van der Horst

Endurance-nieuws van de afgelopen weken

Rolex 24 at Daytona 2022
Rolex 24 at Daytona 2022
Nog maar vier weken vooraleer het IMSA WeatherTech Sportscar Championship en het FIA WEC het volgende hoofdstuk in de endurance geschiedenis aftrappen in Sebring. Hoewel de deelnemerslijst voor beide kampioenschappen al min of meer bekend is, gebeuren er achter de schermen nog wat verschuivingen voor zowel de 1000 Miles of Sebring als de Mobil 1 12 Hours of Sebring. Een overzicht!
Porsche LMDh
Porsche LMDh
*** Na de officiële voorstelling vorige maand is de Porsche LMDh aan zijn testprogramma begonnen. Later dan verwacht, want origineel werd de Porsche misschien al in Daytona en vooral in Sebring verwacht om wat meters op de teller te zetten, maar vanwege onvoorziene vertragingen ziet het er naar uit dat de Duitse constructeur de wagen in Europa zal klaarstomen voor 2023.

*** Het was opvallend eind vorige maand dat er geen enkele Audi aan de start verscheen tijdens de Rolex 24 at Daytona. Er werd al gehint dat dit vooral lag aan Audi Sport North America en de weinige steun die zij de afgelopen jaren boden aan klantenteams. Daar zal verandering in komen, althans volgens Chris Reinke, die de leiding heeft over het klantenprogramma op globale schaal. In Sportscar365 liet de Duitser optekenen dat men herstructureringen zal doorvoeren zodat dit klantenprogramma toch terug op gang kan geraken. Zeer belangrijk gezien Audi ook in de GTP-klasse aanwezig wil zijn tijdens de Rolex in 2023.

*** Terwijl er veel teams afhaken na de Rolex, zien we toch nog een extra team het veld vervoegen voor de Mobil 1 12 Hours of Sebring. Racers Edge zal namelijk een Acura NSX GT3 Evo22 inzetten voor Kyle Marcelli, Tom Long en Ashton Harisson, een graduaat van de HPD Academy. Het team zal ondersteund worden door Wayne Taylor Racing, die zelf aanwezig zijn in de DPi-klasse. Hiermee krijgen we toch al een verdubbeling van dit wagentype in het veld.

*** Acura gaat ook aanwezig zijn in het WeatherTech Sprint Cup, de overige races die niet meetellen voor de Michelin Endurance Cup. Daar zal Rick Ware Racing, vooral bekend uit de NASCAR, een NSX GT3 Evo22 inzetten voor Ryan Eversley en Aidan Reid.

Paul di Resta
Paul di Resta
*** Omwille van het feit dat er vele teams een dubbel programma afwerken tussen IMSA en het FIA WEC, zijn er ook wat verschuivingen binnenin de deelnemers. Zo zal Duncan Tappy Phil Hanson vervangen bij United Autosports, die het FIA WEC prefereert boven IMSA, terwijl Alex Lynn (United Autosports) en Sebastien Bourdais (Vector Sport) de 12 uren belangrijker vinden. Zij worden respectievelijk vervangen door Paul Di Resta en Mike Rockenfeller.

*** Overigens zijn er nog teams die met hun handen in het haar zitten volgens Racer.com. Normaliter zouden vier piloten dat weekend zowel in Sebring als in Texas in actie komen. De IndyCar Series heeft namelijk ook een manche datzelfde weekend en wilde meewerken aan een speciale regeling zodat de rijders beide races konden rijden. Toch besloot Chip Ganassi Racing om hun piloten aan de kant te laten, waarbij ze vervangen werden door Kevin Magnussen en Ryan Hunter-Reay, en dus kan de IndyCars deze speciale regeling niet meer verantwoorden. Daarom zullen Meyer Shank Racing en Vasser Sullivan een oplossing moeten zoeken om Hélio Castroneves en Kyle Kirkwood te vervangen.

Charlie Fagg
Charlie Fagg
*** Nog twee extra piloten zijn ondertussen aangekondigd. Zo zal Riccardo Pera zich aansluiten bij GR Racing Porsche, terwijl Charlie Fagg uit zal komen voor D'Station Racing, die met de Aston Martin Vantage AMR GTE aan de start verschijnt, gerund door TF Sport. Vooral deze laatste maakte een serieuze opmars, aangezien hij vorig seizoen nog Europees kampioen werd in de GT4.

Anthony Davidson
Anthony Davidson
*** Gezien Allan McNish zich meer moet toespitsen op zijn rol bij Audi voor het LMDh programma, moest er een nieuwe commentator gezocht worden die naast Martin Haven en Graham Goodwin gaat plaatsnemen. Deze hebben ze ook gevonden en men blijft in dezelfde sferen, want niemand minder dan Anthony Davidson zal deze taak op zich nemen. De Brit hing afgelopen seizoen zijn helm aan de haak. Overigens is dit niet zijn eerste keer, gezien hij geregeld te horen is op Sky Sport tijdens de Formule 1.

Keating Motorsports - Ford GT
Keating Motorsports - Ford GT
*** Riley Motorsports behaalde vorig seizoen een automatische invitatie voor de 24 Heures du Mans en gaat deze nu ook lichten. Bill Riley zal namelijk een Ferrari 488 GTE EVO inzetten in de GTE-Am tijdens de 99ste editie van de Franse klassieker. Het Amerikaanse team kent het Italiaanse merk goed gezien zij ook uitkomen in de Ferrari Challenge North America. Voor Riley een terugkeer nadat zij ondersteuning boden aan Keating Motorsport, die toen met de Ford GT aan de start kwam.

Foto's: IMSA - PR Porsche - United Autosports - TF Sport - Martijn Wouters - Geert Franquet



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op woensdag 16 februari 2022.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons