van der Horst

Groot-Brittannië: Wie schrijft geschiedenis in het laatste hoofdstuk van de 'triple-header'?

Max Verstappen
Max Verstappen
Dit weekend sluit de Formule 1 zijn allereerste 'triple-header' af; drie races tijdens drie opeenvolgende weekends. Na de manches in Frankrijk en Oostenrijk strijkt het F1-circus neer in Silverstone voor de Grote Prijs van Groot-Brittannië. Vorige zondag kregen we een opmerkelijke race in Spielberg met een verrassende winnaar tot gevolg. Max Verstappen pakte de vierde zege uit zijn carrière, in een race waarbij beide Mercedes-rijders de eindmeet niet haalden. De laatste keer dat dit voorviel was in Spanje twee jaar geleden. Dat was toen Verstappen's eerste race voor Red Bull en hij wist toen ook zijn eerste overwinning in de koningsklasse van de autosport te pakken. Net zoals toen stond hij afgelopen zondag met Kimi Räikkönen en Sebastian Vettel op het podium. Met deze podiumplaatsen, namen zowel Ferrari als Vettel de leidingsplaats in het kampioenschap weer over.
Sebastian Vettel - Ferrari
Sebastian Vettel - Ferrari
Het verschil tussen Lewis Hamilton en Sebastian Vettel bedraagt wederom één punt. Er werd in de Britse media verwonderd gereageerd waarom Kimi Räikkönen zijn plaats niet afstond aan zijn teamcollega. Dit had drie punten extra voorsprong op Hamilton kunnen opleveren. De Fin staat nu op een derde plaats in het tussenstand, op 45 punten van Vettel. Hiermee is hij zeker nog niet uitgesloten voor de strijd om de wereldtitel. Misschien heeft de niet-gebeurde positiewijzing iets te maken met hun verleden op hetzelfde circuit? In 2002 vond één van de meest controversiële finishes plaats toen Rubens Barrichello werd gevraagd om zijn eerste plaats af te staan aan Michael Schumacher. De Braziliaan liet de Duitser toen net voor de eindstreep langs met boegeroep van het publiek tot gevolg. Het was toen nog maar de zesde race van het jaar, met nog elf wedstrijden te gaan. 

Valtteri Bottas - Mercedes
Valtteri Bottas - Mercedes
Nadat Mercedes vorig weekend verscheen met een flinke geüpdatete W09 neemt Ferrari ditmaal een compleet nieuwe bodemplaat mee voor de SF71-H. De bodemplaat van een F1-wagen is verantwoordelijk voor een groot deel van de downforce. Daarmee hopen de Italianen - in de vele snelle bochten die Silverstone telt - veel tijd te winnen. Deze update zal gedurende de vrije trainingen geëvalueerd worden. Daarna zal het team besluiten of deze ook gedurende de rest van het weekend - met name de kwalificatie en de race - onder de auto zal blijven zitten. En Mercedes zal er alles aan doen om de leiding in de rijders- en constructeurskampioenschap terug over te nemen. De Duitse renstal liet alvast weten dat de schade aan beide wagens te herstellen valt en dat ze geen gridstraffen verwachten voor Hamilton noch Bottas. Ook kunnen ze weer genieten van aangepaste Pirelli-rubbers, die toch reeds twee maal in hun voordeel pleitten.

Ricciardo voor Räikkönen en Hamilton
Ricciardo voor Räikkönen en Hamilton
Met de opgave van Hamilton afgelopen zondag kwam er een einde aan een opmerkelijke reeks van drieëndertig achtereenvolgende finishes. De voormalig Duitse F1-piloot Nick Heidfeld deed het hem voor tussen 2007 en 2009, al moet daarbij wel vermeld worden dat 'Quick Nick' niet altijd punten scoorde met zijn BMW-Sauber, iets wat de Brit in de Zilverpijl wel heeft kunnen verwezenlijken. De huidige langste punten/finish-reeks staat nu op naam van WK-leider Vettel. De viervoudige wereldkampioen zijn conto staat nu op dertien races. Tevens is de Ferrarist de enige rijder die dit seizoen elke wedstrijd in de punten wist te eindigen en tevens ook alle 558 race ronden heeft gereden. Renault-rijder Carlos Sainz Jr. mag ook trots zijn op zichzelf. Ook hij eindigde alle races dit seizoen en heeft de meeste ronden gereden na Vettel. De Spanjaard reed er dit jaar in totaal 554!

Silverstone GP
Silverstone GP
Ook voor deze wedstrijd heeft de FIA besloten om een derde DRS-zone toe te voegen om het inhalen te bevorderen. Deze derde DRS-zone is opzienbarend omdat ze door de eerste bochtencombinatie loopt. Na de start/finish-lijn kunnen de razendsnelle knikken van Abbey en Farm met open DRS worden verreden als men er volgas doorheen gaat. Het is dus voor het eerst dat een DRS-zone door een bochtencombinatie zal gaan. “Het is niet een hele lang zone, maar het interessante aan de derde DRS-zone is dat de coureurs met open achtervleugel door de eerste bochten kunnen rijden als ze daarvoor opteren", aldus wedstrijdleider Charlie Whiting. "Na het uitkomen van de laatste bocht kan de DRS geactiveerd worden en de vleugel zal pas sluiten als de rijder remt of van het gas gaat. Men kan de eerste twee bochten dus met open DRS rijden.” De andere zones bevinden zich nog steeds op de Wellington Straight en de Hangar Straight.

De kwalificatie op zaterdag is rechtstreeks te volgen op Play Sports 1 van Telenet om 14u45.  De race op zondag gaat live op dezelfde Telenet-zender en dit om 14u45. Ook de Franstalige collega’s van La Une zenden de kwalificatie en de race uit.

Foto's: Racing International Photography & Georges De Coster
.



  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons