van der Horst

Zandvoort: Een zege en in totaal vier podiumplaatsen voor het Belgian Audi Club Team WRT

Podium na de FIA GT Series hoofdrace op Zandvoort
Podium na de FIA GT Series hoofdrace op Zandvoort
Zandvoort baadde in de zon dit weekend en dat leek het Belgian Audi Club Team WRT wel te bevallen, want het verliet het Nederlandse duinencircuit met een pak belangrijke punten. Meer nog, zowel in het rijders- als teamklassement wist het zijn voorsprong verder uit te bouwen. Hoewel de Audi R8 LMS ultra duidelijk niet de snelste was, puurden de piloten toch voldoende snelheid uit hun bolide om een goed resultaat te behalen. Ook nu hielpen de pitcrews meer dan een handje. Laurens Vanthoor en Stéphane Ortelli wonnen de Kwalificatierace op zaterdag en eindigden als tweede op zondag, voldoende om hun leidersplaats te verstevigen. Ook Edward Sandström en Frank Stippler, tweede in de tussenstand, diepten hun voorsprong op de nummers drie verder uit dankzij een vierde en derde plaats. Nicky Mayr-Melnhof en René Rast kenden dan weer een minder fortuinlijk weekend in Zandvoort. Race 1 verliep nog prima met een derde stek als resultaat, maar op zondag moest de strijd voortijdig worden gestaakt. Dankzij deze toch wel puike prestaties kan het team nu vol vertrouwen toewerken naar de Total 24 Uren van Spa-Francorchamps, de belangrijkste race op de kalender, die over drie weken wordt gereden.
“Het was best een positief weekend voor ons, zeker wat het kampioenschap betreft”, blikt Team WRT Principal Vincent Vosse terug na afloop van de tweede race.  “De Audi was duidelijk niet de meest competitieve wagen van het veld en de Mercedes was echt een stuk sneller.  Maar we hebben toch het onderste uit de kan gehaald en daarvoor kan ik al onze piloten alleen maar van harte feliciteren.  Ik ben trots op het geleverde werk en niet enkel dat van de piloten maar ook van de jongens in de pits, want zij realiseerden in beide races de top 3 van snelste pitstops.  Ook dit maakt me bijzonder blij.”
 
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra
Tijdens de kwalificaties liep niet alles volgens plan bij het Belgische team:  Vanthoor zette de derde tijd neer maar was niet opgewassen tegen de McLaren van Parente en de Mercedes van Afanasiev.  Bij Rast (5e) zat de bandendruk niet helemaal goed en Stippler (8e) gaf toe “dat er kostbare tijd was verloren gegaan bij het uitproberen van bepaalde zaken die uiteindelijk niet uitdraaiden zoals gehoopt.”
 
Bij de start van de Kwalificatierace stormde het peloton zijn aan zij richting Tarzanbocht en Vanthoor, gestart vanop de tweede rij, pleegde een coup door bij het uitkomen van de bocht resoluut de leiding te pakken.  “We gingen de bocht in met drie naast elkaar en ik werd zelfs wat in het gras geduwd.  Ik bleef op het gas en pakte de leiding, maar het scheelde echt niet veel”, gaf de jonge Belg ruiterlijk toe.  Maar ook de twee andere Audi’s kenden een goede start, waardoor op het einde van de eerste ronde Rast derde lag en Stippler zesde.  Niet veel later verscheen de safetycar op de omloop en bij de herstart bleek Vanthoor plots niet meer over dezelfde snelheid te beschikken (“De wagen reageerde anders en we moeten uitzoeken waarom”) en in de 15de ronde pakte Rast zelfs de leiding.  Na drie perfect uitgevoerde pitstops, snoepte Ortelli in de 22ste ronde de leidersplaats terug af van Mayer-Melnhof, terwijl Sandström iets verderop in vierde stelling vertoefde.  De op een derde plaats liggende Mercedes kwam echter nog gevaarlijk opzetten en ging met nog drie ronden te gaan voorbij de Oostenrijker en rook de zege.  Zover kwam het niet en een bezwete Stéphane analyseerde achteraf zijn stint als volgt: “Helemaal niet gemakkelijk om in de eindfase de Mercedes af te houden, zeker op zo’n veeleisend circuit.  Gelukkig waren we steeds snel bij het uitkomen van de laatste bocht, wat ervoor zorgde dat ik mijn concurrent op het recht stuk en in de tragere bochten kon afhouden.”
 
Kort na het einde, deed zich een nogal ongewoon incident voor in de pitlane, eentje dat zeker zwaardere gevolgen had kunnen hebben.  Terwijl piloten en mecaniciens van de verschillende teams de wagens stonden op te wachten, reed de wagen van de wedstrijdleiding René Rast aaan.  De Duitse piloot werd meteen overgebracht naar het medisch centrum van Circuit Park Zandvoort voor behandeling.  Ondanks pijn aan voet, enkel, ribben en een arm, bleek gelukkig niets gebroken en mocht hij zondagochtend starten.
 
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS ultra
Ook in de hoofdrace op zondag rukte al snel de safety car uit, maar dat zou er de Mercedes van Bukh-Day niet kunnen van weerhouden om van start tot finish te leiden. Ortelli-Vanthoor en Sandström-Stippler verzekerden zich in behoorlijk warme omstandigheden van de tweede en derde podiumplaats.  De derde wagen van het Belgian Audi Club Team WRT kende echter pech.  Nicky Mayer-Melnhof lag vierde toen hij het stuur doorgaf, maar van zodra René Rast aan zijn stint begon, viel de wagen stil.  “We weten niet wat er precies foutliep, dat moeten we eens grondig bekijken”, aldus sportief directeur Pierre Dieudonné.
 
Ook de overige vertegenwoordigers van de Belgian Audi Club, Anthony Kumpen en Enzo Ide kenden geen geluk in de Nederlandse badplaats.  Op zaterdag finishten ze met de Audi R8 LMS ultra van Phoenix Racing op een twaalfde plaats, terwijl op zondag de race er al na 3 ronden opzat.
 
Het GT-wereldje maakt zich nu op voor de 24 Uren van Spa en voor de volgende manche van de FIA GT Series is het wachten op midden-augustus voor de meeting in Slovakije.

Foto's: Racing International Photography
 
 
Resultaat Race 1 (Kwalificatierace)
1. Vanthoor-Ortelli (Audi R8 LMS ultra) 33 ronden in 1u01m1s018
2. Buhk-Day (Mercedes SLS) + 0s766
3. Rast-Mayr-Melnhof (Audi R8 LMS ultra)  + 2s710
4. Stippler-Sandström (Audi R8 LMS ultra) + 3s129
5. Bueno-Khodair (BMW Z4) + 6s517

 Resultaat Race 2 (Kampioenschapsrace)
1. Buhk-Day (Mercedes SLS)
 35 ronden in 1u00m57s072
2. Ortelli-Vanthoor (Audi R8 LMS ultra) 6s667
3. Sandström-Stippler (Audi R8 LMS ultra)  6s995
4. Chandhok-Seyffarth (Mercedes SLS)  33s895
5. Proczyk-Baumann (Lamborghini LP560)  40s127
DNF Mayer-Melnfof-Rast 14 ronden

 
Tussenstand bij de rijders na 6 wedstrijden (Pro Cup)
1. Ortelli-Vanthoor  70 punten
2. Sandström-Stippler 60
3. Buhk-Day 53
4. Rast-Mayr-Melnhof 35
5. Kox-Rosina 32

Tussenstand bij de teams na 6 wedstrijden (Pro Cup)
1. Belgian Audi Club Team WRT 86 punten
2. Loeb Racing 61
3. HTP Gravity Charouz 59
4. BMW Team Brazil 56
5. Seyffarth Motorsport 20

 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA GT Series op maandag 8 juli 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Masters of Formula 3.
  • Powercars

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons