van der Horst

Fast Freddy Loix in "zijn" Ypres Rally

Ypres Rally
Ypres Rally
Enkele weken geleden werd hun deelname al officieel aangekondigd en Superstage kan het nieuws vanzelfsprekend enkel toejuichen: drie jaar na zijn 11de overwinning komt Freddy Loix eind juni terug aan de start van de Renties Ypres Rally. Bovendien start hij met een fonkelnieuwe Skoda Fabia R5 van de nieuwe formatie PTR, Pieter Tsjoen Racing.
  • VR Racing
Tussen 1996 en 2016 won Freddy Loix maar liefst 11 keer in Ieper. 113 keer was de Limburger de snelste op een klassementsproef en in totaal stond hij 14 keer op het podium. Nadat hij de gevestigde waarden al twee keer het vuur aan de schenen had gelegd met een Opel Astra GSi, verraste Freddy Loix, samen met huidig VW Motorsport-baas Sven Smeets, vriend en vijand door bij zijn eerste deelname met en topwagen WK-vedette Armin Schwarz op een hoopje te rijden. Met een identieke officiële Toyota Celica GT-Four werd de Duitser op 2'44" gereden. Patrick Snijers moest als derde al meer dan 5 minuten toestaan.

Het zegerecord in Ieper, gedeeld door Gilbert Staepelaere, Robert Droogmans en Patrick Snijers, stond jarenlang op 4 stuks. Maar, na 4 opeenvolgende overwinningen van 1996 tot 1999 evenaarde "Fast Freddy" het record, dat hij vervolgens scherper zou zetten in 2008, toen hij de Peugeot 207 Super 2000 naar de overwinning stuurde.

Maar, echt verpletterend was zijn overwicht met de Skoda Fabia's vanaf 2010. Maar liefst 6 keer was Loix ongenaakbaar met een Tsjechische machine. Een van zijn meest emotionele momenten in zijn loopbaan beleefde Freddy Loix in de aanloop naar zijn deelname... en overwinning in 2013.

"Ik reed op dat ogenblik met een Ford Focus WRC in het Belgisch kampioenschap, maar die auto gaf me weinig voldoening," vertelt Freddy. "Ik won de wedstrijden telkens met een ruime voorsprong en bovendien vond ik de WRC geen "snelle" auto in het bochtenwerk. Ik kreeg geen kippenvel aan het stuur. Skoda België deed me een aanbod om in Ieper met een officiële, nieuwe Skoda Fabia Super 2000 van Skoda Motorsport te rijden. Tijdens de voorbereidende testsessie in Alveringem reed ik een run om de mechaniek op temperatuur te brengen. In de tweede run ging ik meteen voluit. We reden één keer op en neer en ik keerde terug naar de service. Ik ben letterlijk beginnen huilen van geluk en van de adrenaline. Eindelijk had ik weer het gevoel met een snelle, perfecte wagen te rijden. Yannick Willocx, onze ingenieur, kwam eens polsen. Hij besefte meteen dat het goed zat. De reactie van Fred Miclotte was ook duidelijk: "Freddy, als je dit tempo rijdt in Ieper, dan rijden we ze allemaal op een minuut!" We hebben de wedstrijd gewonnen met 1'21" voorsprong op Bryan Bouffier... Het is een van mijn mooiste herinneringen. Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven, maar in mijn hoofd was ik echt onoverwinnelijk. De auto was gewoon perfect!"

Eind juni zal Freddy Loix aan de start komen met een nieuwe Skoda Fabia R5... Dat belooft, al gaat de recordhouder naar eigen zeggen niet op jacht naar een twaalfde overwinning in de Kattenstad.

Achtvoudig Belgisch rallykampioen Pieter Tsjoen zal de nota's lezen. Samen zijn ze goed voor 12 Belgische rallytitels en evenveel overwinningen in Ieper als piloten, al schreef Pieter Tsjoen zijn naam ondertussen drie keer op het palmares. De Oost-Vlaamse zakenman won in 2017 als copiloot van Kevin Abbring en in 2001 als rijder met een Toyota Corolla WRC. Met die wagen was hij in 2005 trouwens nog eens de sterkste in de Ypres Cats Rally!

Kortom, de combinatie Freddy Loix - Pieter Tsjoen - Skoda Fabia R5 lijkt moeilijk te kloppen op de proeven van de Renties Ypres Rally. Een mooiere uitdaging bestaat er niet voor de nieuwe generatie rallyrijders die in de voetsporen van deze kampioenen wil treden. Game on!

Persbericht Ypres Rally



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Rally Championship op maandag 8 april 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Ypres Rally.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons