van der Horst

Ferrari Roma Spider: de topless uitvoering van Maranello’s diva

Ferrari Roma Spider
Ferrari Roma Spider
Hij kon niet uit uitblijven, een open uitvoering van de Roma ofte Ferrari’s Dolce Vita op vier wielen. Onlangs maakte deze edele, Italiaanse schone met “soft top” met de motor voorin zijn debuut tijdens een exclusief evenement in het paleis “El Badi” te Marrakech. Een première voor “Il Cavallino” sinds de introductie van de 365 GTS/4 Daytona Spider in 1969 die meteen ook het einde van de huidige Portofino M inluidt.
Ferrari Roma Spider
Ferrari Roma Spider
Onderhuids erft de Roma Spider de voortuitstrevende technologie van zijn gesloten neef. De 620 pk en 760 Nm sterke V8 van 3.855 cc maakt deel uit van de motorenfamilie die vier jaar op rij werd uitverkoren tot de motor van het jaar, gekoppeld aan Ferrari’s 8-traps DCT-transmissie die ook terug te vinden is in de SF90 Stradale. De Spider accelereert in 3,4 seconden naar 100 km/h en haalt een top van meer dan 320 km/h. Na 9,7 s moet de 200 km/h-grens eraan geloven. Ondanks de montage van een “zachte kap” realiseert Ferrari een bijna perfecte gewichtsverdeling van 48 procent vooraan en 52 procent achteraan.

De achterbouw van de Roma Spider werd iets ingekort om de massa dichter bij de as te brengen. Ook de beweegbare spoiler is aangepast om rekening te houden met de aerodynamische eigenschappen van de cabriolet en kan in drie verschillende standen worden gezet.

Interieur Ferrari Roma Spider
Interieur Ferrari Roma Spider
De kap van de Roma Spider kan worden gepersonaliseerd, zowel qua stof als qua naden. Het opbergen van het dak neemt slechts 13,5 seconden in beslag. Een actie die kan uitgevoerd worden tot een snelheid van 60 km/u. Bovendien is de geringe ruimte die hij eenmaal opgeborgen inneemt een voordeel aan de laadzijde. Het enige gespecificeerde volume is echter dat met het dak op zijn plaats, goed voor zo’n 255 liter. Een druk op een knop volstaat om een winddeflector vanaf de rugleuning van de achterbank te activeren om turbulentie in de cabine te verminderen.

Op dit ogenblik is de prijs nog niet bekend. Wordt vervolgt…

Tekst: Alec Lavaerts - Foto's: Ferrari



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Automotive op dinsdag 28 maart 2023.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons