van der Horst

Endurance-nieuws van de week

Start 2021 12 Hours of Sebring
Start 2021 12 Hours of Sebring
Terwijl we al bijna eind maart zijn en er ondertussen al met Daytona en Sebring twee endurance-klassiekers gepasseerd zijn, is het nu afwachten tot de eerstvolgende manches in het IMSA WeatherTech Sportscar Championship, alsook de start van de European Le Mans Series en het FIA WEC. Ondertussen bleef het nieuws ook toestromen. Autosport.be somt het voor u op.
  • LTF
*** Hoewel de Mobil 1 12 Hours of Sebring al een paar dagen achter de rug zijn, heeft IMSA nog steeds geen officiële uitslag vrij gegeven. Terwijl bijvoorbeeld Action Express Racing #48 al bestraft werd wegens de te lange stint van Simon Pagenaud, bestaat ook de kans dat United Autosports nog bestraft wordt. Het Brits-Amerikaanse team eindigde als derde in de LMP2-klasse afgelopen zaterdag, maar zou vanwege een technisch mankement nog naar achteren gezet kunnen worden. Hierdoor zou Tower Motorsport by Starworks opschuiven naar een derde plek en dat is opmerkelijk. De wagen vloog namelijk overkop tijdens de race.

Jesse Krohn, Bruno Spengler en Nicky Catsburg
Jesse Krohn, Bruno Spengler en Nicky Catsburg
*** De IMSA iRacing Pro Series komt terug. De virtuele serie werd vorig jaar in het leven geroepen tijdens de eerste lockdown en werd toen gewonnen door Bruno Spengler in de BMW M8 GTE. Voor het tweede seizoen rekenen ze terug op maximum vijtig piloten die momenteel deelnemen of al eens aan de start verschenen in een IMSA-race, maar ditmaal gaan ze een klasse extra introduceren. Naast de GTLM-klasse wordt nu ook de Dallara LMP2 toegelaten. Het kampioenschap zal bestaan uit drie ronden en wordt live uitgezonden op het YouTube-kanaal van IMSA, met commentaar voorzien van IMSA Radio, beter bekend als Radio Le Mans. De eerste race vindt plaats op acht april op het virtuele Sebring. Dan trekken de piloten richting Laguna Seca op 22 april en de finale zal plaatsvinden op Road Atlanta met als datum zes mei.

*** IMSA voert ook helaas de zoveelste kalenderwijziging door. Ditmaal is het de manche in Detroit die een week later naar elf en twaalf juni verhuist. Origineel zou het een aparte weekend krijgen waar het vroeger nog samen reed met de IndyCar Series, maar gezien Detroit ook maar drie dagen het Belle Isle Park vrijstelt voor races en gezien de 24 Uur van Le Mans verhuist is naar augustus, besloot IMSA toch terug het weekend te delen. Ook de GTLM-klasse mag hierdoor deelnemen, al zullen zij geen punten verdienen. Hierdoor krijgt men wel een clash met de 8 Uur van Portimão, waarbij piloten zoals Ben Keating zullen moeten kiezen welk kampioenschap de voorkeur zal krijgen.

Ricky Taylor
Ricky Taylor
*** Tijdens de openingsmanche van de European Le Mans Series in Barcelona krijgen we niemand minder dan Ricky Taylor aan de start. De Amerikaan, die huidig kampioen in de DPi-klasse is en eind januari de Rolex 24 at Daytona achter zijn naam schreef zal zijn debuut maken in de ELMS met de Dragonspeed LMP2, waar hij het stuur zal delen met Ben Hanley en Henrik Hedman. Op dit moment gaat het voorlopig om een éénmalige start en zullen over het seizoen nog verschillende andere gastrijders het duo vervoegen.

G-Drive Racing - Aurus 01 Gibson
G-Drive Racing - Aurus 01 Gibson
*** G-Drive Racing pakt uit met een zeer interessante line-up voor de European Le Mans Series en de 24 Uur van Le Mans. Roman Rusinov zal namelijk met Nyck de Vries en Franco Colapinto aan de start verschijnen. De Vries is geen onbekende voor de Rus gezien hij vorig seizoen al een aantal keer optrad voor het Russische team. Colapinto daarentegen maakte zijn naam vorige maand tijdens de Asian Le Mans Series, waar de Argentijn eveneens uitkwam voor het team. G-Drive Racing zal ook aanwezig zijn tijdens de openingsmanche in Spa op 1 mei. Daar zal de Vries wel vervangen worden voor Roberto Merhi.

United Autosports - Oreca 07 Gibson
United Autosports - Oreca 07 Gibson
*** United Autosports zit met kopzorgen. Gezien de huidige maatregelen die van kracht zijn in het Verenigd Koninkrijk, waarbij mensen die uit een rode zone tien dagen in een hotel op quarantaine moeten, maakt het werken moeilijker voor het team van Richard Dean, gezien zij op verschillende fronten actief zijn. Daarom is het op zoek naar een tijdelijke uitvalsbasis in Europa waarbij zij beter kunnen functioneren voor de manches op het Oude Continent. Ondertussen hebben zij ook al een uitvalsbasis in Florida opgebouwd, waarvan zij zullen opereren voor de resterende manches in de Michelin Endurance Cup.

Foto's: IMSA - BMW Motorsport - Thomas Smets - Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op donderdag 25 maart 2021.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons