van der Horst

Etappe 14: Nabeschouwing René Kuipers

René Kuipers heeft zijn eerste Dakar Rally met een vrachtwagen volbracht met een negende plaats in het algemeen klassement. De Twentenaar is hiermee de best geklasseerde debutant in een vrachtwagen. "Man, ik ben zo blij dat ik hier nu sta", vertelde de coureur van Team de Rooy kort na de finish. "Ik vermoedde dat een vrachtwagen mij wel zou liggen, maar dat alles dan ook op z'n plaats valt voelt fantastisch. Dit smaakt absoluut naar meer.”
De laatste special van de Dakar Rally was er één in twee bedrijven. Eerst 117 kilometer van La Serena tot bijna in Santiago en vervolgens nog 11 kilometer door het hart van de Chileense hoofdstad. De tienduizenden knotsgekke Chilenen genoten massaal én met volle teugen.

René Kuipers reed vandaag met zijn verstand. De slotetappe stond in het teken van het thuisbrengen van de top 10-positie. "De route van vandaag ging over zeer smalle wegen en langs gevaarlijke afgronden, eigenlijk niet geschikt voor vrachtwagens.” In dat eerste deel van de rit hielp de Twentenaar onderweg Martin van den Brink weer op de wielen, nadat de collega truckcoureur op z'n kant was gegaan.

Tijdens de showproef door de straten van Santiago maakte de steun van de fans grote indruk op de coureur uit Ambt-Delden. "Het is hier een gekkenhuis. Echt prachtig om mee te maken. Ik heb sowieso een geweldige Dakar gehad. Ook dankzij Moi (Torrallardona, navigator, red.) en Peter (van Eerd, monteur, red.) en Team de Rooy. De negende plaats is het resultaat van teamwork, want een Dakar rijd je als coureur niet alleen.”

FERM Dakar fact: navigator én speurneus

De navigator is de menselijke navgate: de gids in de auto of truck. Hij leest niet alleen het roadbook, maar bepaalt ook de koers aan de hand van de GPS-locatie en stuurt 'zijn' coureur richting de waypoints die elke dag moeten worden afgevinkt. 's Avonds als de rijder geniet van zijn rust is de navigator nog enkele uren druk om het roadbook van de volgende dag te bewerken. Gevaarlijke situaties worden bijvoorbeeld gearceerd. Bij de topteams begint het huiswerk voor de navigator al maanden eerder. Zodra de ASO de globale route heeft vrijgegeven wordt internet en Google Earth gebruikt om per etappe bijvoorbeeld de gevaarlijke situaties, het type wegdek en oriëntatiepunten in kaart te brengen.

FERM World Rally Team press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Dakar Rally Raid op zaterdag 19 januari 2013.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons