van der Horst

Een zesde seizoen voor de Ford Fiesta Sprint Cup in 2023

Ford Fiesta Sprint Cup
Ford Fiesta Sprint Cup
Met de Jack’s Racing Day op TT Circuit Assen waren we toe aan de vierde van de zeven voorziene meetings van de Belgisch-Nederlandse Ford Fiesta Sprint Cup. Met de eerstvolgende afspraak pas begin oktober, krijgt men bij V-Max Racing Management, de organisator van de Ford Fiesta Sprint Cup, even de tijd om te bekomen en, vooral, de blik reeds te richten op de nabije toekomst. Zo kan grote baas Dick van Elk bekendmaken dat er in 2023 een vervolg komt en de populaire Ford-merkencup voor een zesde seizoen gaat.

Ford Fiesta Sprint Cup
Ford Fiesta Sprint Cup
“In de huidige economische en niet op zijn minst ecologische context, is er ook in de racerij veel sprake van anders te gaan racen en dan hebben we het natuurlijk over de elektrische aandrijving,” steekt Dick van Elk van wal. “Met liefst vier verschillende kampioenschappen/series die wij binnen de organisatie van V-Max Racing Management runnen, zal het niemand verwonderen dat zo’n switch ons bezighoudt. Wetende dat de Ford Fiesta Sprint Cup dit jaar toe is aan een vijfde seizoen, is het vanzelfsprekend dat deze Serie weldra toe is aan herbronning.”
 
Een elektrisch aangedreven motor voor de huidige Fiesta? Of een alternatieve krachtbron gebruiken in een ander model uit het gamma van Ford?Voor Dick van Elk is het allemaal wat vroeg dag.
 
“Als je ziet hoe het vergaat met bepaalde elektrische races, dan besef je dat het allemaal niet zo eenvoudig is om deze techniek toe te passen en, niet op zijn minst, voldoende technische middelen ter beschikking te hebben en, ja, een vol startveld te kunnen waarborgen. Daarom lijkt het wenselijk om een soort overgangsjaar te beleven, ons ondertussen verder te informeren wat mogelijk is in 2024 en dus in 2023 een zesde seizoen te organiseren van de Ford Fiesta Sprint Cup. Wij hebben hierover gepraat met alle betrokken partijen en iedereen ondersteunt tenvolle deze keuze.”
 
Ford Fiesta Sprint Cup
Ford Fiesta Sprint Cup
De Ford Fiesta Sprint Cup heeft met zijn 150 pk én formule met twee sprints van dertig minuten getoond dat het de ideale formule is voor coureurs met weinig, zeg maar geen ervaring of die na de karting niet genoeg centen vinden voor de peperdure éénzitterij. We denken hierbij aan Loek Hartog, Colin Caresani, Daan Pijl, Rik Koen, Dante Rappange, Laurens de Wit, Kenny Herremans of Nathan Vanspringel die hier de stiel leerden en zich mochten opmaken voor een overstap naar een andere, zwaardere klasse.
 
“Elk jaar verschenen er namen van nieuwe, jonge welpen op de deelnemerslijsten van zowel de Nederlandse als de Belgische Ford Fiesta Sprint Cup en dat is het bewijs dat de Fiesta Sprint Cup veel jongeren aanspreekt,” zegt Dick over de betaalbare instapklasse. “Wij zijn er dan ook van overtuigd dat de aankondiging van een zesde seizoen andermaal zal resulteren in de komst van heel wat jongeren en andermaal zal aantonen dat het een ideale kweekvijver blijft!”
 
Als op 30 oktober 2022 tijdens de Finale Races op TT Circuit Assen het doek valt over het vijfde seizoen van de Ford Fiesta Sprint Cup weten we nu dat het daar in Drenthe geen afscheid wordt, maar een spoedig weerzien met de Belgisch-Nederlandse Ford-merkencup!

Ford Fiesta Sprint Cup




Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Ford Fiesta Sprint Cup Belgium op maandag 8 augustus 2022.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons