van der Horst

FIA maakt werk van betere zichtbaarheid

Crash Stoffel Vandoorne
Crash Stoffel Vandoorne
Naar volgend seizoen toe wil de FIA enkele kleine wijzigingen aanbrengen in het technisch reglement en dit om de veiligheid en de zichtbaarheid naar achteren te verbeteren. De plaatsing van de achtervleugel zal aangepast worden, zodat de rijders een beter zicht op het verkeer achter zich hebben. Ook rode LED-lichtjes zullen aan weerszijde gemonteerd worden. De huidige positie van de achtervleugel maakt het de rijders moeilijk om hun concurrenten direct achter zich te spotten op het circuit. Een voorbeeld hiervan was de bijna-aanrijding tussen Carlos Sainz Jr. en Sebastian Vettel in Oostenrijk. Ook in Spa-Francorchamps zorgde dit voor een gigantisch probleem.
  • Powercars
Valtteri Bottas - Mercedes AMG Petronas Motorsport
Valtteri Bottas - Mercedes AMG Petronas Motorsport
Het meest recente voorval was er afgelopen zaterdag in de Ardennen, toen Valtteri Bottas onze landgenoot Stoffel Vandoorne van de baan drukte op het rechte stuk van Kemmel na de Raidillon. De Fin - die door zijn team werd gewaarschuwd dat er een snellere wagen op hem afstevende - zei achteraf dat hij de McLaren niet in zijn spiegels had gezien. "Ik denk dat het een beetje moeilijker is geworden dan voorheen", antwoordde Bottas op de vraag van Motorsport.com wat het probleem is met de huidige spiegels. "Het voornaamste is de plaatsing van de achtervleugel, de grootte hiervan en de zichtbaarheid voor de spiegels. De vleugel blokkeert een deel van het directe zicht naar achter."

Lewis Hamilton - Mercedes
Lewis Hamilton - Mercedes
De achtervleugel zal volgend jaar 50mm hoger staan, wat een beter zicht moet geven voor de rijders. Ook zullen er rode LED-lichten geplaatst worden om de zichtbaarheid voor de rijders achteraan tijdens regenweer te vergroten. Dit concept werd tijdens de wintertest in Barcelona uitgeprobeerd op de Mercedes van Lewis Hamilton. Ook de plaatsing van de spiegels zal volgend seizoen lager gezet worden, en ook meer naar buiten toe. Hierdoor hoopt de FIA dat de teams zich niet zullen focussen om een aerodynamisch voordeel te zoeken, maar wel om de zichtbaarheid te bevorderen. De aanpassing aan het reglement zal worden voorgesteld voor de Grote Prijs van Singapore volgende maand, doch moet het eerst nog worden goedgekeurd door de F1 Strategy Group en de World Motor Sport Council.

Foto's: Georges De Coster & Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Ronald Ooms in Formule 1 op dinsdag 28 augustus 2018.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons