van der Horst

FIA lanceert nieuw controversieel superlicentiesysteem

Max Verstappen
Max Verstappen
De opvallende promotie van de piepjonge Max Verstappen die met amper één jaar autosportervaring van F3 naar F1 promoveerde heeft de FIA aan het nadenken gezet. Nadat eerder al de minimumleeftijd om mee te mogen doen aan het Wereldkampioenschap Formule 1 op achttien jaar werd gezet inclusief minstens twee jaar autosportervaring, komt er nu een heus puntensysteem bij. Aan de hand van de eindstanden in de opstapklassen krijgen de rijders punten. Opvallend echter is de hiërarchie van die kampioenschappen, waarbij de door de FIA gesteunde series duidelijk de voorkeur krijgen.
Eindstand kampioenschap1e2e3e4e5e6e7e8e9e10e
Toekomstig FIA F2 kampioenschap6050403020108643
GP2504030201086432
FIA F3 Europees kampioenschap40302010864321
FIA WEC (alleen LMP1)40302010864321
Indycar40302010864321
GP330201510753210
Formule Renault 3.530201510753210
Japanse Super Formula2015107532100
Nationale FIA F4 kampioenschappen10752100000
Nationale F3 kampioenschappen10752100000
Formule Renault (EuroCup, ALPS, NEC)5310000000

FIA Formula 2
FIA Formula 2
Volgens de bijgevoegde tabel moet een rijder in minstens twee jaar tijd veertig punten sprokkelen. Naast de opstapklasses naar Formule 1 vinden we ook nog IndyCar en de LMP1-klasse van het WEC tussen de kampioenschappen die superlicentiepunten opleveren. Opvallend is dat de FIA zijn eigen kampioenschappen voortrekt en weinig waarde hecht aan kampioenschappen van andere organisatoren. Het meest opvallende is dat enerzijds op de hoogste plaats een kampioenschap staat dat nog niet bestaat en anderzijds dat de Formule Renault 3.5 Series wel erg laag ingeschat wordt. Het kampioenschap liet de afgelopen jaren toch wel Kevin Magnussen, Jules Bianchi, Jean-Éric Vergne en Daniel Ricciardo doorstromen naar de Formule 1. De Auto GP of Euroformula Open krijgen zelfs helemaal geen aandacht wat erg slecht nieuws is voor het bestaansrecht van zulke kampioenschappen. Welk team of rijder zal nu nog geïnteresseerd zijn in Auto GP?

FIA F3 European Championship op Spa
FIA F3 European Championship op Spa
Ook in Formule 3 valt het op dat het Europese FIA kampioenschap hoog wordt aangeschreven, gelijk met het WEC zelfs, terwijl de nationale niet-FIA kampioenschappen nog onder de nationale FIA Formule 4 kampioenschappen staan. Zelfs DTM-ervaring heeft geen enkel nut meer om in de F1 te geraken, een opvolger voor Paul di Resta, die verre van een slechte F1-piloot was, is zo niet langer welkom. Het systeem zou in voege moeten treden vanaf 2016 en de plannen van de FIA zijn duidelijk: het aantal formule-kampioenschappen terugdringen en een FIA-hiërarchie creëren van het laagste niveau tot F1. 

Het systeem is echter nog strenger dan enkel dit. De superlicentiepunten komen te vervallen na een aantal jaren indien men niet minimum 5 races per jaar betwist. Een terugkeer naar de Formule 1 zoals die van Michael Schumacher enkele jaren geleden wordt dus onmogelijk. Dit is ook erg slecht nieuws voor de GP2-kampioen; wie namelijk in dit kampioenschap,
Jolyon Palmer - GP2 kampioen 2014
Jolyon Palmer - GP2 kampioen 2014
dat als de hoogste opstapformule wordt beschouwd, de titel pakt is het seizoen erop niet meer welkom als hij zich beperkt tot de rol van F1 testrijder. De kampioenen van de afgelopen drie jaar, Davide Valsecchi, Fabio Leimer en Jolyon Palmer, hebben zo tot nader order geen racestoeltje kunnen bemachtigen in de F1 en zijn uitgeweken naar het WEC of zijn in de vergetelheid van de F1 getuimeld, ook wel gekend als 'testpiloot'. 


Foto's: Niels Vaeck, FIA F3 European Championship & Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Jonathan Haesaerts in Formule 1 op woensdag 7 januari 2015.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons