van der Horst

Etappe 7: Fontyn opnieuw leider bij motoren - Van Cauwenberge verliest pak tijd

Africa Eco Race 2013 - Van Cauwenberge - Castelein 3
Africa Eco Race 2013 - Van Cauwenberge - Castelein 3
Opnieuw gemengde gevoelens in het Belgische kamp na de zevende etappe in Mauretanië. Enerzijds won Martin Fontyn bij de motoren en klimt hij van de tweede positie zodoende opnieuw naar de leiding in de tusssenstand. Anderzijds verloor Joost Van Cauwenberge een pak tijd met onder meer problemen aan de versnellingspook.

Bij de motoren verloor de Nederlander Martens 34 minuten en verhuist hierdoor naar de derde plaats na, onze landgenoot Fontyn en de Fransman Dubois die nu 2 min 24sec. achterstand telt op Fontyn.

Bij de auto’s was Schlesser opnieuw de snelste, voor de Kamaz van de Rus Shibalov die amper anderhalve minuut moest toegeven. Zowel de Fransman Pelichet (tweede in de tussenstand) als onze landgenoot Van Cauwenberge (vierde in de tussenstand) verloren een pak tijd. Hierdoor schuift de Kamaz van de Rus Shibalov nu door naar de tweede plaats, terwijl de Hummer van de Tsjech Zapletal op de laagste podiumtrede blijft.

Joost Van Cauwenberge en Jacques Castelein verloren bijna drie uren op leider Schlesser. Het was lang wachten op nieuws van het West-Vlaamse duo, maar deze middag sijpelde het toch door. Blijkbaar zou de versnellingspook zijn afgebroken en na behoorlijk wat tijdverlies konden ze hun weg verder zetten met behulp van een Engelse sleutel die moest dienst doen als schakelpook. Geen goede omstandigheden om daarmee door de duinen te rijden en concurrenten opnieuw in te halen. Daardoor kwamen ze nog enkele malen vast te zitten.

In de tussenstand verhuist het duo nu naar een voorlopige achtste plaats, maar blijft de beste Belgische formatie voor de MAN Truck van Noël Essers en Marc Lauwers.

Snelste Belg bij de auto’s tijdens de 7de etappe was ditmaal Rudy Goeminne met een Buggy.

Foto: Alain Rossignol / Desert Runner




Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Africa Eco Race op zondag 6 januari 2013.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons