van der Horst

Hungaroring: Chevrolet en SEAT verdelen zeges - Tarquini crasht zwaar

Rob Huff - ALL-INKL.com Münnich Motorsport
Rob Huff - ALL-INKL.com Münnich Motorsport
Yvan Muller, van op de pole vertrokken, won de eerste race op de Hungaroring, maar dat liep niet vanzelf. De Fransman stond constant onder druk van de lokale held Norbert Michelisz maar kon de Honda achter zich houden tot op de meet. Rob Huff won de tweede race en haalde zo zijn eerste zege met een SEAT binnen. De race werd echter ontsierd door een harde klapper van Gabriele Tarquini die moest afgevoerd worden naar het hospitaal.
  • LTF
Norbert Michelisz sterk voor eigen publiek
Norbert Michelisz sterk voor eigen publiek
Yvan Muller profiteerde van zijn eerste startplaats om direct de leiding van de race te nemen en te weerstaan aan een oprukkende Michelisz. Tiago Monteiro parkeerde al snel zijn Honda in de bandenmuur daarbij geholpen door een lekke band als gevolg van een contact met Tom Coronel.  De Nederlander reed daarna een sterke race en klom op van de zevende positie tot de vierde, maar in een duel met Huff gaf de Brit de BMW van Coronel een tik waardoor hij een plaats verloor aan Bennani.

ROAL Motorsport-rijders Tom coronel en Darryl O'Young
ROAL Motorsport-rijders Tom coronel en Darryl O'Young
De tweede ROAL BMW rijder, Darryl O’Young, raakte ook verwikkeld in een crash waarbij hij naast zichzelf nog drie andere wagens buitenspel zette. Ondertussen waren Muller en Michelisz weggereden van de rest van het veld, maar ondanks de druk van Michelisz bezweek de Fransman niet en kon hij een nieuwe zege aan zijn palmares toevoegen. Tarquini eindigde eenzaam op de derde plaats.

Uitslag race 1 FIA WTCC Hungaroring 2013

01. Yvan Muller (RML Chevrolet Cruze)
02. Norbert Michelisz (Zengo Honda Civic) op 0.617
03. Gabriele Tarquini (JAS Honda Civic) op 12.670
04. Rob Huff (Münnich SEAT Léon) op 13.573
05. Mehdi Bennani (Proteam BMW 320 TC) op 13.861
06. Tom Coronel (ROAL BMW 320 TC) op 14.133
07. Tom Chilton (RML Chevrolet Cruze) op 15.021
08. Alex MacDowall (Bamboo Chevrolet Cruze) op 17.343
09. James Nash (Bamboo Chevrolet Cruze) op 18.073
10. Michel Nykjaer (Nika Chevrolet Cruze) op 18.465

Mehdi Bennani
Mehdi Bennani
Bij race 2 verschalkte Benanni concurrent MacDowall bij de start en greep de leiding, voor Huff die ook voorbij de Chevrolet geraakt was daar deze slecht wegkwam en alzo het achteropkomende veld ophield. Tarquini kreeg in het peloton een tik van Chilton en knalde hard in de vangrails, waarna Engstler op de Honda knalde die terug op de baan gekatapulteerd was.

Tarquini kroop zelf uit de wagen, maar werd, net als Engstler, naar het hospitaal gevoerd waar men zijn toestand bevredigend noemde. De safety car werd onmiddellijk uitgestuurd en toen de wedstrijdleiding de race terug vrijgaf, was Huff het snelste weg en passeerde Bennani. De Brit behield de leiding tot het einde en won voor Bennani, MacDowall, Nash en Muller. Dankzij de opgave van Tarquini vergroot Muller zijn voorsprong op de Italiaan in het kampioenschap tot 46 punten. Huff klimt op naar de derde plaats in die tussenstand.

Uitslag race 2 FIA WTCC Hungaroring 2013

Gabriele Tarquini
Gabriele Tarquini
01. Rob Huff (Münnich SEAT Léon)
02. Mehdi Bennani (Proteam BMW 320 TC) op 0.426
03. Alex MacDowall (Bamboo Chevrolet Cruze) op 4.043
04. James Nash (Bamboo Chevrolet Cruze) op 4.465
05. Yvan Muller (RML Chevrolet Cruze) op 4.783
06. Tom Coronel (ROAL BMW 320 TC) op 5.490
07. Tom Chilton (RML Chevrolet Cruze) op 6.835
08. Norbert Michelisz (Zengo Honda Civic) op 7.232
09. Michel Nykjaer (Nika Chevrolet Cruze) op 8.413
10. Darryl O’Young (ROAL BMW 320 TC) op 8.663

Kampioenschap:

1.MULLER Yvan 160p.
2.TARQUINI Gabriele 114
3.HUFF Rob 68
4.CHILTON Tom 67
5.NASH James 65
6.CORONEL Tom 64
7.NYKJÆR Michel 60
8.MACDOWALL Alex 53
9.ORIOLA Pepe 49
10.MICHELISZ 48

Foto's: Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA World Touring Car Championship op zondag 5 mei 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Hungaroring.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons