van der Horst

FIA snijdt in RX-budgetten

Johan Kristoffersson - VW Polo SuperCar
Johan Kristoffersson - VW Polo SuperCar
Uitspraken van een toprijder dat de kosten voor een seizoen rallycross binnen een team op topniveau maar een fractie bedragen van de budgetten die binnen de WRC gehanteerd worden, liggen reeds een poos achter ons. Het WK en EK Rallycross is door de komst van IMG als promotor pijlsnel gegroeid, maar deze blinkende medaille heeft ook een keerzijde. Namelijk het prijskaartje sinds de constructeurs op het voorplan traden. Een reeks maatregelen gericht op het verminderen van de kosten in het wereldkampioenschap Rallycross zijn nu goedgekeurd door de FIA.
Michaël 'MDK' De Keersmaecker - Ford Fiësta Supercar
Michaël 'MDK' De Keersmaecker - Ford Fiësta Supercar
Rallycrossen op het hoogste niveau is niet meer weggelegd voor een amateur. Zelfs binnen het EK RX moet je al gaan aankloppen bij een topteam wil je minstens de halve finales bereiken. Een trend die zich doortrekt richting de nationale kampioenschappen waarin de Supercars zienderogen verminderen. Op 6 december, na de World Motor Sport Council werd aangekondigd dat men vanaf 2018 binnen het World RX enkele ingrepen zou doen om de kosten binnen de perken te houden. Dit slaat op beperkingen inzake het aantal motoren, turbo's, banden, versnellingsbakken en aerodynamische onderdelen.

Mattias Ekström - Audi S1 Supercar
Mattias Ekström - Audi S1 Supercar
Voor 2018 wordt het aantal motoren teruggeschroefd van drie naar twee. Ook het aantal turbo’s togelaten tijdens het kampioenschap over 12 races wordt van zes naar vier gebracht. Een flinke voorruitgang opnieuw, want vóór 2013 waren één motor en twee turbo's per evenement toegestaan. Toen waren deze echter wel een pak minder duur. Inzake de banden mag iedere wagen vanaf 2018 tijdens de eerste twee manches 12 nieuwe regen- en 12 nieuwe droogweerbanden laten registreren. Vanaf de derde manche mogen per wedstrijd maximaal acht nieuwe regen- en acht nieuwe droogweerbanden worden geregistreerd. Vroeger werden niet-geregistreerde banden toegelaten tijdens trainingen en warm-up, maar ook dit is een halt toegeroepen. Vanaf nu moeten steeds geregistreerde banden worden gemonteerd. Ook zal er streng worden op toegezien dat er geen nieuwe ontwikkelingsstukken worden gebruikt tijdens de races en zullen de versnellingsbakken en de verhoudingen ervan worden beperkt, alsook mag de specificatie van de remmen niet wijzigen gedurende het seizoen.

Loeb versus Ekström
Loeb versus Ekström
Een aantal teams, waaronder Team Peugeot-Hansen en het EKS-team van Mattias Esktrom, heeft tijdens het voorbije seizoen meermaals de aërodynamica van hun wagens gewijzigd. Ook hier komt een einde aan door een reglement dat stipuleert dat een wagen gedurende een gans seizoen zijn achtervleugel niet mag wijzigen.



Foto's: Johnny Loix



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op dinsdag 19 december 2017.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons