Trophée des Fagnes: Nabeschouwing van de organisatoren
Nieuwkomer Patrick Michiels liet zich meteen opmerken in zijn Porsche 964 Cup en klokte de pole voor de Audi Coupé van tweevoudig Le Mans winnaar en regerend World Endurance Champion André Lotterer. Real rijder Luc Moortgat klokte de derde chrono voor de Opel Kadett van Erik Qvick die de snelste tijd van de Historics realiseerde voor de mannen van HARD Racing Bert Smeets en Jan Schippers.
Na een vrij tumultueuze start van de eerste race met ondermeer een spectaculaire Lotterer in de hoofdrol, ging de winst van de eerste wedstrijd naar de Porsche 964 van Patrick Michiels, ex Belcar piloot die nu voor een gans seizoen intekent in de Youngtimer Cup. Meteen heeft regerend kampioen Luc Moortgat een nieuwe speelkameraad in de strijd om de titel. Lotterer deed zijn naam alle eer aan en parkeerde de Audi Coupé 2-liter op een schitterende derde plaats en zette de snelste wedstrijdronde achter zijn naam.
Bert Smeets was met de Dodge Challenger van JS Cars het snelst onderweg bij de Historics, maar door een afgebroken klepstoter moest hij van het gas en zodoende kon ploegmaat en teamowner Jan Schippers met de zege in Klasse 3 gaan lopen in zijn Chevrolet Camaro. Het duo werd respectievelijk vierde en vijfde algemeen en eerste bij de Historics. Erik Qvick was met de Opel Kadett van Dirk Van Rompuy ook schitterend gestart, maar verloor een wiel en moest de handdoek werpen. Jan Van Elderen die dan toch zijn papiermolen rond heeft inzake de FIA homologatie van zijn Porsche 911 RS, startte in Klasse 1 en had het niet onder de markt door problemen met de injectie. Hij moest nipt de duimen leggen tegen de Lotus van Guy François met aan de meet een verschil van amper 2/10 seconde.
Ex Procar kampioen en directeur van Spa-Francorchamps, Pierre-Alain Thibaut, reed met de Ford Capri 3L van De Borman naar de zege in Klasse 2 voor de Porsche van regerend kampioen Cryns en de Kadett van Patrick van Damme die een mooi duel uitvocht met de BMW van Marc Mathay, tot deze laatste moest afhaken met een afgebroken uitlaat.
Voor de start van de tweede wedstrijd van de dag werd de top 6 van de eerste race omgekeerd en zodoende kwam de Porsche 911 RSR van Ceyssens op de pole te staan met naast zich de Dodge Challenger van Bert Smeets. Achter dit duo volgden Schippers, Moortgat, Michiels, Paque met de tweede Real Porsche, François en Van Elderen. De Audi Coupé waarmee Lotterer derde werd moest helemaal achteraan starten omdat de wagen werd gedeeld met Patrick Schreurs.
Smeets kende een kanonstart en kon meteen een opmerkelijk gat trekken met de concurrentie. Achter hem kwam het duo Michiels - Schippers, terwijl Luc Moortgat ietwat zat gevangen in een tweede peloton met Van Elderen, Paque, Qvick en François.
Smeets kon zijn koppositie vijf ronden volhouden tot Michiels, Moortgat en van Elderen kwamen aansluiten. Het viertal kon even het mooie weer maken, maar dan moest Bert Smeets de rol lossen.
“Ik kon dit tempo niet langer aanhouden”, aldus de piloot van de imposante Dodge Challenger. “De banden en de remmen degraderen tegenover de youngtimers en het is best frustrerend om op die manier te moeten lossen”.
Luc Moortgat, die niet tevreden was over de set up van zijn Porsche tijdens de eerste manche, had tussen de twee wedstrijden door de set up veranderd en dit had het gewenste effect. Hij liet de winnaar van de openingsmanche, Patrick Michiels ter plekke en zodoende kon de regerende kampioen zijn stempel drukken en winnen met 16 seconden voorsprong. De Real rijder reed ook de snelste dagtijd met een schitterende chrono van 2’45”370. Michiels kreeg af te rekenen met falende remmen en kon een opzittende Jan van Elderen maar nipt naar de derde plaats verwijzen. Van Elderen won zodoende de Klasse 1 en was ditmaal de snelste bij de Historics voor Bert Smeets en Jan Schippers. De Porsches van Baudet en Nulens waren een ganse wedstrijd in duel voor de derde plaats bij de youngtimers dat nipt werd gewonnen door Baudet. Erik Qvick werd derde in Klasse 3 en vierde bij de Historics, maar de Oostendenaar had een ganse dag problemen met een niet optimaal draaiende krachtbron. Ondanks een losgekomen startmotor kon François zijn Lotus Elan nog op de tweede plaats parkeren in Klasse 1 na een ongenaakbare Van Elderen. De Ford Capri van Borman won opnieuw de Klasse 2 voor de Porsche van Cryns en de Opel Kadett van Van Damme.
Uitslagen en tussenstanden op www.bravoracing.be
BHC/BHY press
Tweet