van der Horst

Finale Races: Polle Geusens wint race 1 na opgave van Nathan Vanspringel

Podium race 1 Assen
Podium race 1 Assen
Met amper een half uurtje te gaan vooraleer om 10u de start zou gegeven worden van Race 1 lag de piste er goed vochtig bij en besloot de koersdirectie voor ‘wet race’ te gaan en de teams de vrije keuze te geven voor het soort banden – nat of droog – waarmee gereden zou worden. Het merendeel van de toppers (De Backer, Geusens, Herremans) opteerden voor full slicks, enkelen gingen voor mixed rubbers (De Laet, Nathan Vanspringel), terwijl Planckaert en Geoffrey Vanspringel full regenschoeisel lieten aanrukken.
Nathan Vanspringel - FordStore Vanspringel
Nathan Vanspringel - FordStore Vanspringel
Debutant Maxim de Witte stond op de omgekeerde Nederlandse Top 5 vooraan en tijdens de startprocedure ging hij té snel op het gas – hij kreeg nadien 5 strafseconden – en van de verwarring profiteerden Stefan Barewijk en niet op het minst Nathan Vanspringel – tweede op de Belgische grid – om Olejniczak en Laurens de Wit vooraf te gaan. Op uitzondering van Polle Geusens, 6de algemeen, was het zoeken naar de andere favoriete Belgen : Kenny Herremans was helemaal naar de achterhoede verdwenen (« ik kon de auto met moeite op de baan houden »), Milan De Laet ging aan de Geert Timmers-chicane rechtdoor (hij moest het van bij de start zonder ABS stellen) en Tomas De Backer vocht zich vanuit een 16de plaats moeilijk een weg terug naar de kopgroep. Enkel een sterke Junior Planckaert slaagde erin om aansluiting te vinden met Geusens.en hij zou niet veel later het gezelschap krijgen van Geoffrey Vanspringel ! 
 
Milan De Laet - EJ Automotive
Milan De Laet - EJ Automotive
Aan de spits stond er geen maat op Nathan Vanspringel. Samen met Barewijk liep hij flink uit op het achtervolgende groepje en in de vierde ronde verscheen de #29 Vanspringel Automobiles zelfs aan de leiding van de hele meute en leek, ronde na ronde, op weg naar de bekroning. Wegens het noodzakelijk opruimen van een losgeslagen bandenstapeltje aan de Geert Timmers-bocht, verscheen in de zesde ronde de safety car op de piste. Nathan leidde dan, voor Barewijk en Olejniczak en in het Belgische klassement ging hij Geusens en broer Geoffrey vooraf, met verder Planckaert en terug-van-weggeweest De Laet-De Backer. Nog voor de SC binnenreed, ontbrak Herremans plots op de tijdentabellen :  de #3 AM FordStore Feyaerts was langs de baan stilgevallen met motorproblemen ! 
 
In ronde 7 werd de race herstart en nog steeds behield Nathan Vanspringel het commando stevig in handen. Broer Geoffrey was ondertussen goed opgerukt naar de 3de plaats en voelde niettemin de hete adem van Junior Planckaert en volhouder De Laet. Helaas. In de 8ste ronde was er plots geen spoor meer van de leidende #29 : een cardan had het begeven ! De Safety  Car reed een tweede keer uit om baanposten toe te laten de auto van de onfortuinlijke Belg te takelen. 
 
Na een tweede herstart, had Geoffrey Vanspringel, rijdende op regenschoeisel, op de steeds meer opdrogende piste moeite om het geweld van de achteropkomende groep met Milan De Laet, nog steeds zonder ABS, Junior Planckaert en Tomas De Backer, af te stoppen en onder invloed van een motor die niet meer het volle pond gaf, zakte de #30 helemaal weg tot op de 7de plaats bij de Belgen. 
 
Polle Geusens - Ford Peerlings
Polle Geusens - Ford Peerlings
Vooraan hield Polle Geusens stand, maar moest in de BE-NL_hiërarchie vrede nemen met de 5de plaats, achter de Nederlands-Poolse afvaardiging met Olejniczak, Laurens de Wit, Barewijk en Nikodem Wierzbicki. Milan De Laet beveiligde ondertussen een 6de plaats algemeen en uiteraard dikke punten dankzij de 2de stek in het Belgische klassement. Junior Planckaert had zicht op de 3de plaats op het Belgische podium, maar hij verhapte zichzelf en gaf alzo die plek door aan Tomas De Backer. Planckaert-De Backer hadden eerder al wat schermutselingen en na het samen met de koersdirectie bekijken van de onboardbeelden, kwam iedereen tot de conclusie dat deze incidenten konden herleid worden tot ‘close racing van de bovenste plank’. Achter hen vonden we mooi 5de en 6de Wim Coekelbergs en Tom Feyaerts. Geheel volgens het reglement, zagen pechvogels Nathan Vanspringel en Kenny Herremans zich geklasseerd, respectievelijk 8ste en 9de en scoorden nog enkele kostbare punten. 
 
Polle Geusens : « Ik maakte duidelijk de juiste keuze om voor full slicks te gaan, maar dan nog moest ik goed uit de doppen kijken om niet betrokken te geraken in de geharrewar na de start en de eerste ronden. Enkele Nederlands concurrenten en vooral Nathan Vanspringel wisten een gat te slaan met de achtervolgers en daar nam ik redelijk vlot de leiding over het Belgisch groepje met Planckaert, Tomas De Backer en nadien ook Geoffrey Vanspringel. Na de eerste safety car was er een hergroepering en kon ik, geholpen door de strijd van het trio Vanspringel-Planckaert-De Backer, wat uitlopen.  Toen Nathan daarop naar de kant moest, werd ik niet meer bedreigd voor de Belgische overwinning. Ik kreeg zelfs zicht op het Nederlandse leiderstrio en een plek op het algemene podium. Zonder de komst van een tweede safety car had dat mogelijk geweest. Hoe dan ook, indien ik voor mixed rubber was gegaan, had ik dit resultaat nooit kunnen neerzetten. Ik ben dus meer dan tevreden ! » 
             
Alvorens om 16u35 aan race 2 te beginnen, wisten we dat Milan De Laet nog  kampioen kon worden, indien hij zou winnen en Nathan, opnieuw, slechts 8ste kon eindigen, ofte 172 punten voor Milan, 171 voor Nathan… 
 
Uitslag Race 1 : Olejniczak, 12 ronden ; 2. L. de Wit, op 1.307 ; 3. Barewijk, op 3.642 ; 4. Wierzbicki, op 6.097 ; 5. Geusens, op 6.715 ; 6. De Laet, op 7.448 ; 7. Van de Craats, op 8.447 ; 8. De Backer, op 11.517 ; 9. J. Planckaert, op 13.102. 10. Coekelbergs, op 16.294 ; 11. M. de Wit, op 16.473 ; 12. E. Kosterman, op 17.794 ; 13. Feyaerts, op 18.289 ; 14. G. Vanspringel, op 18.437 ; 15. Geel, op 22.136 ; 16. Rakhmailov, op 24.478 ; 17. Grinwis, op 25.017 ; 18. Land, op 2 ronden ; 19. N. Vanspringel, op 4 ronden ; 20. Herremans, op 7 ronden. 

Ford Fiesta Sprint Cup



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Ford Fiesta Sprint Cup Belgium op zondag 31 oktober 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Finale Races.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons