van der Horst

6H Spa: Reacties van de winnaars

De Audi troepen in de perszaal
De Audi troepen in de perszaal
Na afloop van de FIA World Endurance Championship 6 Hours of Spa verzamelde Autosport.be kort enkele reacties van de winnaars in de diverse klassen.
Audi R18 e-tron quattro #1 – André Lotterer

André Lotterer
André Lotterer
Een overwinning smaakt altijd beter als je er voor hebt moeten vechten. Het doet echt goed om hier in Spa te winnen, zo dicht bij huis. We hebben een quasi perfecte setup gevonden voor de race, wat het voor ons natuurlijk wat eenvoudiger maakte vandaag.  We hebben heel de race kunnen en vooral moeten pushen om vooraan te blijven. Ik maakte een foutje bij de start maar binnen een paar ronden zat ik alweer vooraan. Net voordat de safety car binnenkwam voelde ik een band leeglopen, uiteindelijk heb ik daar nog een extra rondje mee moeten afwerken, maar de schade bleef beperkt. Een 1-2-3 is de perfecte voorbereiding voor Le Mans, maar Toyota was ook snel vandaag… Tot slot wil ik deze overwinning opdragen aan mijn mecaniciens die dit weekend enorm hard hebben moeten werken, echt chapeau.
 
Audi R18 e-tron quattro #2 - Loïc Duval

Loïc Duval
Loïc Duval
De start was prima, ik kon profiteren van het feit dat mijn teamgenoten iets te laat in de remmen gingen in de eerste bocht waardoor ik in de openingsfase een gat kon slaan. Het was een van mijn slechtste races op het gebied van verkeer, ik kan me geen vrije ronde herinneren. Al bij al het perfecte resultaat voor Audi, maar we mogen geenszins stilzitten nu want Toyota was duidelijk bij de pinken voor de opgave van de #7.
  
Audi R18 e-tron quattro #3 – Lucas Di Grassi

Lucas di Grassi
Lucas di Grassi
Onze low downforce Le Mans spec wagen presteerde beter dan verwacht vandaag, we hadden gedacht minder snel te zullen zijn. Het ziet er dus goed uit voor Le Mans. Ik zal er wel naar toe trekken als rookie, elke race blijft voor mij belangrijk om zoveel mogelijk bij te leren.
 
Pecom Racing Oreca Nissan – Pierre Kaffer (winnaar LMP2) 

Pierre Kaffer
Pierre Kaffer
De LMP1’s waren vandaag wel heel agressief in het verkeer. Ik heb even contact gemaakt met een Toyota, gelukkig bleef de schade beperkt tot een lekke band en een extra pitstop. Op het einde werd het nog even warm toen we een late splash and dash moesten uitvoeren, maar uiteindelijk hebben we de leiding nog kunnen vasthouden. De Oreca toonde zich wederom zeer competitief en betrouwbaar, en het zijn net die aspecten die van belang zijn in Le Mans. Ik heb er dus vertrouwen in!
 
Gianmaria Bruni – AF Corse Ferrari 458 Italia (Winnaar GTE-Pro)

Gianmaria Bruni
Gianmaria Bruni
Wij hebben vandaag weliswaar gewonnen, maar ik ben ervan overtuigd dat Aston Martin nog steeds aanzienlijk sneller is dan onze Ferrari, volgens mij speelden ze vandaag gewoon verstoppertje om geen negatieve BoP aanpassingen te krijgen voor Le Mans. Ik vind het niet echt eerlijk dat zij (Aston Martin nvdr.) over meer power beschikken, 30kg minder wegen en een tankinhoud hebben die 10 liter groter is. Ik wil vandaag in bijzonder nog Michelin bedanken, zij gaven ons enkele nieuwe compounds en dat maakte een groot verschil. Met de nieuwe banden konden we zelfs 4 à 5 ronden pushen alsof het een kwalificatieronde was.

Foto's: Martijn Wouters



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Endurance Championship op zaterdag 4 mei 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Spa-Francorchamps.
  • LTF

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons