East Belgian Rally/ Christophe Kerkhove op titelkoers

Winnen wordt voor de titelpretendenten niet eenvoudig, want de concurrentie is sterk met in de eerste plaats de snelle Ford Escort MK2's van het trio Didier Vanwijnsberghe, Yannick Bodson en Raphaël de Borman. De eerste twee zijn reeds gevestigde waarden, maar de Borman was tot voor kort voor velen een nobele onbekende. De zaakvoerder van Eventattitude maakte echter snel faam door eerst in de Rally Van Wallonië het duel aan te gaan met Vanwijnsberghe en enkele maanden later te zegevieren in de Bianchi.
Rainer Hermann is met zijn Opel Ascona 400 de vreemde eend in het lijstje topfavorieten. De lokale matador zal bovendien dubbel gemotiveerd aan de start komen, want vorig jaar zag hij de overwinning aan zijn neus voorbijgaan door mechanische pech op 5 km van het einde. Met Hermann zijn we in het Opelkamp beland dat met oa. Tobi Vandenberghe en Andre Lausberg (beide op Kadett GTE) nog twee leuke outsiders voor een dichte ereplaats huisvest. De West-Vlaming gaat op zoek naar een derde opeenvolgende podium nadat hij in Ieper en Roeselare telkens derde werd en met de ervaren Lausberg heeft alvast een interessant referentiepunt.
Een andere Opel, de Transeurope van Chris Debyser, krijgen we komend weekend niet te zien. De vierde in de tussenstand van het Yokohama BRC Historic verkiest een deelname bij de moderne met de Porsche GT3.
Het grote vraagteken van deze editie wordt Gérard de Ville de Goyet (Porsche 911 Carrera). De Porsche tuner uit Oteppe profileerde zich door de jaren heen in klimkoers en in de circuitracerij, maar in 1986 reed hij ook 3 rally's met een niet onaardig resultaat (6de in de Rally Van Wallonië, 3de Boucles de Liege en 2de in de Condroz Rally). Met Stéphane Prévot in het cozitje beschikt hij alvast over de ideale raadgever.
Tom Nemegheer, Jochen Platton (Escort MK2), Marijn Hoens (Escort MK1), Luc Caprasse (Ascona B) en Jozef Lapeire (Celica) brengen het aantal historics finaal op veertien.
Foto: Wilfried Geerts
Tweet