van der Horst

Etappe 7: Nabeschouwing van Bernhard ten Brinke

In het eerste deel van de marathonetappe kreeg Bernhard ten Brinke heel veel water voor de kiezen. Uitgerekend in deze kletsnatte omstandigheden weigerden de ruitenwissers dienst. De eerste etappe op Boliviaanse grond over 425 km werd zo puur overleven. De Nederlandse fabriekscoureur van Toyota Gazoo Racing South Africa hielde de schade beperkt met een zevende plaats in het dagklassement. In het algemeen klassement staan Bernhard en navigator Michel Perin nu vierde geklasseerd.
  • Shopa
Water en doorwadingen vormden het hoofdingrediënt van de 7e Dakar Etappe, die de karavaan van La Paz naar Uyuni bracht. “Al meteen aan het begin van de stage deden de ruitenwissers niets meer. En met zoveel water onderweg is dat niet zo handig”, sprak Bernhard ten Brinke met understatement.
Noodgedwongen paste de Nederlandse coureur het tempo aan op het minieme zicht, waardoor al meteen veel tijd werd verloren ten opzichte van de concurrentie. Door de dichtgeslagen voorruit kwam het Nederlands-Franse duo na 80 km ook nog eens vast te zitten in een slootje, wat nog eens voor extra tijdverlies zorgde.

Hulp van collega Toyota-coureur
“Op eigen kracht kwamen we die sloot niet uit. Uiteindelijk heeft collega Toyota-coureur Lucio Alvarez ons eruit getrokken en daar was ik heel blij mee”, vertelt Bernhard. Verderop begonnen de ruitenwissers weer te werken op de regensensor, dus alleen zodra er veel water op het raam spatte. “Onder die condities hebben we overleefd. Van een goed tempo rijden kwam vandaag niets. Het was managen tot aan de finish.”

De overlevingstocht resulteerde uiteindelijk in een 7e plaats, op 31,33 minuten van dagwinnaar Carlos Sainz. In het algemeen klassement is teamgenoot Giniel de Villiers langzij gekomen, zodat Bernhard en Michel nu als vierde algemeen staan geklasseerd. “Dit is absoluut de zwaarste Dakar Rally van de afgelopen jaren. Je ziet: bij alle teams gebeuren rare dingen. Ik hoop dat wij onze portie pech nu hebben gehad. Over vandaag ben ik dan ook niet heel erg tevreden, maar zeker ook niet ontevreden”, concludeerde Bernhard nuchter.

Zelf sleutelen aan de Hilux
Bij aankomt in het bivak nemen Bernhard en Michel zelf het gereedschap ter hand om de Toyota Hilux weer wedstrijdklaar te maken, want tijdens de marathonetappe is hulp van de monteurs verboden. “We zullen wel een paar uurtjes bezig zijn, want vooral het bodywork aan de achterkant heeft vandaag wel wat te verduren gekregen.” Het tweede bedrijf van de marathonetappe is een special stage over 561 km naar Tupiza.

Bernhard ten Brinke Press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Dakar Rally Raid op zondag 14 januari 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Dakar.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons