van der Horst

Enzo Ide komt door elektronische problemen niet tot scoren in thuiswedstrijd EK Rallycross

Dit weekend was het Europese rallycrosskampioenschap in het Belgische Mettet te gast en op eigen bodem stond Enzo Ide in het kader van de “World RX of Benelux” voor de taak om de strijd om de Europese titel open te houden. Op het Circuit Jules Tacheny zette de West-Vlaming de aanval in op de leidersplaats in Euro RX1 en dat aan het stuur van zijn Audi S1. Het was de vijfde en meteen voorlaatste manche voor de rijders in Euro RX1, een afspraak die dus niet gemist mocht worden. Echter een aaneenschakeling van pech, maakte dat het weekend voor de Belg niet verliep zoals verhoopt en dat hij tijdens de finale in Duitsland, over goed twee weken, vooral met het oog op de zilveren medaille zal strijden, al is de Europese titel mathematisch nog niet verloren.
Enzo Ide kwam met een achterstand van vijf punten op de Zweed Anton Marklund naar Mettet en hij was erop gebrand voor de ogen van het thuispubliek een prima resultaat neer te zetten en zo de achterstand op de leider in het EK Rallycross aanzienlijk te verkleinen.
 
Echter, op zaterdag kondigde die opdracht zich al een stuk moeilijker aan omwille van een opgave in de eerste reeks. Net toen Enzo Ide na enkele ronden de beter gestarte Hongaar Tamas Karai wist te verschalken, liep het fout. Even later stond de Audi-rijder definitief aan de kant met schade die te groot was om de wedstrijd nog verder te zetten. De start voor eigen publiek bleek verre van ideaal.
 
In de tweede reeks op zaterdag kon Enzo Ide naar plek twaalf in de rankschikking opschuiven en dat dankzij een vijfde tijd in die reeks. De progressie was niet onbelangrijk gezien de top twaalf na vier reeksen goed is voor een plek in de halve finales. 
 
Hopen op een betere zondag
 
Zondagochtend volgde het hoogtepunt van het weekend voor Enzo Ide met een beste tijd in die derde reeks. De problemen van zaterdag leken vergeten te zijn, doch in reeks vier kwam de Audi opnieuw niet goed uit de startblokken. Ide kwam terecht in het starttumult en moest achteraan aansluiten. Een achtste tijd was het uiteindelijke resultaat. Toch mocht Ide in zijn halve finale vanop rij twee starten en zo was de hoop op een finaleplaats volledig gerechtvaardigd. Opnieuw liep het echter fout, in die mate dat Enzo Ide verantwoordelijk was voor een valse start. “Gezien de straf voor valse start is dat je tweemaal moet jokeren, verkleinden mijn kansen op een top 3 en een finaleplaats aanzienlijk”, aldus de West-Vlaming. Enzo Ide werd vijfde en bleef zo ontgoocheld achter. 

Ik wil me niet wegstoppen achter excuses, maar er dook opnieuw een elektrisch probleem op. Strijden met een wagen die niet optimaal functioneert is, op dit niveau, eigenlijk niet mogelijk. Er zijn in de wagen waarschuwingslampjes die aangeven op welk toerental je moet starten, maar die functioneerden niet naar behoren. Het team van Volland Racing zocht een oplossing, maar dat lukte niet helemaal. Starten is de sleutel tot alles in rallycross en op deze manier lukt dat niet. Dat had als gevolg dat ik in de halve finale een valse start uitlokte en dat in de reeksen de start niet naar wens verliep. Als het dan wel lukte, zoals in reeks drie, zie je dat we het toch wel kunnen. Het team zal er alles aan doen om dit euvel tegen de volgende manche op te lossen, maar zekerheid is er niet.
 
Enzo Ide heeft nu een achterstand van 21 punten op Anton Marklund, de winnaar van Mettet en dat met nog 23 punten te verdelen. De wedstrijd in het Duitse Buxtehude, op de Estering, vindt tijdens het weekend van 19 en 20 augustus plaats.

Enzo Ide Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Rallycross op donderdag 10 augustus 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting World RX of Benelux.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons