van der Horst

Finale Races: Milan De Laet gaat minstens voor de tweede plaats

Milan De Laet
Milan De Laet
Tijdens de vijfde meeting van de Ford Fiesta Sprint Cup werden de kaarten grondig door elkaar geschud en dat geeft, mede onder invloed van het vroegtijdig KO van tweevoudig kampioen Kenny Herremans, een volledig gewijzigde hiërarchie in de puntenstand. Nathan Vanspringel versterkte weliswaar zijn leidersplaats, maar de rijder van de #29 Vanspringel Automobiles moet nu wel Junior-collega Milan De Laet dulden als de meest directe tegenstrever. De man van de #22 EJ Automotive heeft immers Kenny Herremans, totdan tweede, naar de derde plaats verwezen.
  • Dreamdrive
Nathan Vanspringel won dit jaar slechts één keer en scoorde in alle andere races voldoende punten, terwijl Milan De Laet twee zeges behaalde maar evenzeer al te vaak minder hoog kon finishen. 
 
Milan De Laet versus Nathan Vanspringel
Milan De Laet versus Nathan Vanspringel
« Als ik tijdens de kwalificaties én de races uit de problemen bleef, was de overwinning voor mij, » vat Milan De Laet de voorbije vijf meetings en het behalen van de overwinningen op TT Circuit Assen en Circuit Zolder samen. « In de andere gevallen kende ik ofwel technische averij of werd ik aangetikt, van de baan geduwd door een concurrent. Dat begon met Kenny Herremans op Circuit Zandvoort. Dat was een betwistbaar incident – waarvoor we beiden een straf opliepen – maar het resultaat was wel dat ik moest opgeven. Op Circuit Zolder tijdens het Super Car Madness-weekend ging Esmée Kosterman bij de start in de fout, zij raakte een andere auto, knalde daarop tegen het muurtje en eindigde haar schuiver tegen… jawel, mijn auto. Ik kon de race nog volmaken en dankzij het reglement waarin staat dat je punten scoort als je de start hebt genomen, pakte ik nog kostbare punten. » 
 
Het pechduiveltje dan. Na het behalen van een schitterende vlag tot vlag-overwinning in het kader van de Zolderse Truck Grand Prix liet de versnellingsbak het in Race 2 afweten. Een gelijkaardig incident weerhield Milan ervan om in de kwalificaties van het Racing Festival voluit te gaan. 
 
« Hierdoor startte ik in de middenmoot van het veld en werd ik in de eerste ronde in Combes onsportief aangetikt door Junior Planckaert (hij kreeg hiervoor tien strafseconden, nvdr). Weer prijs ! In Race 2 heb ik dat allemaal mooi kunnen rechtzetten. Ik slaagde erin om vanuit de achterhoede op te klimmen naar de top 3 en hield al die tijd Wierzbicki en vooral Nathan Vanspringel achter mij. Ik toonde eens te meer dat de « speed » er is, dat ik mijn plaats vooraan verdien. Ik weet waarom we niet altijd vol scoorden en blik wat mezelf betreft tevreden terug op mijn tweede seizoen in de Ford Fiesta Sprint Cup. » 
 
Op de vooravond van de Finale Races op TT Circuit leidt Nathan Vanspringel met 155 punten. Milan is met 134 punten tweede, voor Kenny Herremans (130) en Tomas De Backer (126). Met nog twee keer twintig punten, en extra drie punten voor de snelste ronden, te verdienen, hangt er duidelijk hoogspanning in de lucht ! 
 
« Zuiver theoretisch zal het moeilijk worden om Nathan vooralsnog van de bekroning te houden, » stelt vader en mental coach Chris De Laet. « Maar de voorbije races hebben aangetoond dat iedereen wel eens pech kan hebben. Zo vernamen we dat Nathan tegen het einde van Race 2 met een stukke radiator kreeg af te rekenen. Hij had geen ronde meer kunnen afwerken ! » 
 
Milan De Laet heeft er alvast alle vertrouwen in. Het was op TT Circuit Assen dat hij in het kader van de Jack’s Racing Day tekende voor een beresterke race, er gelijke tred hield met Nederlander Laurens de Wit en bij de Belgen won van Polle Geusens en Philippe Huart. 
 
Milan De Laet
Milan De Laet
« Het TT Circuit Assen is één van mijn favoriete circuits, » zegt Milan over The  Catheral of Speed. « Ik voel mij er erg op mijn gemak, maar we gaan samen met EJ Automotive toch niets aan het toeval overlaten om zo goed mogelijk voorbereid aan de start te verschijnen. Enkel als alles 100% op punt staat maak ik nog een kans om voor de titel of op zijn minst die tweede plaats te gaan. Die kans gaan we niet laten liggen, want zelfs al lijkt ze klein, het tij kan snel keren in de racerij. We proberen zo hoog mogelijk te finishen en we zien dan wel waar we uitkomen!” 
 
Kampioenschap : 
 
Overall: 1. Nathan Vanspringel 155; 2. Milan De Laet 134 ; 3. Kenny Herremans 130; 4. Tomas De Backer 126; 5. Philippe Huart 114 ; 6. Polle Geusens 99 ; 7. Tom Feyaerts, Maxim De Witte 74; 9. Alexander Borgmans 72; 10. Junior Planckaert 64; 11. Geoffrey Vanspringel 59; 12. Wim Coekelbergs 38; 13. Johan Van Loo 17 
 
Junior Ford Fiesta Sprint Cup: 1. Nathan Vanspringel 155; 2. Milan De Laet 134; 3. Tomas De Backer 126; 4. Alexander Borgmans 72 
 
Ford Dealer Team Championship: 1. #29 Vanspringel Automobiles 161; 2. #3 AM FordStore Feyaerts, #97 Ford Peerlings Pelt nv 132; 4. #98 Ford Peerlings 122; 5. #90 Ford Peerlings nv Pelt 105;  6. #19 Ford Peerlings Lommel 83; 7. #4 FordStore Feyaerts, #14 Ford Peerlings Lommel 80; 9. #11 Team Longin by FordStoreFeyaerts 73; 10.  #30 Vanspringel Automobiles 66; 11. #95 Ford Peerlings nv Pelt 6 
 
Dutch Belgian Super Star: 1. Laurens de Wit 188; 2. Nathan Vanspringel 165; 3. Nikodem Wierzbicki 161; 4. Milan De Laet 130 ; 5. Kenny Herremans 126 ; 6. Tomas De Backer 118 ; 7. Philippe Huart 113 ; 8.  Aleksander Olejniczak 106; 9. Polle Geusens 103 ; 10. Gianni Stefano van de Craats 90 ; 11. Maxim De Witte 81 ; 12. Johan Land 72 ; 13. Daniëlle Geel 71 ; 14. Stefan Barewijk 68 ; 15. Tom Feyaerts 66 ; 16. Geoffrey Vanspringel, Alexander Borgmans 60 ; 18. Junior Planckaert 59 ; 19. Esmée Kosterman 49 ; 20. Lisette Grinwins 44 ; 21. Wim Coekelbergs 31 ; 22. Kristoff Cox 27 ; 23. Bart Loenders 18 ; 24. Johan Van Loo 17 ; 25. Jurgen Van den Broeck 8 

Ford Fiesta Sprint Cup



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Ford Fiesta Sprint Cup Belgium op dinsdag 26 oktober 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Finale Races.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons