van der Horst

Estoril: zege voor Sébastien Loeb Racing, titel voor Signatech-Alpine

Signatech Alpine - Alpine(Oreca 03)-Nissan
Signatech Alpine - Alpine(Oreca 03)-Nissan
Op een nagenoeg uitverkocht Estoril pakte Sébastien Loeb Racing met Vincent Capillaire en Jimmy Eriksson in de Oreca 03-Nissan de zege. Een spectaculaire wedstrijd die resulteerde in de vijfde verschillende winnaar in de LMP2-klasse in vijf wedstrijden. Signatech-Alpine pakt voor het tweede jaar op rij de titel. In GTE en in GTC gaan de titels naar SMP Racing. De zege in GTC ging wel naar het Belgische Marc VDS Racing Team.
De titelstrijd in LMP2 ging tussen de Zytek-Nissan van Jota Sport en de Alpine-Nissan van Signatech Alpine. Hoewel het Franse team met Paul-Loup Chatin, Nelson Panciatici en Oliver Webb allerminst een gemakkelijke wedstrijd hadden (een stop & go vanwege één persoon te veel aan de wagen tijdens een
Volle tribunes in Estoril
Volle tribunes in Estoril
pitstop en drie minuten straf voor het laten draaien van de wielen alvorens de wagen terug op de grond werd neer gezet) kwam hun titel nooit echt in gevaar. De Zytek van Jota Sport met Simon Dolan, Harry Tincknell en Filipe Albuquerque hadden namelijk moeite met het tempo vooraan en hun derde plaats was niet genoeg voor de titel. Toch mogen de Britten tevreden zijn met wat ze gepresteerd hebben dit seizoen met wat toch wel ondertussen een oude Zytek Z11SN is: zege in de 24 uur van Le Mans en de 6 uur van Spa in het WEC en vier poles en één zege in ELMS. Signatech-Alpine werden met alle straftijden uiteindelijk vijfde, genoeg voor de titel. 

Het gevecht om de zege leek lange tijd in het voordeel te gaan uitdraaien van NewBlood by Morand Racing. De Zwitsers wonnen in Le Castellet maar verloren de zege in Estoril omdat Gary Hirsch een probleem kende met zijn gordels. Sébastien Loeb Racing profiteerde en won met amper 35 seconden voorsprong. Het is nog maar de tweede keer in de geschiedenis van het ELMS dat een team voor de tweede maal de titel pakt (RML in 2007 en 2010) en de eerste keer op rij. Ook voor Panciatici is het zijn tweede titel op rij terwijl Chatin vorig jaar de titel pakte in LMPC. 

In GTE leek de titelstrijd minder spannend te gaan uitdraaien omdat de #55 Ferrari van AF Corse met Duncan Cameron, Matt Griffin en Michele Rugolo maar liefst 21 punten voorsprong had op de #72 Ferrari van SMP Racing met Andrea Bertolini, Viktor Shaitar en Sergey Zlobin. Dit veranderde echter al snel als Duncan Cameron al in de achtste ronde een incident had met een GTC-McLaren van ART Grand Prix. De
SMP Racing - Ferrari
SMP Racing - Ferrari
#55 kon de strijd hervatten maar wel met twintig ronden achterstand na een lange herstelling. Toch kreeg SMP Racing het niet cadeau. De Russen moesten namelijk winnen en AF Corse had nog twee andere GTE-Ferrari's in het veld die hen dat kon verhinderen. Uiteindelijk zorgde een uitstekende eindstint van Bertolini voor de zege vóór de AF Corse-Ferrari #54 van Marco Cioci, Piergiuseppe Perazzini en Michael Lyons. De derde plek ging naar de JMW-Ferrari. Net als in de vorige manche had Gulf Racing UK een competitief begin van de wedstrijd, zowel met de Porsche als met de Aston Martin, maar vanwege een gebruik aan homogeniteit in de rijdersbezetting zakten ze uiteindelijk terug tot buiten het podium. 

In GTC kwam voor het eerst dit seizoen de BMW Z4 GT3 van BMW Sports Trophy Marc VDS aan de start. Met onze landgenoot Bas Leinders, Markus Palttala en Henry Hassid domineerde het Belgische team de
BMW Sport Trophy Marc VDS - BMW
BMW Sport Trophy Marc VDS - BMW
wedstrijd in deze klasse die dit seizoen alleen nog maar Ferrari's zag triomferen. Op de tweede plaats zien we de Deense Ferrari van Formula Racing met Jan Magnussen, Johnny Laursen en Mikkel Mac. Dat was evenwel niet genoeg voor de titel want de SMP-Ferrari van Olivier Beretta, Anton Ladygin en David Markosov werden derde en pakten zo naast de GTE-titel ook de GTC-titel voor het Russische team. Het Belgische Prospeed Competition, met naast Gilles Vannelet en Max van Splunteren nu terug Maxime Soulet, hadden lange tijd uitzicht op een podium in de Porsche. Helaas moest het team opgeven met een brand. 

UITSLAG 4 HOURS OF ESTORIL

Foto's: ELMS




Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Jonathan Haesaerts in European Le Mans Series op zondag 19 oktober 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Estoril.
  • VR Racing

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons