van der Horst

Imola: Thiriet by TDS Racing Oreca behaalt zege – Ferrari wint in beide GT klassen

Thiriet by TDS Racing - Oreca 03-Nissan
Thiriet by TDS Racing - Oreca 03-Nissan
De Thiriet by TDS Racing Oreca van Thiriet en Beche heeft de 3 uren van Imola gewonnen, de tweede manche van de ELMS. Na een aanrijding van de Jota Racing Zytek nam de Oreca 03 Nissan de wedstrijd in handen en won voor de Signatech Alpine A450 en de Morand Racing Morgan. Matt Griffin en Johnny Mowlem wonnen met de RAM Ferrari de GTE klasse waar het Italiaanse merk het ganse podium impalmde. Ook in de GTC klasse was de overwinning voor Ferrari met de SMP Racing wagen van Babini/Shaitar/Ladygin. De Belgische teams speelden opnieuw geen rol van betekenis.
Net voor de wedstrijd werd bij Thiriet by TDS Racing Jonathan Hirschi vervangen door Mathias Beche, maar de Rebellion rijder kon zich snel aanpassen aan de Oreca en reed dan ook een perfecte race, goed bijgestaan door Pierre Thiriet. Ook bij Signatech maakte men geen fouten en de Alpine A450 pakte dan ook zijn eerste podiumplaats op 46 seconden van de TDS Oreca. De derde plaats ging uiteindelijk naar de Morand Racing Morgan Judd van Mailleux en Gachnang. De Race Performance Oreca Judd werd vierde op 20 seconden van de Morgan.

Geen geluk was er voor de Jota Sport Zytek die van op de pole was gestart. Dolan kwam in aanraking met de DKR Lola en vloog de zandbak in waar hij heel wat tijd verloor, net voor het eine van de race moest de wagen dan nog definitief naar de kant. Ook de Zytek van Greaves Motorsport verloor alle kansen op een podiumplaats toen de wagen een minuut straftijd kreeg aangemeten voor het overschrijden van de witte lijn bij het buiten rijden van de pitlane, maar werd nog vijfde. De Murphy Prototypes Oreca eindigde zesde voor de winnaars in de LMPC-klasse het duo Chatin/Hirsch. De Boutsen Ginion Racing Oreca bereikte de eindmeet op de veertiende plaats algemeen en zevende LMP2.

Op de achtste plaats vonden wij de winnaar in de GTE klasse de RAM Racing Ferrari van Matt Griffin en Johnny Mowlem. De Porsche’s konden de Italiaanse wagens niet volgen en werden vijfde (Proton) en zesde (IMSA) na vier Ferrari’s met na de RAM #52 in volgorde de AF Corse wagen, de tweede RAM bolide en de JMW Motorsport 458. De ProSpeed Compétition Porsche was de eerste wagen die in het opgeverspark verdween. Ook in de GTC klasse was Ferrari aan het feest, Babini/Shaitar/Ladygin wonnen in de SMP 458 Italia voor de AF Corse Ferari en de Ecurie Ecosse BMW Z4. De Audi R8 LMS van Derdaele en de Lamborghini van Kox moesten beide de wedstrijd verlaten.

Uitslag 3 uur Imola 2013

01. Beche/Thiriet (Thiriet by TDS Racing Oreca 03-Nissan) LMP2
02. Ragues/Panciatici (Signatech Alpine A450-Nissan) LMP2
03. Gachnang/Mailleux (Morand Racing Morgan-Judd) LMP2
04. Frey/Niederhauser (Race Performance  Oreca 03-Judd) LMP2
05. Heinemeier Hansson/Kimber-Smith (Greaves Motorsport Zytek-Nissan) LMP2
06. Hartley/Patterson (Murphy Prototypes Oreca 03-Nissan) LMP2
07. Chatin/Hirsch (Team Endurance Challenge Oreca 09) LMPC
08. Mowlem/Griffin (RAM Racing Ferrari 458 Italia) GTE
09. Pons/Ayari (Team Endurance Challenge Oreca 09) LMPC
10. Loan/Lecuyer (Team Endurance Challenge Oreca 09) LMPC
11. Perazzini/Cioci/Leo (AF Corse Ferrari 458 Italia) GTE
12. Jeannette/Montecalvo (RAM Racing Ferrari 458 Italia) GTE

Foto: DPPI



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in European Le Mans Series op zaterdag 18 mei 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Imola.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons