FIA snijdt in RX-budgetten
Voor 2018 wordt het aantal motoren teruggeschroefd van drie naar twee. Ook het aantal turbo’s togelaten tijdens het kampioenschap over 12 races wordt van zes naar vier gebracht. Een flinke voorruitgang opnieuw, want vóór 2013 waren één motor en twee turbo's per evenement toegestaan. Toen waren deze echter wel een pak minder duur. Inzake de banden mag iedere wagen vanaf 2018 tijdens de eerste twee manches 12 nieuwe regen- en 12 nieuwe droogweerbanden laten registreren. Vanaf de derde manche mogen per wedstrijd maximaal acht nieuwe regen- en acht nieuwe droogweerbanden worden geregistreerd. Vroeger werden niet-geregistreerde banden toegelaten tijdens trainingen en warm-up, maar ook dit is een halt toegeroepen. Vanaf nu moeten steeds geregistreerde banden worden gemonteerd. Ook zal er streng worden op toegezien dat er geen nieuwe ontwikkelingsstukken worden gebruikt tijdens de races en zullen de versnellingsbakken en de verhoudingen ervan worden beperkt, alsook mag de specificatie van de remmen niet wijzigen gedurende het seizoen.
Een aantal teams, waaronder Team Peugeot-Hansen en het EKS-team van Mattias Esktrom, heeft tijdens het voorbije seizoen meermaals de aërodynamica van hun wagens gewijzigd. Ook hier komt een einde aan door een reglement dat stipuleert dat een wagen gedurende een gans seizoen zijn achtervleugel niet mag wijzigen.
Foto's: Johnny Loix
Tweet