Spa Euro Race: Eindelijk winst voor Niels Lagrange en John Rasse na waanzinnige race
Guillaume Dumarey wist te winnen in Spa, Zolder en Zandvoort. Niels Lagrange en John Rasse werden met hun BMW M235i Racing Cup van VR Racing by Qvick Motors tweemaal tweede in Spa en Zolder en kenden pech door een aanrijding in Zandvoort. Desondanks zakten ze opnieuw af naar het mooiste circuit van de wereld als tweede in de tussenstand. Zowel de kwalificatie als de race kondigde zich aan als zeer moeilijk door de wisselende weersomstandigheden.
Niels Lagrange: “Het was een zeer moeilijke race waarin vooral tactisch moest worden gereden. Vooral de bandenkeuze was cruciaal terwijl er geen limiettijd stond op de pitstops deze keer. De puzzel moest dus perfect in elkaar vallen. Met een vijfde chrono tijdens de kwalificatie waren we zeker niet gelukkig. De baan begon te drogen en iedereen zette zijn snelste chrono neer in de laatste ronde. John was zeer goed onderweg in de verschillende sectoren, maar werd opgehouden in de laatste bocht, waardoor we pas als vijfde op de startgrid stonden in de Cup en 23ste algemeen”.
Een licht gefrustreerde Niels Lagrange nam een kanonstart op een doorweekte piste terwijl de zon in de spray ervoor zorgde dat de zichtbaarheid quasi nihil was. In een alles-of-niets beweging kon de snelle Limburger echter opstomen van de 23ste naar de 12ste positie algemeen en kwam na een halve ronde reeds door aan de leiding in de BMW M235i Cup. Kort na de start kwam de safety car een eerste maal in actie waarop Dumarey reeds een eerste pitstop doorvoerde. Na 35 minuten wedstrijd ging ook Lagrange pitten en ruilde het stoeltje met John Rasse die op zijn beurt en op slicks na een uur wedstrijd opnieuw de kop pakte. Met nog 23 minuten op de klok deed het team de tweede verplichte pitstop en kon opnieuw Lagrange de baan op. En net op dat moment was er opnieuw een safety car procedure.
Niels Lagrange: “We verloren wat tijd tijdens de pitstop en zodoende stond ik voor het rode licht aan het einde van de pitlane om nadien achter de tweede safety car terecht te komen. Best frustrerend en ik zag een goede prestatie reeds de mist ingaan. Maar de tweede safety car liet ons door en ik had het geluk dat ik achter een wagen zat die het gat met de andere safety car zo vlug mogelijk wou dicht rijden. Na drie ronden en met teammaat Erik Qvick in mijn zog konden we aansluiten en had ik oogcontact met de wagens van Dumarey en Redant met nog enkele andere wagens er tussen. Het peloton werd met nog drie ronden te gaan opnieuw los gelaten en wat volgde was pure waanzin. Redant pakte de leiding en Dumarey verloor gevoelig terrein. Niet zonder risico’s kwam ik in het spoor van Guillaume en Ik merkte dat hij op slicks zat op een natte baan. Ik kon vlot voorbij en pakte nadien een pak risico’s om in de laatste ronde in de dubbele linkse ook Redant te pakken voor de leiding in de Cup. Dumarey wou het verlies beperken, danste op een slappe koord met zijn slicks en pakte Redant terug voor de tweede plaats. Een ontketende Erik Qvick kwam dan aan de meet enkele tienden van een seconde te kort om de derde plaats te pakken. Spijtig, want een ronde langer en we stonden met twee wagens van het team op het podium”.
“Het doet echt deugt om opnieuw te winnen en zodoende het gat iets te verkleinen op Guillaume Dumarey. We reden een quasi perfecte race, verloren iets in de pitlane, maar kenden nadien wat geluk dat we opnieuw de aansluiting verkregen met de koplopers. We hebben ook enkele malen gegokt, want een ronduit schitterende John Rasse is tijdens zijn stint op slicks langer buiten gebleven in de regen omdat we dachten dat het opnieuw droog zou worden. We maakten de goede keuzes en dat heeft uiteindelijk zijn vruchten afgeworpen. Een dikke pluim ook voor het team van VR Racing by Qvick Motors dat opnieuw een perfecte wagen afleverde. Ik kan niet wachten tot de volgden race op Circuit Zolder die dan de generale repetitie moet worden voor de 24 Hours of Zolder. En tijdens deze etmaalrace zal volgens mij het kampioenschap worden beslecht”, besluit de gedreven Chrisal-piloot.
Lagrange en Rasse doen het niet alleen uitstekend in de BMW M235i Racing Cup, ook in de tussenstand van het Belcar Endurance Championship staan ze goed geklasseerd met een achtste plaats algemeen tussen de proto’s en de GT wagens. Bovendien staat het duo tweede in de Klasse Belcar3 voor Toerisme wagens.
Foto's: Marnik Mouchaers - Niels Lagrange Press
Tweet