürburgring.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons