van der Horst

FIA Rallycross Challenge Europe dit weekend te gast in Maasmechelen

Patrick Van Mechelen - Ford Fiësta SuperCar
Patrick Van Mechelen - Ford Fiësta SuperCar
Rallycross Challenge Europe is geïntroduceerd om piloten een breder platform te bieden in Europa en is een antwoord of een alternatief op de FIA ERC dat wordt gepromoot door EMG en waarin quasi alle toppers momenteel onderdak vonden. Het initiatief ontstond om de professionele en semi professionele Rallycross-piloten een volledig kampioenschap op een Europees niveau aan te bieden, zonder de noodzaak een immens budget voor rijders, teams en organisatoren te moeten ophoesten. Het lijkt momenteel nog een beetje op een veredeld nationaal kampioenschap, maar iedereen is ervan overtuigd dat dit nieuw kampioenschap moet en zal groeien. De grote namen uit de Rallycross opteren voor de FIA ERC, X-games en globalisering van de Rallycross. Maar ondanks het grote succes van de huidige ERX en het aantrekken van grote namen zoals Loeb, Solberg, Ekström, enz, kunnen de minder gefortuneerde teams niet blijven toekijken en werd de Rallycross Challenge Europe geboren als antwoord op de explosie van de rallycross internationaal. Het systeem van het Rallycross Challenge Europa is een zeer bekend format; herkenbaar door en voor de trouwe rallycrossfans al meer dan 40 jaar. Het is exact hetzelfde als het EK Rallycross zoals we het kannen uit het verleden en ook identiek als het nationaal kampioenschap. Met een manche in Oostenrijk, twee in Frankrijk, gevolgd door België, Nederland en Tsjechië is men goed op weg voor een eerste geslaagd seizoen. Uiteraard moet kwantiteit en kwaliteit nog een beetje worden omhoog geschroefd, maar we zien toch dit eerste seizoen enkele toppers aan de aftrap.
Jochen Coox - VW Scirocco SuperCar
Jochen Coox - VW Scirocco SuperCar
Het zestigkoppig veld tijdens deze eerste Belgische manche van de Challenge zal er eentje zijn met het hoogste aantal RCE-deelnemers. Bij de SuperCars zijn alle ogen gericht naar RCE-leider Patrick Van Mechelen. Al telt de zakenman uit Herent met twee resultaten het kleinst aantal aan puntenvoorsprong op de Tsjech Pavel Koutný. Hopelijk voor Van Mechelen zal circuitkennis dan ook in het voordeel uitdraaien om de Ford Fiesta Mk7 als eerste over de meet te loodsen en zodoende zijn leiderspositie te verstevigen. De grootste tegenstand mag Patrick verwachten van de Tsjech Pavel Koutný, tweede in de ranking op zijn beurt gevolgd de laatste RCE-winnaar (Kerlabo) Jean Luc Pailler.

Ronny Scheveneels - VW Scirocco SuperCar
Ronny Scheveneels - VW Scirocco SuperCar
Ook mag de Brit Kevin Procter niet uit het oog verloren worden. Hij was al met zijn Ford Focus Mk2 te gast op de Duivelsberg tijdens het voorbije BK dat samen werd georganiseerd met het Brits kampioenschap. Ook de Oostenrijker Jürgen Weiss die in eigen land de Challenge naar zijn hand wist te zetten, zal van de partij zijn in Maasmechelen. Of mag de huidige leider in de RCE-tussenstand weerstand verwachten uit eigen land van oa: het VW Scirocco Mk3 duo Jochen Coox en Ronny Scheveneels? Ook laat Jos Jansen met zijn Ford Focus Mk3 de RCE-fans niet in de kou staan en zal zeker op de afspraak aanwezig zijn. Van Noorderburen Marcel Ottink (4de in Kerlabo) met zijn Skoda Fabia Mk1, Ron Snoeck (Seat Leon Mk2) en Jan van Loon (Ford Fiesta Mk7) staan op de lijst inschrijvingslijst.

Stanislav Susta - Skoda Fabia MK2 Super 1600
Stanislav Susta - Skoda Fabia MK2 Super 1600
In de Super1600-klasse zijn de Belgische kansen beperkt tot de top drie van het BK met als aanvoerder en lokaal matador Dennis Remans die zijn Ford Fiesta Mk6 dit jaar behoorlijk voor elkaar heeft en zeker aast op de Challenge-overwinning. Regerend Belgisch kampioen Davy van den Branden kende wat kinderziekten bij de overgang naar de Citroën DS3 maar die leken tijdens de laatste races achter de rug te zijn.
Dave Van Beers
Dave Van Beers
De enige landgenoot die een volledige RCE-programma afwerkte is Dave Van Beers. Hij behaalde enkele B- finales en pakte net naast het podium in het Franse Kerlabo. De Renault Clio Mk2-rijder staat op een gedeelde vijfde plaats met de Tsjech Pavel Vimmer (Skoda Fabia Mk1). De top vier in de ranking wordt aangevoerd door Vimmer land- en merkgenoot Stanislav Susta welke nog niet uit de top twee was weg te denken. Achter de Tsjech volgen het Frans Renault Clio Mk2-duo van Eric Guillemette en Dorian Launay. De Duitser Sven Seeliger (Ford Fiesta Mk6) bezet rang vier op tien eenheden van de derde plaats.

Duel Sterkens-Baelus - Volvo C30 TouringCar
Duel Sterkens-Baelus - Volvo C30 TouringCar
Als Roman Castoral van de partij is -in het Oostenrijkse Melk nam hij deel in het zone kampioenschap, in Essay won hij, maar naar Kerlabo stuurde hij zijn kat- hebben de Belgen er een vette kluif aan, al kan de Tsjech de RCE-titel met twee gemiste wedstrijden op zijn buik schrijven. Jos Sterkens (Volvo C30) staat met twee overwinningen en een tweede plaats fors aan de leiding van de TouringCars gevolgd door de Nederlander Louis De Haas (Opel Astra) op dertien punten. Het Belgische duo Ivo Van Den Brandt (Mitsubishi Colt) en Filip Baelus (Volvo C30) volgen de Nederlander op luttele punten. Nick Snoeys en Mandy Kasse - beiden met een Ford Fiesta Mk6 en 7 - volgen de Oostenrijker Helmut Rössl die in de top vijf staat.

Tijdens dit RCE-weekend zullen ook de SuperNationals van de partij zijn om hun vijfde BK-wedstrijd te rijden. In de –2 liter-klasse is Limburger Steven Stessens aanvoerder en telt de Vauxhallrijder vier eenheden voor op een gedeelde tweede plaats van Marc Vandenbergh en Pedro Cokelaere. Regerend kampioen Kristof Bex is met een tweede plaats en een hattrick leider bij de + 2000cc. De Limburgse Volvo
S40-rijder wordt gevolgd door zijn provincie- en merkgenoten Steven Maris, David Vannijlen en de gebroeders Henri en Ludo Vangeneugden.

Met de steun van het thuisfront kan onze Belgische driekleur wel eens hoog gehesen  worden in deze eerste editie van het Rallycross Challenge Europe Kampioenschap o0p het voor de toeschouwers volledig overzichtelijk Duivelsbergcircuit.

Press BRCV Maasmechelen



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Rallycross Internationaal op dinsdag 6 augustus 2013.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons