van der Horst

Nieuwssprokkels in de aanloop naar de Grote Prijs van Spanje

Williams Martini Racing - Williams Mercedes FW36
Williams Martini Racing - Williams Mercedes FW36
Malta heeft interesse getoond in de bouw van een circuit geschikt voor Formule 1. Wel heeft het lokale parlement duidelijk de nadruk gelegd op het feit dat het geen interesse heeft in het houden van een Grote Prijs, het circuit zou enkel gebruikt worden voor wintertests. Traditioneel gebruiken de F1-teams de Spaanse circuits van Jerez en Barcelona voor hun wintertests vanwege het warmere weer. In de afgelopen jaren was het er echter opvallend koud en bovendien is het asfalt in Jerez toe aan een nieuwe laag. Malta zou een ideale oplossing zijn aangezien Bahrein dan weer te ver is voor de teams waarvan de meesten hun basis in het Verenigd Koninkrijk kennen. Als het plan doorgaat, starten de werken op het eiland in de Middellandse Zee ten vroegste eind 2016.
Silverstone Circuit
Silverstone Circuit
De traditionele Europese GP's zijn in gevaar. Nadat al jaren terug Frankrijk zijn F1-wedstrijd kwijt raakte viel dit jaar ook Duitsland van de kalender, weliswaar normaliter eenmalig. Dit neemt niet weg dat ook Silverstone, Monza en ons eigen Spa-Francorchamps met een zeker pessimisme naar de toekomst kijken. Hierdoor komt Patrick Allen, de manager van Silverstone International Circuit, met het idee om samen te werken. Volgens hem zou het positief zijn moesten deze verschillende organisatoren hun krachten bundelen en met één stem spreken tijdens onderhandelingen met Bernie Ecclestone. Nog volgens Allen is de grootste bedreiging het verlies aan fans en moeten de FIA en de FOM daarom dringend een nieuw reglement in elkaar knutselen met moeilijker te besturen wagens en minder complexe motoren.

Williams F1 Team
Williams F1 Team
Nog een prangende vraag met het oog op de toekomst zijn de kostenbesparende maatregelen tegen 2017. Met het wegvallen van Caterham en Marussia en de financiële hulp die Lotus, Sauber én Force India nodig hadden van Ecclestone om aan de start te staan van de openingswedstrijd in Australië, is het duidelijk dat een goed gevuld deelnemersveld niet vanzelfsprekend zal zijn de komende jaren. Zelfs Williams, dat toch wel financieel kon profiteren van zijn derde plaats in de eindstand vorig jaar, maakte in 2014 een verlies van 50 miljoen euro. Op 14 mei komt dan ook de Strategische Groep samen om het nieuwe reglement voor binnen twee jaar te bespreken. Max Mosley, voormalig FIA-president heeft alvast een, optimistisch, ideetje. Volgens de Brit zou het positief zijn als de teams zoveel ze maar willen kunnen uitgeven maar als ze een budget van maximaal 100 miljoen euro zouden aanvaarden zouden er geen technologische beperkingen zijn op de wagens. Mosley is ervan overtuigd dat alle teams snel voor de tweede optie zouden kiezen zodra ze inzien wat voor een formidabele wagens men kan maken met 'amper' 100 miljoen euro.

Manor teambaas John Booth
Manor teambaas John Booth
Volgens Christian Sylt, een journalist gespecialiseerd in de zakelijke wereld achter de Formule 1, zouden de kleine teams een klacht moeten indienen bij de Europese Commissie. Dergelijke teams hebben een veel te kleine stem in de onderhandelingen en worden financieel veel minder gecompenseerd. Volgens Sylt kan het Directoraat-generaal Mededinging, een Europese instelling die de eerlijkheid van concurrentie nagaat, een enquête opstarten. Dit kan echter niet zonder klacht en dat zou, na de financiële hulp van Ecclestone, mogelijk een stap te ver gaan voor de teams in kwestie.

Adrian Sutil
Adrian Sutil
De juridische problemen bij Sauber zijn nog niet achter de rug. Nadat eerder Giedo van der Garde een klacht indiende wegens contractbreuk is het nu de beurt aan Adrian Sutil. Ook de Duitser, tegenwoordig reservepiloot bij Williams, had een geldig contract voor 2015. Van der Garde trok uiteindelijk zijn klacht terug in en werd financieel gecompenseerd door de Zwitsers en nu aast ook Sutil op een compensatie.

Foto's: Williams F1, Racing International Photography & Georges De Coster



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons