van der Horst

Ferrari onthult SF90 Spider

Ferrari SF90 Spider
Ferrari SF90 Spider
Tijdens een speciale digitale presentatie heeft Ferrari vandaag de SF90 Spider – de Spider-versie van de SF90 Stradale – onthuld. Het is niet alleen de eerste plug-in hybride spider-productieauto van het merk, de SF90 zet tevens nieuwe maatstaven op het gebied van prestaties, innovatie en rijsensatie. Niet alleen voor Ferrari zelf, maar voor de gehele sportwagensector.
De nieuwe convertible heeft dezelfde extreme supercarspecificaties en recordperformance als de SF90 Stradale, maar voegt daar een extra dosis rijbeleving en veelzijdigheid aan toe. Grotendeels dankzij de nieuwste variant van Ferrari’s bekende Retractable Hard Top-constructie die in 2011 voor het eerst zijn opwachting maakte op een berlinetta met midden-achter motor.

Ferrari SF90 Spider
Ferrari SF90 Spider
Het plug-in hybridesysteem van de SF90 Spider garandeert prestatieniveaus die door geen enkele andere productie-spider geëvenaard worden. De 780 pk sterke V8 turbomotor wordt aangevuld door drie elektromotoren: een op de achteras en twee op de vooras. Daarmee komt het maximumvermogen op een indrukwekkende 1.000 pk. Een geavanceerd besturingssysteem past de energiestromen zelfstandig en afhankelijk van de condities aan. De bestuurder hoeft enkel één van de rijstanden (eDrive, Hybrid, Performance of Qualify) van de compleet nieuwe Manettino te kiezen. Net als de SF90 Stradale heeft ook de SF90 Spider AWD, waarmee Ferrari de lat voor een staande start op ongekend nieuwe hoogten legt: 0-100 km/u in 2,5 seconden, en 0-200 km/u in 7,0 seconden.

Het dynamische controlesysteem van de auto is verder vernieuwd. Dit eSSC-systeem checkt de dynamische prestaties van de auto in realtime, en past op basis van die gegevens de stabiliteit van de SF90 Spider aan. Daarbij wordt het koppel via de voorste elektromotoren naar de individuele voorwielen gestuurd (Torque Vectoring), waardoor de tractie bij het uitkomen uit bochten aanzien verder is verbeterd en de auto eenvoudiger en intuïtiever, en met meer vertrouwen op de limiet te rijden is.

Ferrari SF90 Spider
Ferrari SF90 Spider
Ook op het gebied van downforce en aerodynamische efficiency voor straatauto’s zonder aerodynamische toevoegingen zet de SF90 Spider nieuwe maatstaven, met maximaal 390 kg aan neerwaartse druk bij 250 km/u. Tot de vele innovatieve, gepatenteerde oplossingen behoren zonder twijfel de shut-off Gurney -  een actief systeem aan de achterzijde van de auto – en de gesmede velgen met vleugelprofielen.

Uiterlijk is de SF90 Spider zo dicht mogelijk bij het design van de Stradale gebleven. Een eyecatcher is de tonneau kap die naadloos in het design van de auto is geïntegreerd. Daarbij is de V8-krachtbron nog steeds duidelijk zichtbaar onder de ‘motorkap’, ondanks de toevoeging van het inklapbare dak dat daar nu wordt opgeborgen.

Op basis van het ‘ogen op de weg, handen op het stuur’ principe beschikt ook de SF90 Spider over het innovatieve, nieuwe HMI bedieningsconcept. Daarbij bedient de bestuurder nagenoeg alle functies van het 16 inch grote, gebogen HD-instrumentarium via een touchpad op het nieuwe stuur. In de tunnelconsole is de bediening van de automatische versnellingsbak geïntegreerd in een stijlvol design dat een ode vormt aan het bekende, iconische schakelpatroon uit het rijke verleden.

Ferrari SF90 Spider
Ferrari SF90 Spider
Net als alle spiders van Ferrari beschikt ook de SF90 Spider over een inklapbare hardtop die in gesloten vorm garant staat voor een optimale geluidsisolatie en bescherming tegen de elementen. Ook op hoge snelheden vervormt hij niet en biedt het dak volop ruimte en comfort aan de inzittenden. De RHT is zo compact, eenvoudig en licht dat hij rijdend in slechts 14 seconden te openen of sluiten is. Bovendien vergt hij geopend slechts 100 liter aan opbergruimte, tegenover 150-200 liter voor een traditioneel systeem. Het gebruik van aluminium in de constructie betekent bovendien dat de RHT zo’n 40 kg lichter is dan een conventioneel inklapbare hardtop. Een elektrisch verstelbare achterruit waarborgt een perfect comfort voor de inzittenden, ook op hoge snelheden bij een geopende hardtop.

Net als de SF90 Stradale wordt de SF90 Spider leverbaar met een speciaal uitrustingspakket voor klanten die hun auto op het circuit tot het uiterste willen pushen. Dit Assetto Fiorano-pakket voorziet onder meer in Multimatic schokdempers die zijn afgeleid van de GT-racers van het merk, en die zijn geoptimaliseerd voor circuitgebruik. Andere voorbeelden zijn het verwerken van high-performance materialen (zoals koolstofvezel en titanium) die voor een gewichtsbesparing van 21 kg hebben gezorgd, een koolstofvezel achterspoiler en straat-gehomologeerde Michelin Pilot Sport Cup 2-banden voor aangescherpte circuitprestaties dankzij een zachtere rubbersamenstelling en minder groeven. Tot slot biedt de Assetto Fiorano-trim keuze uit een optionele tweekleurige livery die het bijzondere karakter van de auto nog meer aanzet.

7 jaar garantie

Ferrari’s hoge kwaliteitsstandaarden en focus op klantenservice komen tot uiting in het zevenjarige garantieprogramma voor de SF90 Spider. Daarbij is gedurende de eerste zeven levensjaren van de auto het reguliere onderhoud inbegrepen. Dankzij dit onderhoudsprogramma zijn klanten ervan verzekerd dat hun auto altijd optimale prestaties en veiligheid levert. Deze bijzondere service is tevens beschikbaar voor eigenaren van pre-owned Ferrari’s.

Persbericht Ferrari



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Automotive op donderdag 12 november 2020.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons