van der Horst

FIA WTCR meet zich reeds dit seizoen nieuw, kostendrukkend format aan

WTCR - World Touring Car Racing
WTCR - World Touring Car Racing
De WTCR-teams en de FIA Touring Car Commission nemen twaalf maand eerder dan aanvankelijk gepland een aantal maatregelen om in deze moeilijke tijden de kosten te reduceren en het succes van de serie te vrijwaren. Daartoe krijgt de top van de TCR-pyramide alweer een ander format en wordt er bespaard op teampersoneel en banden.
FIA WTCR
FIA WTCR
Het streven naar succes in een op alle vlakken erg professionele serie maakt dat de benodigde budgetten voor de teams nog maar moeilijk haalbaar blijven, zeker nu enkele constructeurs het kampioenschap de rug hebben toegekeerd en hun officieuze steun hebben stopgezet. Dit gegeven en de impact van het coronavirus op de wereldeconomie hebben de Touring Car Commission, de teams en andere aandeelhouders sneller bewogen tot kostenbesparende ingrepen.

Tenzij de omstandigheden zulks niet mogelijk maken wordt de actie tijdens raceweekends beperkt tot twee dagen, met twee vrije oefenritten en één enkele kwalificatiesessie (weliswaar met behoud van het Q1/Q2/Q3-format) op dag één, en nog slechts twee races op dag twee, waarbij het tweede treffen zowat drie ronden méér zal tellen dan de openingsrace. De startgrid voor race 1 wordt ook nu deels omgegooid terwijl in race 2 wordt gestart op basis van de gecombineerde kwalificatie-uitslag. De aldus gereduceerde timing moet de contacten tussen fans en rijders optimaliseren, meer details met betrekking tot extra fansessies edm. worden later toegelicht.
 
Een 'taskforce' werd in het leven geroepen bij de zoektocht naar nog meer kostendrukkende initiatieven, maar nu reeds werden enkele beperkingen opgelegd die de deelnemende teams meer financiële ademruimte moeten bieden. In het verlengde van maatregelen die reeds vorig seizoen in werking traden, wordt het personeelsbestand voor teams met twee wagens beperkt tot twaalf mensen, voor teams die drie wagens inzetten wordt de staff voortaan teruggebracht tot achttien medewerkers. Slechts tien van hen krijgen een armband aangemeten die hen toelaat aan de auto's te werken. Het aantal Goodyear-banden voor het eerste event wordt beperkt tot 18 (voorheen 22) , tijdens de overige meetings staan nog slechts 12 banden (voorheen 18) ter beschikking.

Alle voorgestelde maatregelen dienen wel nog goedgekeurd te worden tijdens de FIA World Motor Sport Council in Genève op 6 maart eerstkomend, meteen ook de deadline voor de inschrijvingen.
 
We hebben onze verantwoordelijkheid genomen en doortastend ingegrepen om WTCR aantrekkelijk te houden voor aandeelhouders, fans en media en om de serie toegankelijk te maken voor privéteams die op het hoogst mogelijke TCR-niveau willen racen" aldus François Ribeiro, Head of Eurosport Events, de WTCR-promotor die de wijzigingen als 'niet leuk maar een must' bestempelde.

Foto's: FIA WTCR & Hans van Onsem
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op dinsdag 18 februari 2020.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons