Groot-Brittannië: Wie schrijft geschiedenis in het laatste hoofdstuk van de 'triple-header'?
Nadat Mercedes vorig weekend verscheen met een flinke geüpdatete W09 neemt Ferrari ditmaal een compleet nieuwe bodemplaat mee voor de SF71-H. De bodemplaat van een F1-wagen is verantwoordelijk voor een groot deel van de downforce. Daarmee hopen de Italianen - in de vele snelle bochten die Silverstone telt - veel tijd te winnen. Deze update zal gedurende de vrije trainingen geëvalueerd worden. Daarna zal het team besluiten of deze ook gedurende de rest van het weekend - met name de kwalificatie en de race - onder de auto zal blijven zitten. En Mercedes zal er alles aan doen om de leiding in de rijders- en constructeurskampioenschap terug over te nemen. De Duitse renstal liet alvast weten dat de schade aan beide wagens te herstellen valt en dat ze geen gridstraffen verwachten voor Hamilton noch Bottas. Ook kunnen ze weer genieten van aangepaste Pirelli-rubbers, die toch reeds twee maal in hun voordeel pleitten.
Met de opgave van Hamilton afgelopen zondag kwam er een einde aan een opmerkelijke reeks van drieëndertig achtereenvolgende finishes. De voormalig Duitse F1-piloot Nick Heidfeld deed het hem voor tussen 2007 en 2009, al moet daarbij wel vermeld worden dat 'Quick Nick' niet altijd punten scoorde met zijn BMW-Sauber, iets wat de Brit in de Zilverpijl wel heeft kunnen verwezenlijken. De huidige langste punten/finish-reeks staat nu op naam van WK-leider Vettel. De viervoudige wereldkampioen zijn conto staat nu op dertien races. Tevens is de Ferrarist de enige rijder die dit seizoen elke wedstrijd in de punten wist te eindigen en tevens ook alle 558 race ronden heeft gereden. Renault-rijder Carlos Sainz Jr. mag ook trots zijn op zichzelf. Ook hij eindigde alle races dit seizoen en heeft de meeste ronden gereden na Vettel. De Spanjaard reed er dit jaar in totaal 554!
Ook voor deze wedstrijd heeft de FIA besloten om een derde DRS-zone toe te voegen om het inhalen te bevorderen. Deze derde DRS-zone is opzienbarend omdat ze door de eerste bochtencombinatie loopt. Na de start/finish-lijn kunnen de razendsnelle knikken van Abbey en Farm met open DRS worden verreden als men er volgas doorheen gaat. Het is dus voor het eerst dat een DRS-zone door een bochtencombinatie zal gaan. “Het is niet een hele lang zone, maar het interessante aan de derde DRS-zone is dat de coureurs met open achtervleugel door de eerste bochten kunnen rijden als ze daarvoor opteren", aldus wedstrijdleider Charlie Whiting. "Na het uitkomen van de laatste bocht kan de DRS geactiveerd worden en de vleugel zal pas sluiten als de rijder remt of van het gas gaat. Men kan de eerste twee bochten dus met open DRS rijden.” De andere zones bevinden zich nog steeds op de Wellington Straight en de Hangar Straight.
De kwalificatie op zaterdag is rechtstreeks te volgen op Play Sports 1 van Telenet om 14u45. De race op zondag gaat live op dezelfde Telenet-zender en dit om 14u45. Ook de Franstalige collega’s van La Une zenden de kwalificatie en de race uit.
Foto's: Racing International Photography & Georges De Coster
.
Tweet