Zandvoort: Een zege en in totaal vier podiumplaatsen voor het Belgian Audi Club Team WRT
Tijdens de kwalificaties liep niet alles volgens plan bij het Belgische team: Vanthoor zette de derde tijd neer maar was niet opgewassen tegen de McLaren van Parente en de Mercedes van Afanasiev. Bij Rast (5e) zat de bandendruk niet helemaal goed en Stippler (8e) gaf toe “dat er kostbare tijd was verloren gegaan bij het uitproberen van bepaalde zaken die uiteindelijk niet uitdraaiden zoals gehoopt.”
Bij de start van de Kwalificatierace stormde het peloton zijn aan zij richting Tarzanbocht en Vanthoor, gestart vanop de tweede rij, pleegde een coup door bij het uitkomen van de bocht resoluut de leiding te pakken. “We gingen de bocht in met drie naast elkaar en ik werd zelfs wat in het gras geduwd. Ik bleef op het gas en pakte de leiding, maar het scheelde echt niet veel”, gaf de jonge Belg ruiterlijk toe. Maar ook de twee andere Audi’s kenden een goede start, waardoor op het einde van de eerste ronde Rast derde lag en Stippler zesde. Niet veel later verscheen de safetycar op de omloop en bij de herstart bleek Vanthoor plots niet meer over dezelfde snelheid te beschikken (“De wagen reageerde anders en we moeten uitzoeken waarom”) en in de 15de ronde pakte Rast zelfs de leiding. Na drie perfect uitgevoerde pitstops, snoepte Ortelli in de 22ste ronde de leidersplaats terug af van Mayer-Melnhof, terwijl Sandström iets verderop in vierde stelling vertoefde. De op een derde plaats liggende Mercedes kwam echter nog gevaarlijk opzetten en ging met nog drie ronden te gaan voorbij de Oostenrijker en rook de zege. Zover kwam het niet en een bezwete Stéphane analyseerde achteraf zijn stint als volgt: “Helemaal niet gemakkelijk om in de eindfase de Mercedes af te houden, zeker op zo’n veeleisend circuit. Gelukkig waren we steeds snel bij het uitkomen van de laatste bocht, wat ervoor zorgde dat ik mijn concurrent op het recht stuk en in de tragere bochten kon afhouden.”
Kort na het einde, deed zich een nogal ongewoon incident voor in de pitlane, eentje dat zeker zwaardere gevolgen had kunnen hebben. Terwijl piloten en mecaniciens van de verschillende teams de wagens stonden op te wachten, reed de wagen van de wedstrijdleiding René Rast aaan. De Duitse piloot werd meteen overgebracht naar het medisch centrum van Circuit Park Zandvoort voor behandeling. Ondanks pijn aan voet, enkel, ribben en een arm, bleek gelukkig niets gebroken en mocht hij zondagochtend starten.
Ook in de hoofdrace op zondag rukte al snel de safety car uit, maar dat zou er de Mercedes van Bukh-Day niet kunnen van weerhouden om van start tot finish te leiden. Ortelli-Vanthoor en Sandström-Stippler verzekerden zich in behoorlijk warme omstandigheden van de tweede en derde podiumplaats. De derde wagen van het Belgian Audi Club Team WRT kende echter pech. Nicky Mayer-Melnhof lag vierde toen hij het stuur doorgaf, maar van zodra René Rast aan zijn stint begon, viel de wagen stil. “We weten niet wat er precies foutliep, dat moeten we eens grondig bekijken”, aldus sportief directeur Pierre Dieudonné.
Ook de overige vertegenwoordigers van de Belgian Audi Club, Anthony Kumpen en Enzo Ide kenden geen geluk in de Nederlandse badplaats. Op zaterdag finishten ze met de Audi R8 LMS ultra van Phoenix Racing op een twaalfde plaats, terwijl op zondag de race er al na 3 ronden opzat.
Het GT-wereldje maakt zich nu op voor de 24 Uren van Spa en voor de volgende manche van de FIA GT Series is het wachten op midden-augustus voor de meeting in Slovakije.
Foto's: Racing International Photography
Resultaat Race 1 (Kwalificatierace)
1. Vanthoor-Ortelli (Audi R8 LMS ultra) 33 ronden in 1u01m1s018
2. Buhk-Day (Mercedes SLS) + 0s766
3. Rast-Mayr-Melnhof (Audi R8 LMS ultra) + 2s710
4. Stippler-Sandström (Audi R8 LMS ultra) + 3s129
5. Bueno-Khodair (BMW Z4) + 6s517
Resultaat Race 2 (Kampioenschapsrace)
1. Buhk-Day (Mercedes SLS)
35 ronden in 1u00m57s072
2. Ortelli-Vanthoor (Audi R8 LMS ultra) 6s667
3. Sandström-Stippler (Audi R8 LMS ultra) 6s995
4. Chandhok-Seyffarth (Mercedes SLS) 33s895
5. Proczyk-Baumann (Lamborghini LP560) 40s127
DNF Mayer-Melnfof-Rast 14 ronden
Tussenstand bij de rijders na 6 wedstrijden (Pro Cup)
1. Ortelli-Vanthoor 70 punten
2. Sandström-Stippler 60
3. Buhk-Day 53
4. Rast-Mayr-Melnhof 35
5. Kox-Rosina 32
Tussenstand bij de teams na 6 wedstrijden (Pro Cup)
1. Belgian Audi Club Team WRT 86 punten
2. Loeb Racing 61
3. HTP Gravity Charouz 59
4. BMW Team Brazil 56
5. Seyffarth Motorsport 20
Tweet