van der Horst

Een blik op het stuurwiel van de Porsche 919 Hybrid

Het stuurwiel van de Porsche 919 Hybrid
Het stuurwiel van de Porsche 919 Hybrid
Het stuurwiel van de Porsche 919 Hybrid is met zijn 24 knoppen en 6 peddels mogelijks nog gecompliceerder dan dat in een Formule 1-auto. In samenwerking met de piloten werden er voor dit seizoen wat kleine aanpassingen aan aangebracht om hen het leven wat makkelijker te maken. Het laatste wat ze willen is immers liggen zoeken naar dat ene knopje terwijl ze in Le Mans aan 340km/u over de rechte lijn scheuren.
Porsche 919 Hybrid
Porsche 919 Hybrid
De vorm van het stuurwiel is louter functioneel; het is zo ontworpen dat het tijdens rijderswissels zo weinig mogelijk in de weg zit. Centraal is een display voorzien waarop de rijder onder meer de snelheid, de motor mapping en het laadniveau van de batterij kan aflezen. De meest gebruikte knoppen staan bovenaan omdat ze op die manier makkelijk met de duim bediend kunnen worden. Zo dient de blauwe knop rechtsboven om de lichten te laten knipperen bij het naderen van een tragere wagen. De rode knop uiterst links wordt gebruikt om de elektrische energie (manueel) te activeren, de zogenaamde boost.

Mark Webber
Mark Webber
De bovenste drie knoppen aan weerszijden hebben telkens een min en plus en regelen de instellingen voor de motor, het hybridesysteem en de rembalans. Daaronder kan de piloot de radio bedienen, alsook zijn drinkfles en de begrenzers nodig voor de pit en voor tijdens de zogenaamde "full course yellow". In het midden staan dan weer de draaiknoppen voor het motor- en benzinemanagment, de rijder kiest bepaalde programma's die de ingenieurs via de boordradio doorgeven. De zes peddels achteraan tenslotte dienen om te schakelen en de koppeling te bedienen, met de twee bovenste kan eveneens de boost worden ingeschakeld.

Foto's: Porsche AG & Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in FIA World Endurance Championship op donderdag 12 mei 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons