van der Horst

Enorm publiek succes voor honderdste editie van het autosalon.

Honderdste editie autosalon
Honderdste editie autosalon
Het was de vraag of na twee jaar afwezigheid het autosalon nog wel bestaansredenen heeft en er nog volk zou op afkomen. Na de eerste dag van de honderdste editie van het Brusselse autosalon is het antwoord op beide vragen volmondig ja. Dat er heel wat interessante en nieuwe bolides gepresenteerd worden wisten we al van op de persdag, maar zaterdag op de eerste openingsdag stond het volk al vroeg op de dag aan te schuiven om al dat moois te bewonderen.
autosalon 2023
autosalon 2023
Na één dag autosalon kan men nu toch al van een succes spreken. Het salon gaat nog door tot zondag 22 januari en is open vanaf 10u00 tot 19u00, behalve bij de nocturnes op maandag 16 januari en vrijdag 20 januari, dan sluiten de deuren om 22u00. Hebt u geen ticket in voorverkoop gekocht dan kost de toegang u 15 Euro, 10 Euro voor kinderen tussen 6 en 15 jaar. Komt u met de wagen dan moet u daar nog 10 Euro bijleggen wil u gebruik maken van parking C.

Wat valt er te zien?

Presentatie Seres 5
Presentatie Seres 5
Niettegenstaande de oppervlakte van het salon zowat gehalveerd is tegenover die van de laatste editie in 2020, valt er toch heel wat nieuws en moois te bezichtigen. Op enkele merken na (Mercedes, Volvo, Ferrari en Jaguar) tekenen alle constructeurs present, met minder wagens dan voorheen, maar alle nieuwigheden zijn er natuurlijk wel. Natuurlijk valt het aanbod aan elektrisch aangedreven wagens op, elektrificatie is het thema van het salon. Daarnaast is ook de invasie van Chinese constructeurs opvallend, zo komen voor het eerst naar Brussel merken als BYD, BAIC, DFSK en Seres. Er is geen Dream Cars Expo dit jaar maar toch zijn er heel wat supercars terug te vinden, her en der verspreid over de paleizen.  Alpine, Maserati en Porsche hebben een eigen stand terwijl The Avenue modellen van McLaren, Lotus, Aston Martin, Lotus en Alpina presenteert.

Born to drive
Born to drive
Ook is er heel wat aandacht voor e-gaming. In paleis 9 staan er heel wat simulators waar u uw racecapaciteiten kunt testen. Voor wie meer wil biedt de Belgische luchtmacht u de kans om een F35 te besturen, op een simulator natuurlijk. Ook de Red Bull pitstop challenge is er aanwezig, waar men om het snelst een formule 1 band moet wisselen.  

100ste editie van het autosalon:

100th edition experience
100th edition experience
Dit jaar is het de honderdste editie van het autosalon en daar wordt ook speciaal aandacht aan besteed. Zo is er de expo “100th edition experience” expo in de patio waar er 15 emblematische wagens geëxposeerd staan die autogeschiedenis schreven zowel op technologisch gebied als wegens hun populariteit. De tentoongestelde bolides zijn Benz motorwagen, de Ford T, de Austin 7, de Fiat Topolino, de VW Kever, de Renault 4CV, de Citroën 2PK, de Land Rover 1, de Mini Cooper, de Toyota Corolla, de Citroën DS, de Honda S800, de VW Golf, de Tesla Model S en de BMW i3.
 
Voor de liefhebber van racewagens:

Peugeot 9X8
Peugeot 9X8
Er vallen ditmaal ook heel wat racewagens te bewonderen op het autosalon. De beide grote trekpleisters zijn de Porsche Mission R en de Peugeot 9X8. De Mission R is de spectaculaire volledig elektrisch aangedreven Porsche waarmee het merk hoopt in de nabije toekomst een monomerkencup op te zetten. De Peugeot 9X8 is de Hypercar waarmee het Franse merk dit jaar terugkeert naar de 24 Heures du Mans. De Alpenglow van Alpine is voorlopig een conceptcar, maar geeft al een hint naar hoe de Hypercar van het merk er kan uitzien.

Officina Caira
Officina Caira
Speciale aandacht is er ook voor de Formule 1 met een ereplaats voor een Red Bull F1 bolide. Officina Caira, dat we nog kennen van de formule 1-demonstraties tijdens de Zolder Historic Grand Prix, stelt een vijftal historische formule 1 bolides ten toon : een Arrows A10, een Arrows A11, een Sauber CC17, een BMW-Sauber 09 en een Eurobrun ER188B. Ook niet te versmaden is de BMW M4 GT3 waarmee Team WRT zal trachten opnieuw de 24 Hours of Spa te winnen. Bij Cupra vinden we de e-Racer terug waarmee het merk deelnam aan het ETCR.

Foto's: Niels Vaeck
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Autosalon op zaterdag 14 januari 2023.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons