van der Horst

Montalegre: Nabeschouwing Pauwels Motorsport

Afgelopen weekend werd in het Portugese Montalegre het allereerste FIA World Rallycross Championship op gang geschoten. Dat het WK en IMG een enorme boost hebben gegeven aan de rallycross bewezen de afgelopen maanden met de komst van onder meer ex -Wereldkampioen F1 en Indy 500 winnaar Jacques Villeneuve, het engagement van de merken Ford, Volkswagen, Peugeot, Citroën en tal van plannen van Europese toppiloten.
Pauwels Motorsport mocht niet op de afspraak ontbreken en reisde richting Portugal. Al was dit zonder hoge verwachtingen tussen de grote topteams en de 19 SuperCar piloten die er aan de start verschenen. Vrijdag had de organisatie een rit naar de stad onder politiebegeleiding voor de SuperCars in petto waarna er een presentatie was in de plaatselijke feestzaal. Onze Speedwear designed Proflex Focus stond in de spotlights en werd op veel enthousiasme bij de plaatselijke pers en bevolking onthaald. Ook de Portugese thuisrijder Joaquim Santos kwam aan de start met zijn pas aangekochte Pauwels Motorsport Ford Focus Mk3.
 
Na de loting voor de startopstelling stond onze Ford garagehouder voor de eerste heat op zaterdag samen met regerend Europees kampioen Timerzyanov, Heikkinen, Nitiss en Tohill op de startgrid. Koen maakte een knappe start en kon achter Timerzyanov aansluiten, na het nemen van zijn jokerlap moest hij echter nog een plaatsje prijs geven aan Heikkinen en kwam zo als derde over de finish. Wat hem een zevende tijd algemeen opleverde. In de tweede kwalificatieheat finishte Koen opnieuw als derde na Nitiss en Marklund en voor Scott en Hvaal. Hiermee wist hij een knappe zesde tijd op de tabellen te zetten! Voor de derde heat, verreden op zondagmorgen, stond Koen op de polepositie van zijn reeks met langs hem Theuil, Scott, Hvaal en Tohill. Van bij de start was er echter een bougie die nukkig deed zodat de wagen niet het volle vermogen gaf, maar hij wist zich goed te verdedigen en werd opnieuw als derde afgevlagd na Hvaal en Tohill, wat hem een elfde tijd opleverde. Bij de start van de vierde en laatste kwalificatiemanche pakte Koen de kopstart en behield deze tot in de slotronde. Wanneer hij hierin zijn jokerlap afwerkt, bij het ingaan dus van de laatste ronde, brak de bediening van de versnellingsbak af zodat deze ronde diende afgewerkt te worden in derde versnelling en zo kon Skorupski nog aan hem voorbij gaan. Ondanks dit kleine euvel wist Koen toch nog een mooie tiende tijd te realiseren.
 
Na de vier kwalificatieheats stond Koen op een schitterende en prachtige achtste plaats algemeen wat hem een vierde plaats in de semi-finales opleverde. Hierin stond hij samen op de startgrid met super kleppers als Solberg, Heikkinen, Hansen, Karlsson en Jansen die de plaats van Scott in nam nadat deze door motorproblemen niet kon starten. Onze Ford garagehouder uit Leopoldsburg kwam als vierde de eerste ronde door en had hierin reeds zijn jokerlap afgewerkt. In de voorlaatste ronde gebeurde toen het onwaarschijnlijke nadat Timmy Hansen een foutje had gemaakt wist Koen aan hem voorbij te gaan en de derde plaats over te nemen! Hij hield het hoofd koel en werkte zijn laatste rondje foutloos af en veroverde zo een plaats in de grote finale! Door het bereiken van deze finaleplaats stuntte Pauwels Motorsport door als enige privé-team tussen de grote topteams naar de finale te kunnen doorstoten. In de finale stond Solberg op de polepositie, langs hem stond Nitiss, verder op de startgrid zagen we op de tweede startrij Heikkinen en Bakkerud, en samen met Koen stond Marklund op de laatste rij. Koen maakte een goede start en dook meteen achter de Olsbergs/MSE Ford Fiesta’s de jokerlap in. Jammer genoeg viel in de tweede ronde de servobekrachtiging weg en was de Focus Mk2 moeilijk te besturen. Hierdoor zat er echter niet meer in dan de zesde plaats. De finale werd uiteindelijk gewonnen door een superieure Solberg voor Bakkerud en Nitiss.
 
Reactie Koen:
Het was totaal onverwacht en onverhoopt dat we dit bijzonder prachtige resultaat hebben kunnen verwezenlijken. Onze Ford Proflex Focus heeft zijn goed concept en betrouwbaarheid met een perfecte wegligging weer bewezen. We hadden via DT1 speciale luchtfilters gemonteerd om het vermogenverlies op hogere hoogte te minimaliseren, wat duidelijk zijn vruchten afwierp door de bliksemstarten die we telkens hebben kunnen verwezenlijken.
We gaan ons nu verder concentreren om telkens goed voorbereid aan alle starts van de WK evenementen te komen en hopen ons voorlopig programma van 7 wedstrijden verder te kunnen uit breiden. Hierdoor zullen we echter aan bijna geen BK wedstrijden meer kunnen deelnemen.
Ik hou eraan om mijn mechaniekers, familie, supporters en vooral mijn sponsors te bedanken die het mogelijk hebben gemaakt dat ik aan de start kan komen van dit prachtige Wereld Kampioenschap wat op een ongelofelijke manier door IMG wordt gepromoot. Een droom…
 
Na dit ongelofelijke en prachtige resultaat tussen de topteams waren er dan ook niets dan blije gezichten binnen het Pauwels Motorsportteam te bewonderen. Alles wordt nu in het werk gesteld om perfect voorbereid aan de volgende WK manche in Engeland aan de start te staan, die tevens ook de aftrap zal zijn van het nieuwe EK Supercars waardoor er meer dan 30 Supercars aan de start verwacht worden.

Pauwels Motorsport press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op woensdag 7 mei 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Montalegre.
  • Shopa

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons