van der Horst

Etappe 2: Sainz blijft leider na rechtzetting organisatie

Carlos Sainz - Demon Jefferies Buggy
Carlos Sainz - Demon Jefferies Buggy
Problemen met de navigatie waren de meest gebruikte woorden in het kamp van Sainz en Al-Attiyah na de aankomst van de tweede rit in de Dakar. Beiden verloren een pak tijd en de winst ging naar de MINI X-Raid van tienvoudig winnaar Stéphane Peterhansel, voor de Toyota van De Villiers en een verrassende Chabot in de SMG Buggy. De Red Bull Buggy’s van Al-Attiyah en Sainz moesten een pak tijd inleveren op Peterhansel die de nieuwe leider werd. Nadien werd door de organisatie toegegeven dat er problemen waren tussen de satelliet en de GPS verbinding in de wagen van Sainz.
  • LTF
“Het was bizar”, aldus de Spanjaard. “We wisten dat we in de goede richting zaten, maar kregen aan boord niet door dat we het bewuste waypoint waren gepasseerd. Drie of vier maal zijn we het gepasseerd zonder dat we aanwijzingen kregen. We zijn tenslotte doorgereden met het risico op straftijd. Maar enkele kilometer verder kregen we dan toch de melding door. Uiteraard waren we ondertussen meer dan 20 minuten verloren en dat is nu recht gezet. Maar blijkbaar was dit niet van toepassing op Al-Attiyah die wel effectief veel tijd verloor gisteren.

Sainz leidt nu na dag 2 met 5m05s op Peterhansel, 7m43s op De Villiers en 8m51 op de verrassende Chabot

Bij de motoren pakt de Spanjaard Barredo na winst voor Pedrero en Fish de leiding over van Lopez die meer dan 18 minuten moeten moest incasseren. Ook torenhoog favoriet Despres moest een dikke 10 minuten toegeven.

Petronas Team De Rooy - Iveco Powerstar
Petronas Team De Rooy - Iveco Powerstar
Bij de trucks was het terug al oranje dat de klok sloeg met de Tatra van Loprais als scherprechter. Stacey leek het te gaan halen, tot hij in een verzakking terecht kwam en zijn Iveco op zijn zijde terecht kwam. Ploegmaat Biasion snelde hem ter hulp, maar ondertussen was de Rooy gaan vliegen en boekte samen met onze landgenoot Tom Colsoul de tweede winst op rij. Iets verderop nog een Belg, Serge Bruynkens die aan de zijde van Loprais in de Tatra de tweede plaats pakte.

Gerard de Rooy: "Dit was een prachtige special die volgens mij speciaal voor de trucks is uitgezet. De duinen waren prachtig en we hebben veel plezier gehad. Alleen waren sommige afdalingen behoorlijk tricky. We hadden helaas zo'n tien minuten verloren bij het zoeken van een waypoint. Maar ik ben heel blij en de laatste paar kilometer hebben we op topsnelheid kunnen rijden. Alles tot nu toe dus helemaal onder controle."

Pascal Feryn en co-rijder Tom De Leeuw zijn als 75e over de finish gereden en dat is ook hun voorlopig klassement.

Feryn Dakar Team - Toyota Land Cruiser 200
Feryn Dakar Team - Toyota Land Cruiser 200
“Het grote pijnpunt van deze rit lag er na zo’n 74 km” zegt Pascal Feryn. “We wilden rechtdoor rijden over de berg maar mensen deden teken naar ons om dat niet te doen, anderen riepen dan weer om het wel te doen. Ruim 70 wagens en vrachtwagens reden kris kras door het zand op zoek naar dat ene waypoint. We zijn in alle richtingen gereden en opeens kregen we dan het signaal binnen. Het duivelse waypoint was bereikt al heeft het ons wel een uur gekost. Nadien hebben we stevig doorgereden en zonder problemen het bivak bereikt. De wagen doet het goed, de sfeer is prima aan boord alsook bij de rest van het team. Ik amuseer mij in de duinen. Het is zelfs zo ver gekomen dat ik sakker als we over een verharde piste moeten.”
“Dit was aangekondigd als een niet zo moeilijke rit maar ik denk dat velen het vandaag onderschat hebben en sommigen letterlijk en figuurlijk in het zand hebben gebeten” aldus co-rijder Tom De Leeuw.

Erik Wevers en Fabian Luquin hebben al op de tweede dag van de Dakar Rally een heftig avontuur achter de rug. Bij het afdalen van een duin landde hun HRX Ford op de motorkap van een organisatievoertuig. Ondanks de serieuze vertraging finishte de equipe van het Riwald Dakar Team na 242 kilometer zand en duinen als 16de, waarmee Erik Wevers de beste Nederlander was bij de auto’s.
"Dat we uiteindelijk nog zestiende worden zegt wel wat over de potentie van onze auto ten opzichte van de Mini's en Toyota's. Ik baal van de verloren tijd en wil al helemaal niet weten waar we hadden kunnen eindigen,” aldus Erik Wevers

Foto's: Willy Weyens / Red Bull



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Dakar Rally Raid op maandag 7 januari 2013.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons