van der Horst

Fanatec GT World Challenge Asia: Shanghai: Overwinning en algemene vice-titel voor Alessio Picariello

Alessio Picariello en Anthony Liu
Alessio Picariello en Anthony Liu
De Belgen deden het goed in Azië dit weekend. Terwijl Laurens Vanthoor in Fuji de overwinning pakte, leek het er even op dat in Shanghai er een Belgische kampioen werd gekroond. Alessio Picariello reed samen met Anthony Liu voor de laatste keer in de Fanatec GT World Challenge Asia in de Absolute Racing Porsche. Op zaterdag wist het duo nog de overwinning te behalen en de leiding in het kampioenschap over te nemen. Echter, doordat hun directe concurrenten op zondag de winst pakten en het Belgisch-Chinese duo pas als zesde over de finish kwam, moesten zij alsnog genoegen nemen met de vice-titel en de titel in de Pro-Am-klasse.
Absolute Racing - Porsche 911 GT3-R (992)
Absolute Racing - Porsche 911 GT3-R (992)
Op zaterdag waren de racegoden Picariello en Liu zeer gunstig gezind. Met het uitvallen van de Origine Motorsport Porsche van Bob Yuan en Leo Hongli Ye tijdens de race kregen ze een kans om de titelstrijd spannender te maken dan ooit. Het werd zelfs nog beter toen Picariello in de laatste vier minuten van de race erin slaagde om de Porsche naar de overwinning te loodsen. Hierdoor werd een achterstand van negentien punten omgezet in een voorsprong van tien punten. Er zat echter wel een addertje onder het gras: door hun overwinning moesten Liu en Picariello langer stilstaan in de pits tijdens de tweede race, iets waar Yuan en Ye geen last van hadden.

Dat bleek uiteindelijk de beslissende factor in de tweede race. Ye volgde Picariello nauwgezet vanaf de vierde positie en gaf het stuur over aan Yuan, die erin slaagde om de twee bolides voor hem te passeren en comfortabel naar de overwinning te rijden. Liu wist niet verder te komen dan een zesde plaats algemeen, waardoor het duo de algemene titel met zes punten verloor. Toch was er een lichtpuntje: ze werden wel kampioen in de Pro-Am-klasse.

Foto's: Fanatec GT World Challenge Asia



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Circuit Internationaal op zondag 15 september 2024.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons