Etappe 2: Sainz blijft leider na rechtzetting organisatie
Sainz leidt nu na dag 2 met 5m05s op Peterhansel, 7m43s op De Villiers en 8m51 op de verrassende Chabot
Bij de motoren pakt de Spanjaard Barredo na winst voor Pedrero en Fish de leiding over van Lopez die meer dan 18 minuten moeten moest incasseren. Ook torenhoog favoriet Despres moest een dikke 10 minuten toegeven.
Bij de trucks was het terug al oranje dat de klok sloeg met de Tatra van Loprais als scherprechter. Stacey leek het te gaan halen, tot hij in een verzakking terecht kwam en zijn Iveco op zijn zijde terecht kwam. Ploegmaat Biasion snelde hem ter hulp, maar ondertussen was de Rooy gaan vliegen en boekte samen met onze landgenoot Tom Colsoul de tweede winst op rij. Iets verderop nog een Belg, Serge Bruynkens die aan de zijde van Loprais in de Tatra de tweede plaats pakte.
Gerard de Rooy: "Dit was een prachtige special die volgens mij speciaal voor de trucks is uitgezet. De duinen waren prachtig en we hebben veel plezier gehad. Alleen waren sommige afdalingen behoorlijk tricky. We hadden helaas zo'n tien minuten verloren bij het zoeken van een waypoint. Maar ik ben heel blij en de laatste paar kilometer hebben we op topsnelheid kunnen rijden. Alles tot nu toe dus helemaal onder controle."
Pascal Feryn en co-rijder Tom De Leeuw zijn als 75e over de finish gereden en dat is ook hun voorlopig klassement.
“Het grote pijnpunt van deze rit lag er na zo’n 74 km” zegt Pascal Feryn. “We wilden rechtdoor rijden over de berg maar mensen deden teken naar ons om dat niet te doen, anderen riepen dan weer om het wel te doen. Ruim 70 wagens en vrachtwagens reden kris kras door het zand op zoek naar dat ene waypoint. We zijn in alle richtingen gereden en opeens kregen we dan het signaal binnen. Het duivelse waypoint was bereikt al heeft het ons wel een uur gekost. Nadien hebben we stevig doorgereden en zonder problemen het bivak bereikt. De wagen doet het goed, de sfeer is prima aan boord alsook bij de rest van het team. Ik amuseer mij in de duinen. Het is zelfs zo ver gekomen dat ik sakker als we over een verharde piste moeten.”
“Dit was aangekondigd als een niet zo moeilijke rit maar ik denk dat velen het vandaag onderschat hebben en sommigen letterlijk en figuurlijk in het zand hebben gebeten” aldus co-rijder Tom De Leeuw.
Erik Wevers en Fabian Luquin hebben al op de tweede dag van de Dakar Rally een heftig avontuur achter de rug. Bij het afdalen van een duin landde hun HRX Ford op de motorkap van een organisatievoertuig. Ondanks de serieuze vertraging finishte de equipe van het Riwald Dakar Team na 242 kilometer zand en duinen als 16de, waarmee Erik Wevers de beste Nederlander was bij de auto’s.
"Dat we uiteindelijk nog zestiende worden zegt wel wat over de potentie van onze auto ten opzichte van de Mini's en Toyota's. Ik baal van de verloren tijd en wil al helemaal niet weten waar we hadden kunnen eindigen,” aldus Erik Wevers
Foto's: Willy Weyens / Red Bull
Tweet