van der Horst

Een stand van zaken halfweg het seizoen

Start 2022 Formula E Rome E-Prix 1
Start 2022 Formula E Rome E-Prix 1
Dit weekend snijdt de Formule E in Jakarta de tweede seizoenshelft aan. Na de vele klachten afgelopen seizoen moest de organisatie wel wat wijzigingen doorvoeren in het kwalificatiesysteem, bij de safety car procedure en bij de full course yellow-procedure. Bij de start van het seizoen deden sommige wijzigingenwel wat wenkbrauwen fronsen, maar het lijkt op dit moment vooralsnog een geslaagde ingreep.
Het nieuwe kwalificatiesysteem werkt

In Diriyah maakte we kennis met een compleet nieuw kwalificatiesysteem. Vorig jaar kreeg dit enorm veel klachten omdat de leiders in de tussenstand praktisch nooit op de eerste helft van de startgrid konden geraken. Hiermee werd het kampioenschap interessant gehouden, al was het op een kunstmatige manier. Daarom besloot de Formule E het geweer van schouder te veranderen en introduceerden zij de groepskwalificaties en de duels. De top vier van elke groep stoot door naar de duels en we krijgen nog zeven één-tegen-één duels om uit te maken wie de pole zal behalen.

Halfweg het seizoen kunnen we maar één ding vaststellen: het werkt. Het kunstmatige is er grotendeels af, naarmate hoe de groepskwalificaties verlopen, en de duels zijn echt een aanwinst. Qua opbouw zijn ze degelijk spannend en zijn het soms luttele tienden, honderdsten of zelfs duizendsten dat het verschil maken. Het had nog wel een kleine aanpassing nodig na Berlijn, toen Jean-Éric Vergne en Alexander Sims exact dezelfde tijd reden en de Brit door mocht stoten omdat hij als eerste moest starten. Maar algemeen beschouwd, tot nu toe een succesvolle formule.

Toppers blijven constant

Stoffel Vandoorne - Mercedes EQ Formula E Team
Stoffel Vandoorne - Mercedes EQ Formula E Team
Vorig jaar werd het kampioenschap kunstmatig spannend gehouden, maar na het eerste seizoenshelft blijkt dat dit niet nodig was. Met het nieuwe kwalificatiesysteem blijven de toppers zeer constant. Zo reed Stoffel Vandoorne op één keer na altijd in de punten, terwijl Vergne nog geen enkele keer buiten de punten eindigde dit seizoen. Daarnaast hebben we dan ook nog eens piloten als Nyck de Vries, Edoardo Mortara en Mitch Evans die met pieken en dalen het seizoen aanpakken. Op dit moment heeft iedereen, op Dragon/Penske Autosport na, zelfs al punten gescoord, wat ook al mooi is.

Wedstrijdleiding bijna perfect rapport

Scott Elkins
Scott Elkins
Nog een groot pijnpunt vorig seizoen was de wedstrijdleiding die de wind van voren kreeg. Als het kwalificatiesysteem niet bekritiseerd werd, lag de wedstrijdleiding onder vuur, zoals tijdens het drama dat zich afspeelde in Valencia, waarbij de helft van het veld de finish niet haalde nadat er 16 kilowatt afgetrokken werd door de vele safety cars. Nochtans werkt men al een paar jaar met Scott Elkins werkt en heeft hij een goede reputatie. Dit seizoen verloopt alles veel beter, ook met de nieuwe regels rond de safety car en full course yellow. Het enige puntje dat we tot nu toe konden vaststellen, was de gevaarlijke situatie tijdens de tweede race in Diriyah. Toen moest de wagen van Nick Cassidy getakeld worden en dat verliep allesbehalve vlot, zeker wanneer de wagens passeerden achter de safety car. Achteraf gaf Elkins ook eerlijk toe dat hij dit anders had moeten aanpakken.

Kortom, we zijn tot nog toe al verwend geweest dit seizoen. En met Jakarta en Seoul zijn er twee nieuwe circuits die men gaat aanvatten. Laten we hopen dat dit niveau dan aanblijft.

Foto's: Formula E - Kurt Vanhoenacker - DTM



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op dinsdag 31 mei 2022.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons