van der Horst

Emilia Romagna: Verstappen wint onderbroken spektakelstuk

Podium GP Emilia Romagna
Podium GP Emilia Romagna
Red Bull-rijder Max Verstappen heeft de Grote Prijs van Emilia Romagna gewonnen op het circuit in Imola. De Nederlander nam de leiding bij de start van de race en gaf die niet meer uit handen. Lewis Hamilton (Mercedes) gleed halverwege de race van de baan, viel terug naar de negende positie, maar werd één ronde later gered door een rode vlag. De wereldkampioen kon zich terugvechten naar de tweede positie, terwijl zijn landgenoot Lando Norris (McLaren) als derde over de streep kwam. Ferrari sloot aan op P4 en P5.
Vijfenveertig minuten voor de start van de race begon het te regenen in Imola en dat zorgde voor problemen op weg naar de grid. Zo ging Fernando Alonso (Alpine) van de baan en moest hij al een nieuwe voorvleugel laten monteren nog voor de race van start gegaan was. Bij Sebastian Vettel (Aston Martin) vatte de rem achteraan rechts op zijn bolide vuur. Op de grid kon het team de remmen niet tijdig vervangen, het verhuisde bovendien te laat naar de pits, waardoor Vettel in de race nog een 'stop and go'-straf kreeg. In de formatieronde spinde Charles Leclerc (Ferrari), maar de Fransman kon tijdig zijn initiële startpositie op de grid innemen.

Nicholas Latifi - Williams
Nicholas Latifi - Williams
Nadat de lichten doofden, slaagde Max Verstappen erin zij aan zij met Lewis Hamilton de eerste chicane in te gaan. Hamilton moest uitwijken, maakte licht contact met de Nederlander en was zijn eerste positie kwijt. Sergio Perez (Red Bull) ging te wijd bij de chicane Variante Alto waardoor Charles Leclerc zijn derde plek kon inpalmen. Nog halverwege de openingsronde kwam Nicholas Latifi (Williams) na een spin terug de baan op, maar liet hierbij onvoldoende ruimte voor Nikita Mazepin (Haas) waardoor de Rus Latifi achteraan aantikte. De Williams-rijder knalde de muur in en dat bracht de safety car op de baan. Valtteri Bottas (Mercedes), die als achtste gestart was, reed op dat moment in tiende stelling.

Onder de safety car ging Sergio Perez (Red Bull) te wijd in bocht negen en verloor twee plaatsen. De Mexicaan nam die terug in, maar aangezien inhalen tijdens de safety car-fase verboden is, kreeg hij hiervoor later een tijdstraf van tien seconden.

Lando Norris - McLaren
Lando Norris - McLaren
Na de herstart wist Verstappen in één ronde tijd ruim drie seconden voorsprong op te bouwen. De Nederlander slaagde erin de kloof nog verder uit te bouwen tot vijf seconden, waarna deze stabiel bleef. Voorin kregen we weinig inhaalpogingen te zien. Belangrijk voor het verdere verloop van de race waren de teamorders bij McLaren. In ronde achttien moest Daniel Ricciardo zijn teamgenoot Lando Norris doorgang verlenen. Norris reed vanaf P5 dadelijk weg van zijn Australische teammaat.

Vettel dook als eerste de pits in om de regenbanden te wisselen voor slicks, maar dat bleek in ronde 21 toch nog iets te vroeg. Vanaf ronde 26 bleek dit te renderen en dus dook Verstappen als leider de pits binnen in ronde 27. Hamilton wachtte één ronde langer, maar kwam uiteindelijk vijf seconden achter onze noorderbuur terug de baan op.

In ronde 31 gleed Hamilton van de baan toen hij George Russell (Williams) wilde dubbelen. De Brit verzeilde op het vochtige gedeelte van de baan en ging bijgevolg rechtdoor de grindbak in. Hij kon net voor de muur tot stilstand komen, maar reed er alsnog tegen toen hij trachtte weg te rijden. Na een achterwaartse trip door de grindbak kon hij z'n weg naar de pits verderzetten, waar men een nieuwe voorvleugel monteerde. Hamilton kwam als negende terug de baan op en had reeds één ronde achterstand ten opzichte van Verstappen.

Lewis Hamilton - Mercedes W12
Lewis Hamilton - Mercedes W12
Net op dat ogenblik lanceerde Russell een inhaalactie op Bottas in de DRS-zone. Russell opteerde voor de rechterzijde maar kwam nadat Bottas meer naar het midden opschoof met één wiel in het gras terecht waarna hij met bijna 300 km/u tegen Bottas aan knalde. Beide rijders spinden van de baan en kwamen hard in de muur terecht. Door de vele brokstukken en omdat de muur moest gecheckt worden, kwam de safety car naar buiten. Wat later volgde code rood en lag de race stil. Die rode vlag was uiteindelijk de redding voor Hamilton. Zo werd zijn ronde achterstand immers weggegomd (gedubbelde wagens mogen zich dan immers ontdubbelen, red.) en kon hij vanop P9 met een vliegende start de race hervatten achter leider Verstappen, Leclerc, Norris, Perez, Sainz, Ricciardo, Stroll (Aston Martin) en Raikkönen (Alfa Romeo).

Bij die herstart slaagde Norris erin om Leclerc in te halen en de tweede plek in te palmen. Yuki Tsunoda (Alpha Tauri) die achteraan gestart was, maar nu tiende reed, spinde bij de eerste chicane en moest opnieuw achteraan aansluiten. Enkele ronden later spinde ook Perez die zo terugviel naar P14.

Max Verstappen
Max Verstappen
Zonder DRS wist Hamilton enkel Raikkönen in te halen, maar na de DRS-activatie kon hij zich stelselmatig opwerken en bleek de opengeklapte achtervleugel heel effectief. In ronde 55 slaagde Hamilton erin om Leclerc in te halen en P3 over te nemen. Vijf ronden later hees hij zich ook voorbij Norris om alsnog als tweede te eindigen. Dankzij zijn snelste ronde behoudt Hamilton de leiding in het kampioenschap, met één punt voorsprong op Verstappen.

UPDATE: Na de race kreeg Stroll nog vijf seconden straftijd voor het inhalen van Pierre Gasly (AlphaTauri) buiten de limieten van de piste. Hierdoor verliest Stroll de zevende plaats aan Gasly. Ook Kimi Raikkönen werd bestraft, hij kreeg dertig seconden straftijd voor het niet volgen van het reglement bij de herstart na de safety car procedure. Raikkönen tuimelt zo uit de top tien, Ocon schuift op naar de negende positie en Fernando Alonso wordt tiende en pakt één punt.

Uitslag Race F1 Grote Prijs van Emilia Romagna 2021

#RijderTeamResultaat
1.Max VerstappenRed Bull Racing Honda2:02:34.598
2.Lewis HamiltonMercedes+22.000s
3.Lando NorrisMcLaren Mercedes+23.702s
4.Charles LeclercFerrari+25.579s
5.Carlos SainzFerrari+27.036s
6.Daniel RicciardoMcLaren Mercedes+51.220s
7.Lance StrollAston Martin Cognizant F1 Team+51.909s
8.Pierre GaslyScuderia AlphaTauri Honda+52.818s
9.Kimi RaikkonenAlfa Romeo Racing Ferrari+64.773s
10.Esteban OconAlpine F1 Team+65.704s
11.Fernando AlonsoAlpine F1 Team+66.561s
12.Sergio PérezRed Bull Racing Honda+67.151s
13.Yuki TsunodaScuderia AlphaTauri Honda+73.184s
14.Antonio GiovinazziAlfa Romeo Racing Ferrari+1 ronde
15.Sebastian VettelAston Martin Cognizant F1 Team+1 ronde
16.Mick SchumacherHaas+2 ronden
17.Nikita MazepinHaas+2 ronden
18.Valtteri BottasMercedesDNF
19.George RussellWilliams MercedesDNF
20.Nicholas LatifiWilliams MercedesDNF

Foto's: Georges De Coster



  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons