van der Horst

Farfus (BMW) wint eentonig kijkstuk - boeken toe voor Laurens Vanthoor

Augusto Farfus - BMW M6 GT3 Schnitzer Motorsport
Augusto Farfus - BMW M6 GT3 Schnitzer Motorsport
De winnaar van de FIA GT World Cup kennen we uiteraard pas morgen na afloop van de hoofdrace, maar BMW-rijder Augusto Farfus (Schnitzer Motorsport) heeft tijdens de kwalificatiewedstrijd al een eerste stap gezet naar de prestigieuze titel. De Braziliaan profiteerde van de hogere topsnelheid van zijn M6 GT3 om polesitter Raffaele Marciello (Mercedes-AMG GT3 GruppeM) af te troeven bij de start. Laurens Vanthoor (Porsche 911 GT3-R Manthey) mag voor het tweede jaar op rij zijn koffers pakken op zaterdag: zijn bolide werd enkele honderden meter later onherstelbaar beschadigd na een zware klapper in Mandarin.
Een na afloop dolgelukkige Augusto Farfus vertrekt morgen dus op pole positie in de FIA GT World Cup. De concurrentie, aangevoerd door Mercedes, zal moeten rekenen op uitzonderlijke omstandigheden om de overwinning te kunnen ambiëren, aangezien inhalen in de straten van de voormalige Portugese kolonie een meer dan onmogelijke opdracht bleek. Na de - weliswaar spectaculaire - startfase werd er volstrekt niet meer ingehaald en het is dus eigenlijk maar de vraag of dit GT3-evenement, ook deels na het autokerkhof van vorig jaar, een plaats heeft op het beroemde stratencircuit.

Die spectaculaire openingskilometer werd ontsierd door een hevige crash van de Porsche van Laurens Vanthoor, die werd aangetikt door Mercedes-rijder Edoardo Mortara (GruppeM) net voor de razendsnelle Mandarin-bocht. De Italiaan leek op zijn beurt even te moeten uitwijken voor de andere Porsche van Earl Bamber, maar de gevolgen voor onze landgenoot zijn wel onverbiddelijk: de 'Grello' Porsche van Manthey Racing staat morgen niet aan de start van de tweede confrontatie. De Limburger heeft zijn laatste drie edities in Macau dus telkens afgesloten met een crash, met weliswaar de zege tot gevolg in 2016.

                   

Broer Dries Vanthoor probeerde in de Audi R8 LMS van WRT de zwart-geel-rode kleuren hoog te houden, maar kon bitter weinig weerwerk bieden. Een achtste plaats was zijn deel. "Ik leer hier elke ronde bij, maar we hebben het moeilijk om de perfecte afstelling te vinden", reageerde de jongste Vanthoor, die overigens niet wou - of kon - reageren op een mogelijke DTM-deal bij WRT in 2019. "De auto heeft te veel last van overstuur, zoals bleek uit mijn crash tijdens de kwalificaties of de klapper van Christopher Haase in de tweede training. Hopelijk kunnen we morgen toch nog wat dichter komen."

Robin Frijns was de beste vertegenwoordiger van Audi en WRT op de zesde plaats, achter de Porsche van Earl Bamber. Edoardo Mortara was de enige Mercedes-rijder die niet op het podium terechtkwam, in tegenstelling tot Raffaele Marciello, tweede, en Maro Engel, derde.

Om 12.25u plaatselijke tijd (zeven uur vroeger in België) wordt het licht op groen gezet voor de hoofdrace van de FIA GT World Cup.

Foto: Macau Grand Prix



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Circuit Internationaal op zaterdag 17 november 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Macau.
  • Shopa

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons