Endurance-nieuws van de afgelopen weken
*** Het was opvallend eind vorige maand dat er geen enkele Audi aan de start verscheen tijdens de Rolex 24 at Daytona. Er werd al gehint dat dit vooral lag aan Audi Sport North America en de weinige steun die zij de afgelopen jaren boden aan klantenteams. Daar zal verandering in komen, althans volgens Chris Reinke, die de leiding heeft over het klantenprogramma op globale schaal. In Sportscar365 liet de Duitser optekenen dat men herstructureringen zal doorvoeren zodat dit klantenprogramma toch terug op gang kan geraken. Zeer belangrijk gezien Audi ook in de GTP-klasse aanwezig wil zijn tijdens de Rolex in 2023.
*** Terwijl er veel teams afhaken na de Rolex, zien we toch nog een extra team het veld vervoegen voor de Mobil 1 12 Hours of Sebring. Racers Edge zal namelijk een Acura NSX GT3 Evo22 inzetten voor Kyle Marcelli, Tom Long en Ashton Harisson, een graduaat van de HPD Academy. Het team zal ondersteund worden door Wayne Taylor Racing, die zelf aanwezig zijn in de DPi-klasse. Hiermee krijgen we toch al een verdubbeling van dit wagentype in het veld.
*** Acura gaat ook aanwezig zijn in het WeatherTech Sprint Cup, de overige races die niet meetellen voor de Michelin Endurance Cup. Daar zal Rick Ware Racing, vooral bekend uit de NASCAR, een NSX GT3 Evo22 inzetten voor Ryan Eversley en Aidan Reid.
*** Omwille van het feit dat er vele teams een dubbel programma afwerken tussen IMSA en het FIA WEC, zijn er ook wat verschuivingen binnenin de deelnemers. Zo zal Duncan Tappy Phil Hanson vervangen bij United Autosports, die het FIA WEC prefereert boven IMSA, terwijl Alex Lynn (United Autosports) en Sebastien Bourdais (Vector Sport) de 12 uren belangrijker vinden. Zij worden respectievelijk vervangen door Paul Di Resta en Mike Rockenfeller.
*** Overigens zijn er nog teams die met hun handen in het haar zitten volgens Racer.com. Normaliter zouden vier piloten dat weekend zowel in Sebring als in Texas in actie komen. De IndyCar Series heeft namelijk ook een manche datzelfde weekend en wilde meewerken aan een speciale regeling zodat de rijders beide races konden rijden. Toch besloot Chip Ganassi Racing om hun piloten aan de kant te laten, waarbij ze vervangen werden door Kevin Magnussen en Ryan Hunter-Reay, en dus kan de IndyCars deze speciale regeling niet meer verantwoorden. Daarom zullen Meyer Shank Racing en Vasser Sullivan een oplossing moeten zoeken om Hélio Castroneves en Kyle Kirkwood te vervangen.
*** Nog twee extra piloten zijn ondertussen aangekondigd. Zo zal Riccardo Pera zich aansluiten bij GR Racing Porsche, terwijl Charlie Fagg uit zal komen voor D'Station Racing, die met de Aston Martin Vantage AMR GTE aan de start verschijnt, gerund door TF Sport. Vooral deze laatste maakte een serieuze opmars, aangezien hij vorig seizoen nog Europees kampioen werd in de GT4.
*** Gezien Allan McNish zich meer moet toespitsen op zijn rol bij Audi voor het LMDh programma, moest er een nieuwe commentator gezocht worden die naast Martin Haven en Graham Goodwin gaat plaatsnemen. Deze hebben ze ook gevonden en men blijft in dezelfde sferen, want niemand minder dan Anthony Davidson zal deze taak op zich nemen. De Brit hing afgelopen seizoen zijn helm aan de haak. Overigens is dit niet zijn eerste keer, gezien hij geregeld te horen is op Sky Sport tijdens de Formule 1.
*** Riley Motorsports behaalde vorig seizoen een automatische invitatie voor de 24 Heures du Mans en gaat deze nu ook lichten. Bill Riley zal namelijk een Ferrari 488 GTE EVO inzetten in de GTE-Am tijdens de 99ste editie van de Franse klassieker. Het Amerikaanse team kent het Italiaanse merk goed gezien zij ook uitkomen in de Ferrari Challenge North America. Voor Riley een terugkeer nadat zij ondersteuning boden aan Keating Motorsport, die toen met de Ford GT aan de start kwam.
Foto's: IMSA - PR Porsche - United Autosports - TF Sport - Martijn Wouters - Geert Franquet
Tweet