van der Horst

F1 Strategy Group bant haaienvin en T-vleugel voor 2018

Valtteri Bottas - Mercedes AMG
Valtteri Bottas - Mercedes AMG
Volgend jaar zullen er op de F1-bolides geen haaienvin, noch T-vleugel te zien zijn, dat werd vandaag beslist tijdens een bijeenkomst van de F1 Strategy Group in Parijs, met voor het eerst F1's CEO Chase Carey in aanwezigheid. Ook al brengen beide onderdelen extra aerodynamica met zich mee, ze zorgen ook voor een gans ander uiterlijk van de wagens en daar kwam veel kritiek op. Enkele malen verloor Mercedes-rijder Valtteri Bottas zijn T-vleugel en tijdens de vorige manche in Bahrein beschadigde Max Verstappen hierdoor de vloer van zijn Red Bull. Een kost van 50 000 Britse Pond voor Red Bull, dit tot grote ergernis van Christian Horner die meermaals zijn ongenoegen uitte over de aanwezigheid van de haaienvin en de T-vleugel.
Lewis Hamilton - Mercedes
Lewis Hamilton - Mercedes
Op de vergadering zijn er nog enkele punten besproken en besloten: Vanaf 2018 mogen de teams nog maar één type motorolie gebruiken tijdens het raceweekend. Dit zou een direct antwoord zijn op beschuldigingen van sommige teams aan het adres van Mercedes. De Duitse renstal zou olie gebruiken als brandstof en dat zou één van de redenen zijn waarom diens krachtbron zo goed is en dan in het bijzonder tijdens de kwalificatiesessie. De Italiaanse bandenleverancier Pirelli heeft toelating gekregen om regenbanden voor volgend jaar te ontwikkelen met behulp van de vorige specificatie van wagens en de oudere, smallere bandafmetingen.

Sebastian Vettel met Halo V2
Sebastian Vettel met Halo V2
In het geval van een rode vlag tijdens de race, moet de wedstrijd hervat worden met een staande start. Ook werd de frontale bescherming besproken en werd er besloten om voorrang te geven aan een transparant 'shield' in plaats van de 'Halo'. Dit seizoen wil de FIA verscheidene tests uitvoeren op het circuit ter voorbereiding van de introductie van het systeem in 2018. Nog een punt dat ter sprake kwam was het volgende: tijdens de Grote Prijs van Spanje volgende maand moeten de startnummers van de rijders, zowel op de helm als op de wagen, beter zichtbaar zijn. Alle plannen werden voorgelegd aan de World Motor Sport Council ter goedkeuring. Men verwacht geen complicaties.

Foto's: Georges De Coster & Racing International Photography

 




Dit artikel werd gepubliceerd door Ronald Ooms in Formule 1 op dinsdag 25 april 2017.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons