van der Horst

FIA zet schouders onder drifting - Springt ook België mee op de kar?

James Deane - Falken Motorsports Nissan S14
James Deane - Falken Motorsports Nissan S14
Op de meest recente World Motor Sport Council gaf de internationale automobielfederatie FIA de goedkeuring aan de Drifting Working Group om het allereerste drifting-evenement met FIA-zegen op te zetten. De FIA Intercontinental Drifting Cup zal gehouden worden in het weekend van 30 september en 1 oktober in Daiba, een kunstmatig eiland in het Japanse Tokyo. In 2016 begon de FIA met de selectiecriteria en uiteindelijk werd Sunpros weerhouden als promotor, de organisatie die sinds begin dit Millennium de D1 Grand Prix organiseert.
FIA Intercontinental Drifting Cup logo
FIA Intercontinental Drifting Cup logo
"Dit is de start van een zeer belangrijke categorie voor de FIA. Terwijl we motorsport ontwikkelen over de ganse wereld, heeft drifting een grote aantrekkingskracht bij de jeugd en een gepassioneerde kern welke enkel maar groter zal worden", aldus FIA-voorzitter Jean Todt. "Met het opzetten van de FIA Intercontinental Drifting Cup bouwen we aan een raamwerk voor een standaard format dat de sport kan helpen groeien. We zetten de krijtlijnen uit voor wat ik zeker ben dat zal uitgroeien tot een gigantisch succesvolle vorm van motorsport."

Sebastian Fontijn vs. Kevin Corsius
Sebastian Fontijn vs. Kevin Corsius
Ook in België is er een steeds groeiende interesse voor drifting. "Ik organiseer mee de Nürburgring Drift Cup in Duitsland en startte in 2003 een driftschool op hier in België", zegt Andy Jaenen. "Met de driftschool waren wij een beetje pioniers op het Europese vasteland, want ik denk dat er op dat ogenblik in Europa er enkel in het Verenigd Koninkrijk iets structureels rond de discipline werd gedaan. Sowieso is dit een goede evolutie, zowel in België als in Duitsland. In Duitsland werken we al langer samen met de DSMB (de Duitse tegenhanger van RACB n.v.d.r.) en al onze rijders hebben ook hun licentie."

Pieter Van Hoorick
Pieter Van Hoorick
"Daarnaast moet het materiaal voldoen aan de FIA normen, alle bolides hebben hun homologatie. Toch is het goed dat de FIA zich mee achter het driften schaart, want uiteindelijk wil iedereen de steun van een overkoepelende organisatie. Dat maakt het op vlakken van verzekering en promotie ook veel beter. In België is er helaas geen terrein waarop we competities kunnen organiseren, waardoor een deel van de Belgen noodgedwongen naar het buitenland trekt." Binnenkort willen we evenwel gesprekken opstarten met RACB om ook in België iets op poten te zetten", besluit Jaenen.

Foto's: Arne Simons, Skylimit & FIA



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Varia op donderdag 22 juni 2017.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons