van der Horst

Hell: Alle ogen gericht op De Keersmaecker

Michaël De Keersmaecker - Ford Fiesta ST Supercar
Michaël De Keersmaecker - Ford Fiesta ST Supercar
Naast het World RX, dat aan zijn zesde race van het seizoen toe is, staat in het Noorse Hell ook de tweede manche van het Europees kampioenschap Rallyrcoss op het programma. Net als in het WK met Kristoffersson, zien we ook met Anton Marklund een Zweed aan de leiding in de tussenstand van het EK en bovendien ook met een Volkswagen Polo. Er komen maar liefst 33 zeer competitieve wagens en piloten aan de start voor amper 12 plaatsen in de halve finale. En om een plaats binnen die top 12 is het ook om te doen bij Michaël De Keersmaecker.
  • STX Motorhomes
Michaël De Keersmaecker
Michaël De Keersmaecker
Na de WK-manches in het Belgische Mettet en het Britse Lydden Hill is Michaël 'MDK' De Keersmaecker klaar om de tweede manche van het Europees Kampioenschap aan te vatten. Onze landgenoot zal het echter niet onder de markt hebben tegen de zeer zware concurrentie. Verschillende piloten en wagens zijn WK-waardig maar moesten door omstandigheden kiezen voor het Europees Kampioenschap.

Marklund - Kiss - O'Donovan
Marklund - Kiss - O'Donovan
Anton Marklund won de openingsmanche en is dus ook de eerste leider voor Pal Kiss en O'Donovan. De gevaarlijkste mannen staan echter iets verderop met de Audi A1 van de Zweed Robin Larsson, de Peugeot van de Noorse ex-Europees kampioen Tommy Rustad en diens landgenoten Henning Solberg en Alexander Hvaal. Ook de Fransen Grosset-Janin, Andréa Dubourg, de Ier Derek Tohill de Duitser René Munnich en de Zweed Peter Hedström zullen steeds vooraan te vinden zijn. Hedström is trouwens nog steeds de eigenaar van het ronderecord.

Michaël 'MDK' De Keersmaecker - Ford Fiësta Supercar
Michaël 'MDK' De Keersmaecker - Ford Fiësta Supercar
MDK: "De omloop van Hell ligt me niet, maar dat mag geen uitvlucht zijn om slecht te presteren. Akkoord, het is een mechanische sport met ook redelijk wat contact, maar we moeten trachten die valkuilen te ontwijken. Nadien gaan we richting Zweden en dat is mijn favoriete circuit. Als we gevrijwaard blijven van pech, moet een plaats binnen de top 12 een must zijn. En eens de halve finales bereikt, is het een loting om in de finale te raken. De finale in Noorwegen en Zweden is mijn doestelling."

33 wagens passeerden de inschrijvingstafel waarvan zondagnamiddag na vier kwalificatieheats de 12 beste naar de halve finales gaan. Dat zijn er 11 meer dan in het WK. Dus in theorie moeilijker om binnen de top 12 te raken.

Foto's: Johnny Loix



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA European Rallycross Championship op vrijdag 9 juni 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Noorwegen.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons