van der Horst

Félipe Massa over de toekomst van karting

Félipe Massa - Wim Hallers
Félipe Massa - Wim Hallers
Eind december 2018. Nadat hij zijn afscheid in de Formule 1 aankondigde, begint Félipe Massa aan een nieuw avontuur. Back to the roots. Terug naar de meest pure vorm van racen, karting. De nu 37-jarige Braziliaan is vanaf dan voorzitter van de CIK-FIA en heeft de toekomst van de karting voor een groot deel in handen.
Podium Grote Prijs van Frankrijk 2008 - Kimi Räikkönen - Felipe Massa - Jarno Trulli
Podium Grote Prijs van Frankrijk 2008 - Kimi Räikkönen - Felipe Massa - Jarno Trulli
Afgelopen weekend was het CIK FIA Wereldkampioenschap karting te gast in het Limburgse Genk en dus tekende ook Félipe Massa present. Het uitgelezen moment dus voor Autosport.be om een gesprek aan te gaan met de vice-wereldkampioen Formule 1 van 2008, het seizoen waarin de sympathieke Braziliaan een half minuutje virtueel wereldkampioen was tot Lewis Hamilton in de laatste bocht zich voorbij Timo Glock wurmde en zo toch met de grootste beker aan de haal ging.
 
Félipe Massa
Félipe Massa
Als voorzitter van de CIK-FIA is het aan Massa om de pijlers voor de karting wat betreft de toekomst uit te zetten. En daarin heeft de voormalige F1-rijder een zeer duidelijke visie. “Het ontbreekt karting aan een goede promotie. Het WK is hier te gast in Genk, de crème de la crème van de kartsport vinden we hier terug op de grid, maar in mijn ogen is dat niet genoeg. Karting moet terug een wereldsport worden, met talenten uit alle hoeken van de wereld. Het is daarom ook belangrijk om de sport overal aan de man te brengen. Een livestream is voorhanden via Internet, maar uitzendingen op televisie bieden een veel breder spectrum waardoor we de ganse wereld, inclusief de niet-fanatieke supporter kunnen bereiken.”


Félipe Massa op het Academy-podium van het WK Karting 2018 in Genk
Félipe Massa op het Academy-podium van het WK Karting 2018 in Genk
Na zijn afscheid uit de F1 bleef het niet lang stil rond Félipe Massa. Naast zijn rol als CIK-FIA voorzitter nam hij ook plaats in het kuipje van een Formula-E bolide. Niet veel later volgde dan de aankondiging dat de Braziliaan tijdens het seizoen 2018-2019 zijn opwachting voor het Venturi Formula-E team maakt in de populaire elektrische klasse. En daarmee is het woord gevallen. Wordt ook op het hoogste niveau van de kartsport elektrisch racen de toekomst? “We kunnen er inderdaad niet omheen dat het elektrisch racen aan populariteit wint. De Formula-E is daar een goed voorbeeld van en ook karting zal niet ontsnappen aan deze veranderingen. Maar we moeten eerlijk zijn, de weg is nog lang! Niemand is gebaat aan racen met loodzware karts die snel weer aan de lader moeten. Het moet attractief blijven, want dat is wat karting nu is. Er zal nog veel water naar de zee moeten vloeien alvorens elektrisch karten hét van hét wordt. Maar ooit, zal die dag er komen!”

Philippe De Roeck - Foto's: Ronald Janssens

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Karting op vrijdag 14 september 2018.
  • Powercars

Copyright 2000-2018 Autosport.be - Contacteer ons