van der Horst

Marrakech: Nabeschouwing Tom Coronel

Tom Coronel - ROAL Motorsport Chevrolet Cruze TC1
Tom Coronel - ROAL Motorsport Chevrolet Cruze TC1
Een slechtere start voor zijn 25e raceseizoen kon Tom Coronel zich nauwelijks voorstellen. Voor de 42-jarige coureur uit Eemnes betekende dit weekend een zware deceptie met een dubbel nulresultaat. Coronel had zich de kennismaking met zijn nieuwe racewagen, de ROAL Motorsport Chevrolet WTCC-auto in de nieuwe TC1 specificaties, beslist anders voorgesteld.
Dit seizoen rijden de bolides in het Wereldkampioenschap voor Toerwagens met motorvermogens van circa 380 pk. Daarbij zijn de auto's breder, lichter en hebben meer downforce. Tijdens het openingsweekend op het Circuit Moulay El Hassan debuteerde ook de nieuwe opzet van het kampioenschap inclusief de derde Top 5 kwalificatie. Voor Tom Coronel leverden die kwalificaties op het ruim 6 kilometer lange stratencircuit een 10e plaats voor de eerste en een 1e startplaats in de omgekeerde startopstelling van de tweede race op.

Beide races kwamen voor de Nederlander tot een voortijdig einde. Halverwege de eerste race was het een schade aan de voorzijde die Tom naar de pits bracht. Snel en daarmee tijdig herstel brachten hem zonder problemen aan de start van race nummer 2. Die race duurde echter maar heel kort. In leidende positie werd Tom Coronel door Honda-rijder Mehdi Bennani tijdens de openingsmeters richting muur geduwd en caramboleerde hij over de baan naar de muur aan de andere kant. Diep teleurgesteld verliet Coronel, gelukkig zonder lichamelijke klachten, zijn zwaar gehavende bolide. Vraag is nu of die schade voor het komend weekend (dan vindt de tweede raceronde plaats) hersteld zal zijn. Tom was daar zelf in een eerste reactie niet erg positief over.

Na afloop van de race vertelde een ontgoochelde Tom Coronel: "De auto is 'banani'. Dit is absoluut niet goed. Het begon met een klein tikje en dat is geen probleem, maar hij bleef doorduwen en stuurde naar rechts. Dan is er geen houden meer aan en ben je passagier in je eigen auto. Begrijpen kan ik het niet. Mehdi is een maatje van mij en ik denk dat hij hier voor eigen publiek graag wilde vlammen. Daarbij is hij duidelijk te ver gegaan. De schade aan de auto is enorm. Ik zou niet weten wanneer ik met een raceauto zoveel schade heb gehad. Samen met de mensen van ROAL Motorsport hebben wij er nog eens goed naar gekeken en de bodyshell is beschadigd. Die liggen niet in voorraad dus volgende week rijden zal moeilijk, zo niet onmogelijk worden. De auto is woensdag in Barcelona, dan moeten we eigenlijk al richting Frankrijk voor de volgende race. Maar, voor het herstel moeten we in Engeland zijn en daar liggen bodyshells niet op voorraad. Het ziet er echt heel slecht uit."

Tijdens de rest van het weekend kwam Tom Coronel goed mee. "Ik heb in de vrije training hier en daar een muurtje geraakt, maar liep daarbij geen grote schade op. In de kwalificatie misten wij, net als vele anderen, de tweede outting. Toch had ik een tiende plaats en dus die pole position voor de tweede race. Dat zag er dus best goed uit. In de eerste race had ik een goede start, maar heb geen risico's genomen. Nadat Valente een keer dwars voor mij stond voelde ik wat dingetjes aan de auto en ben naar binnen gegaan om alles voor de tweede race in orde te maken. Dat ging allemaal zoals het moest, tot het moment dat de muur mijn race bruut beëindigde."

Wat nu volgt is een spannende week. ROAL Motorsport, dat op de schermen precies konden volgen wat er gebeurde, is net zo teleurgesteld als Tom. Zij zijn nu afhankelijk van de beschikbaarheid van onderdelen en meer specifiek een bodyshell. Vraag is of dat gaat lukken. "Deze technici hebben wel vaker onmogelijk geachte klussen geklaard," stelt Tom, maar is ook realistisch: "Het ziet er niet goed uit, maar we zullen zien wat er gebeurt!"

Tom Coronel press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Touring Car Championship op dinsdag 15 april 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Marrakech Street Circuit.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons