FIA Motorsport Games: onze landgenoten doorgelicht
Peeters zal dan weer zijn kunnen tonen op iRacing met de Formule 4. Hij krijgt 59 anderen tegenover zich, maar de Limburger is vastberaden om te kunnen doorstoten naar de finale. Zijn grootste concurrenten zijn vooral Moritz Löhner uit Duitsland en David Sobreiro uit Portugal. En met Jimmy Antunes herkennen we nog een naam uit de Virtual Belcar. Nadelig wel is dat de races voor F4 aanzienlijk korter zijn dan deze van ACC. Terwijl Kühn eerst wedstrijden van 30 minuten moet afwerken, zijn deze van de F4 maar vijftien minuten lang. Dat geeft niet al teveel tijd om veel goed te maken als je slecht kwalificeert. Beide heren komen uit in groep twee en komen vandaag, donderdag, al in actie met een vrije training en kwalificaties.
In karting is het eerst kijken naar waar we twee jaar geleden al eens een medaille gehaald hebben: Karting Endurance. Toen met vier deelnemers, nu met drie. Maxime Drion keert terug voor een tweede keer, nadat hij in 2022 al de gouden plak wist te behalen. Ditmaal zal hij de kart delen met Justine Strauven en Maxime Dessy. Na een kort gesprek met Drion wist hij wel vertrouwen te hebben om een tweede medaille mee naar huis te nemen, en het liefst de gouden natuurlijk. Veel tijd om zich vertrouwd te maken met de kart is er weliswaar niet. Naast drie vrije trainingen van een kwartier en een kwalificatiesessie staat zaterdagnamiddag een wedstrijd van vier uur voor de deur.
In de categorie Drifting komt de ouderdomsdeken van de groep uit: Pieter Van Hoorick. De Dilbekenaar maakt zijn tweede optreden op de Games, nadat hij ook in 2022 van de partij was. Net zoals toen zal hij aan de start komen met zijn BMW. Maar Van Hoorick liet al weten dat het niveau hoog ligt in deze categorie. Zo komen Dmitriy Illyuk van Oekraïne en Kristaps Blušs van Letland al aan de start, de winnaars van de eerste twee edities. Daarenboven komt Jakub Przygoński van Polen, ook bekend uit de Dakar Rally, terug aan de start, en natuurlijk is ook Japan - de bakermat van deze discipline - met Koji Tada van de partij. Zij beginnen op vrijdag met vrije trainingen, maar in tegenstelling tot twee jaar terug moeten zij deze keer een volledig weekend afhaspelen. De finale staat immers op zondag gepland.
Nog een categorie waar wij de vorige edities op uitblonken is Karting Slalom. Voor een derde jaar op rij zijn we weer van de partij, en ditmaal zijn het Victoria Lebrun en Loan Vanton die ons land vertegenwoordigen. Hoewel ze vrij jong zijn, beseffen ze maar al te goed dat de druk hoog zal liggen op deze categorie. In 2019 wisten Antoine Morlet en Manon Degotte zilver te behalen, terwijl Romy de Groote en Dario Pernov na een moeilijke start dezelfde kleur mee naar huis namen in 2022. Gezien dit een categorie is waar op eender welk moment een fout zwaar afgestraft wordt, is het dus onmogelijk om predicties te maken. Zij starten al vandaag, donderdag, met hun eerste wedstrijden, en komen pas op zaterdag terug in actie.
Waar België wel goed vertegenwoordigd is, is in Cross Car. De mix van rally- en autocross met de vinnige bolides zal ook één van de blikvangers zijn op deze Games. In de categorie Mini gaat de benjamin van team België, Colin Snoeys, onze kleuren verdedigen. Lucas Cartelle gaat zijn kunnen tonen in Cross Car Junior, terwijl Arnaud Demelenne het zal doen bij de seniors. Ook hier is het lastig om al een voorspelling te doen wie er naar voren geschoven zal worden. Cartelle bleef zelf ook vrij nuchter onder de vraag "Wat verwacht je?". Zijn antwoord was vrij duidelijk: "Geen idee. We zullen dus moeten afwachten tot de vrije trainingen op vrijdag om te kijken wie er boven uit steekt."
Tot slot nog een extra deelnemer op de lijst voor België. Giovanni Scamardi zal met zijn Cupra Leon uitkomen in de TCR-klasse. Simpel zal het weliswaar niet worden voor onze landgenoot. Als je heren als Ignacio Montenegro (Argentinië) en Aurélien Comte (Frankrijk) tegenover je krijgt, zal je alles uit de kast moeten halen om een goed eindresultaat te behalen. Maar als we iets geleerd hebben twee jaar geleden, is het wel het vel van de beer niet te verkopen voordat hij geschoten is. Toen was Gilles Magnus torenhoge favoriet, tot een technisch defect op zijn Audi hij met lege handen naar huis ging. Scamardi komt vrijdag voor het eerst in actie met vrije trainingen.
Hiermee zijn er al negen disciplines aangetikt waar wij van de partij zijn. Een stuk minder tegenover in Marseille weliswaar, maar toen stond de teller op zestien verschillende categorieën. Nu staat de teller op 26. Op het circuit zullen de GT's vooral de show stelen, met de GT Single Make dat de Ferrari 296 Challenge is, de GT's voor de amateur of bronzen piloot, met de zilveren piloot, en één van de hoogtepunten van deze editie: GT Sprint. Zij zullen vanaf vrijdag in actie schieten, terwijl GT Sprint op één dag afgewerkt wordt. Daarnaast is er ook weer ruimte voor de jongeren, met de Formule 4 die ook vanaf vrijdag hun eerste meters afwerken.
Naast Karting Slalom is ook Auto Slalom weer van de partij, die ditmaal de Opel Corsa-e inruilt voor de Hyundai KONA Electric N Line. Zij beginnen ook op vrijdag. Langs de karting-zijde komen nog Karting Mini, Junior en Senior in actie. Tot slot zijn er maar liefst negen categorieën in rally. Naast de drie categorieën van Rally2, Rally4 en Historic Rally, komt er nog eens een onderverdeling van tarmac, gravel of beiden. Wel zullen ze elke dag de rally afsluiten op Circuit Ricardo Tormo met een Superspecial, en natuurlijk ook de medaille race, ditmaal op zondagavond. Zij zullen als laatste discipline deze games afsluiten.
Wilt u graag alles van onze landgenoten op de voet volgen? Dat kan! Zowel de FIA als GT World zullen verschillende disciplines live uitzenden, en kan u natuurlijk elke avond een samenvatting van ons verwachten. Elke dag duurt van omstreeks half negen in de ochtend tot 20 uur 's avonds. Dan rest er ons deze voorbeschouwing af te sluiten met de meest passende woorden die Drion nog zong voor onze neus: "Let's go Belgium, let's go"!
Foto's: Thomas Smets - FIA Motorsport Games
Tweet