van der Horst

6H Spa: Reacties na de race

Nakajima-  Buemi - Davidson
Nakajima- Buemi - Davidson
De 6 Hours of Spa werd een kolfje naar de hand van Toyota Gazoo Racing. Toyota pakte een tweede opeenvolgende overwinning dit seizoen en tankt met een dubbel heel wat vertrouwen in de aanloop naar de 24 Heures du Mans, een wedstrijd die de Japanners tot dusver nog niet konden winnen. Autosport.be legde zijn oor te luister bij de rijders van het algemene podium en de winnaars binnen de verschillende klassen.
Sébastien Buemi
Sébastien Buemi
Sébastien Buemi: “We hadden vandaag niet de snelste wagen, de #7 was intrensiek sneller, maar wij hadden geluk. Bij de start voelde de wagen goed aan, ik had de goede banden en we verloren niet veel tijd in het verkeer, maar konden het rime van de #7 niet volgen. Op einde van de race had ik de verkeerde banden toen het lichtjes begon te regenen, dat maakte het lastig. Vorig jaar reden we aan de leiding, maar kregen pech. Nu waren we niet de snelste, maar kenden geluk.”

Anthony Davidson
Anthony Davidson
Anthony Davidson: “We hadden telkens geluk bij de twee full course yellows, tweemaal konden we tijd winnen op onze tegenstanders. Het is de voorsprong die we alzo opbouwden die ons de zege schonk. De #7 verdiende om te winnen, maar ik ben blij dat ze toch nog tweede werden.”



Kazuki Nakajima
Kazuki Nakajima
Kazuki Nakajima: “Wat een geweldig resultaat! Ik zat op het einde van de race in de pits, maar durfde niet naar de TV kijken, zo spannend was het.”

Mike Conway: “De wagen werkte gans het weekend perfect. In het begin van de race had ik een mooie voorsprong opgebouwd, maar dan ging het volledig mis bij de twee full course yellows. We maakten nog heel wat terrein terug goed, maar kwamen net iets tekort om nog de zege te pakken; maar dat is racen. Ik ben blij voor het team en we kunnen met vertrouwen vooruitkijken naar Le Mans.”

Brendon Hartley
Brendon Hartley
Brendon Hartley: “De wagen was moeilijk te besturen, de piste lag er heel anders bij dan de vorige twee dagen. Ik deed een dubbele stint om te starten, maar daarna verloren we veel tijd met een slow puncture. We kwamen nog goed terug, maar het was niet voldoende.”




Earl Bamber
Earl Bamber
Earl Bamber: “Brendon leverde fastastisch werk in de openingfase van de wedstrijd, maar toen ik de wagen overnam, kregen we af te rekenen met een leeglopende band. Voor de rest was de wagen OK en we kijken dus nu al uit naar Le Mans.”




Alex Lynn - Roman Rusinov - Pierre Thiriet
Alex Lynn - Roman Rusinov - Pierre Thiriet
Roman Rusinov: “Ik nam de start, maar de banden die ik had, werkten niet zoals gewenst en Dumas kwam hard opzetten. Daarna veranderden we onze bandenstrategie en plots ging het veel beter en konden we de zege veilig stellen.”

Alex Lynn: “Ik maakte mij op voor een hevige strijd met Senna, maar toen ik instapte voor mijn laatste stint hadden wij een minuut voorsprong op de Rebellion en dat is een kloof die in normale omstandigheden niet te overbruggen is. Na ons moeilijk weekend te Silverstone werkte het team heel hard en met succes.”

Sam Bird
Sam Bird
Sam Bird: “Wij vochten heel de race een harde strijd uit met de zusterwagen, maar ik denk dat we de fans een mooi spektakel bezorgden. Ik maakte me vooraf ongerust over de te volgen bandenstrategie maar alles ging goed.”




Paul Dalla Lana
Paul Dalla Lana
Paul Dalla Lana: “Het is een privelege om driemaal op rij te winnen op een circuit zoals dat van Francorchamps. Onze zege leek misschien gemakkelijk maar we hebben er hard moeten voor werken, wij hadden niet de snelste wagen en moesten ook nog een penalty uitzitten. We hadden geluk in het verkeer en op het einde van de race konden we het wat rustiger aandoen.”

Foto's: Martijn Wouters & Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA World Endurance Championship op zondag 7 mei 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Spa.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons