Etappe 4: Nabeschouwing van Team de Rooy
“Het was een mooie special, met veel variatie. We gingen er vol gas doorheen, totdat het bedieningsmechanisme van de versnellingsbak me in de steek liet. Als je niet kunt schakelen, kun je niks meer.”
Monteur Bernard der Kinderen kreeg het zover voor elkaar dat Van Genugten de beschikking over de tweeden en vierde versnelling en de terug-uit had. Dat maakte het zeker in de duinen lastig rijden, maar het ging. “Je moet ver vooruit kijken en goed anticiperen op wat komen gaat. Dat was ook wel weer leuk eigenlijk, maar het schoot niet erg op.”
Een geluk bij een ongeluk was dat in de proef voor de verandering een servicepunt was opgenomen, waar het was toegestaan assistentie te geven. In alle andere gevallen komt dat te staan op diskwalificatie, maar nu mocht het, zij het uitsluitend op een daarvoor aangewezen punt bij een controlepost. Uiteraard was de service van Team De Rooy daar aanwezig. “Een kleine 30 kilometer voor dat punt ging het weer steeds minder. In plaats van naar de CP te rijden, ben ik eerst naar de service gegaan. Er is een man of vier onder de truck gedoken en die hadden het vrij snel opgelost. Pas toen ben ik naar de CP gereden en hebben we de laatste 70 kilometer plankgas gereden.”
Dat hij na vier dagen al tegen een achterstand van vier en een half uur aankijkt, en zakte naar de elfde plaats, had Van Genugten niet bedacht. “De verschillen zijn in die paar dagen al heel groot, maar er gebeurt ook ontzettend veel. Eén foutje en je bent zo een paar uur kwijt. Dat is gezien de ontwikkelingen van de afgelopen jaren best uitzonderlijk, maar ook wel weer mooi. Het is moeilijk, het is zwaar, we hebben elke dag al zand en duinen gehad en daardoor zijn de verschillen groot. Eigenlijk móet een Dakar zo zijn.”
In dat licht bezien is er nog niks verloren voor Van Genugten. Hij staat nu weliswaar elfde, maar het verschil met nummer 7 is maar een half uur. De Rooy Iveco-teamgenoot Artur Ardavichus bezet de tiende plaats.
Team de Rooy Press
Tweet