Lohéac: Ook Sébastien Loeb zal aan de start verschijnen
Loeb zal een Citroën DS3 SuperCar bemannen, maar tot hiertoe is niet geweten uit welke renstal die zal komen. De kans is evenwel groot dat hij bij Hansen onderdak krijgt, gezien zijn goede verstandhouding bij het Zweedse Citroën-team tijdens de afgelopen X Games in Los Angeles. Temeer regerend kampioen Timerzyanov ook bij Hansen de kleuren van Red Bull verdedigt.
Loeb kijkt alvast vooruit, “2013 is een jaar vol met uitdagingen. Ik kreeg een uitnodiging van de Franse organisator en ik heb daar positief op geantwoord. Los van het feit dat ik buiten de X Games geen enkele ervaring heb in Rallycross, zal het knokken worden tegen de gevestigde waarden in dit zeer hoogstaand kampioenschap. Het is een nieuwe uitdaging die ik niet uit de weg mag gaan en ik wil er vooral minstens eenmaal in mijn carrière van proeven. Vooral omdat het kan met een Citroën DS3 en het is in mijn eigen land en voor eigen supporters.”
In ieder geval hebben we enkele jaren geleden iets dergelijks meegemaakt toen de Zweedse ex-wereldkampioen rally, Markus Grönholm, tijdens zijn eerste optreden in Rallycross won in zijn thuisbasis. Ook in België onthouden we de passage van François Duval die tijdens zijn eerste optreden in het EK Rallycross alle gevestigde waarden klopte in een wagen van Pauwels Motorsport. Toen was het niveau ook zeer hoog. Er zijn trouwens gesprekken aan de gang om ook Carlos Sainz zijn opwachting te laten maken dit seizoen in een VW Polo.
Onze landgenoot Michaël De Keersmaecker, die dit seizoen ook aantreedt in RallycrossRX met nieuwe Peugeot 208 SuperCar, bekijkt deze evolutie positief. “De komst van deze vedetten is goed voor het imago van de Rallycross in het algemeen. Rallycross is lange tijd stiefmoederlijk behandeld en de komst van toppers geeft aan dat ook de constructeurs deze discipline professioneel inschatten. Ook voor ons is dit inzake marketing positief, want wie kan zeggen dat hij de handschoen moet opnemen tegen piloten die meermaals wereldkampioen werden. De keerzijde van de medaille is dan wel dat deze gelegenheidsrijders ook steeds over topmateriaal beschikken en de reguliere piloten zodoende punten kunnen afsnoepen. Maar dat is voor iedereen gelijk. Het een weegt niet op tegen het andere. De populariteit van de rallycross kan er alleen maar door stijgen, dus mij hoor je niet klagen”.
Foto's: Georges De Coster & De Keersmaecker press
Tweet